"מידע שיווקי סי.איי": רמי לוי ובן-דב אנשי השיווק של השנה

חדשות טובות מגזרת השיווק: מנהלי השיווק מעריכים כי היציאה מהמיתון תהיה מהירה ■ רובם מעידים כי לא קיצצו את תקציבי השיווק במהלך ההאטה

74% ממנהלי ואנשי השיווק במשק סבורים שהשנה הבאה תהיה טובה מהשנה הנוכחית. התחזית הכללית של המנהלים כלפי מצב המשק ל-2010 מאופיינת בבירור באופטימיות זהירה - גם לגבי התנהלות המשק כולו וגם לגבי התנהלות הפירמה שלהם עצמם. כ-8% מהנשאלים סבורים שהמצב ישתפר בהרבה ו-66% מעריכים שהוא ישתפר במעט, ורק 2% סבורים שהמצב יהיה פחות טוב. כך עולה מסקר מיוחד שערך מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי עבור "גלובס".

עוד עולה מהסקר כי גם כשמדובר בביצועי החברות בהן הם עובדים, רוב המנהלים צופים שיפור, ויותר מנהלים מוכנים להעריך שהמצב ישתפר משמעותית, לעומת השיפור בכלל המשק. 68% סבורים כי ביצועי החברה שלהם ישתפרו בשנה הקרובה, מתוכם, 19% סבורים שיחול שיפור משמעותי, ו-49% שיפור קל. 25% סבורים כי השנה תהיה דומה לשנה החולפת ורק 3% ציינו כי מצבה הכלכלי של החברה שלהם יורע בשנת 2010.

כשמבקשים מהמנהלים להתייחס לשנה החולפת ניכר כי המגמה השלילית שהחלה בסוף 2008, והמשיכה ב-2009, משקפת חזרה למגמה שאפיינה את תקופת המיתון הקודמת בתחילת העשור. כ-76% מהנשאלים סבורים שהשנה במשק הייתה פחות טובה מ-2008, מתוכם 46% סבורים שהשנה הייתה רק מעט פחות טובה ואילו 30% סבורים שהשנה הייתה הרבה פחות טובה משנת 2008. יחד עם זאת, כ-15% סבורים שהשנה במשק הייתה בכל אופן טובה יותר לעומת 2008.

צופים הגדלת תקציבי השיווק

משהו על הבגרות היחסית בה נהג השוק לעומת תקופות שפל קודמות ניתן ללמוד מדיווח המנהלים לגבי התנהלות תקציבי השיווק שלהם בשנה זאת. אם בעבר קוצצו תקציבים אלה מיידית, הרי הפעם דיווחו 57% מהנשאלים כי לא היה קיטון בתקציביהם ובחלקן (21%) נרשם גידול מסוים. 17% דיווחו על גידול מתון ו-4% דיווחו על גידול משמעותי. עם זאת, 41% מהנשאלים ציינו כי רשמו ירידה בתקציבי השיווק אם כי עבור חלק מהמקצצים (30%) הקיצוץ היה נמוך.

בהתאם לתחזית האופטימית לשנת 2010 צופים רוב המנהלים שמירה על הקיים מבחינת התקציבים וחלק כמעט זהה סבור שירשם בהם גידול. 48% סברו שהיקף התקציבים יהיה דומה, 44% סברו שהתקציבים יגדלו - אם כי גם כאן סבורים רובם (36%) שלא תהיה דרמה והתקציבים יגדלו אך במעט. מבין הנשאלים רק 3% סבורים כי תקציבי השיווק יקטנו בשנה הקרובה.

כשליש מהמנהלים מדווחים על צמצום כוח אדם שבוצע אצלם בחברה במהלך 2009, לעומת 20% המדווחים על גידול. 42% דיווחו כי במצבת כוח האדם שלהם לא חל שינוי השנה. ב-2010 צפוי ע"פ ההערכות היפוך מגמה וכשליש מהמנהלים צופים גידול מחודש בכוח האדם - אם כי היקף הגידול הצפוי נמוך עדיין ממה שצפו בשנים הקודמות. 28% סבורים כי ירשם גידול מועט ו-3% מאמינים כי מדובר בגידול משמעותי. עם זאת הרוב מאמין כי בכל הקשור לכוח אדם המצב יישאר ללא שינוי.

רוב החברות נמנעו מהעלאת מחירים

המצב הכלכלי במשק בשנה האחרונה הוביל בעיקר לכך שרוב החברות נמנעו מלהעלות מחירים. מבין הנשאלים, 43% דיווחו על קיפאון ברמת המחירים ו-32% דיווחו כי הורידו מחירים. כ-15% דיווחו על העלאת מחירים חרף המיתון מתוכם 13% סיפרו על העלאה קלה ו-2% על העלאה משמעותית.

ע"פ התחזיות ב-2010 צפויה חזרה מסוימת למגמת העלאת מחירים, כאשר 27% צופים העלאת מחירים - בעיקר קלה, ואילו 49% צופים שלא יהיה שינוי. 10% צופים עדיין הורדת מחירים.

המגמה של היעדר איש שיווק בולט בתודעת אנשי השיווק נמשכת גם השנה וביתר שאת. אמנם רמי לוי זכה ליותר קולות לעומת האחרים כאיש שבלט השנה מקצועית בתחום השיווק, אך גם הוא השיג רק 5.3% מכלל המרואיינים.

אחריו, אילן בן דב עם 3.8% ושלישי עמוס שפירא המופיע ברשימה ברצף מאז 2004 שקיבל 2% בלבד. בחירה של 2% קיבלו אנשי שיווק או כספים נוספים כמו סטנלי פישר, נעמה גת, נוחי דנקנר וחיים רומנו.

בולטות גם לקמפיינים של דיסקונט ושטראוס

כשמתבוננים פנימה אל תוך העשייה השיווקית-פרסומית ומבקשים מהנשאלים לציין מהו הקמפיין שעשה את העבודה הפרסומית הטובה ביותר השנה, עולה שם אחד בולט מול היתר. הקמפיין שלטעמם של המפרסמים עשה את העבודה הטובה ביותר הוא הקמפיין של פלאפון שהושק על-ידי אדלר-חומסקי שזכה במכרז על יצירת הקו התקשורתי של החברה ובאומן-בר-ריבנאי שאחראי אף הוא על חלק מהסרטים.

הקמפיין של פלאפון נתפס ע"י 17% כקמפיין הטוב ביותר - הרחק מהאחרים שמקבלים כאמור ברובם אחוזים בודדים. הקמפיין השני הטוב ביותר הוא הקמפיין של בנק דיסקונט באמצעות יהושע TBWA שרושם 5% ואחריו במקום השלישי הקמפיין לשטראוס באמצעות שלמור-אבנון-עמיחי. yes ויופלה של מקאן, אורנג' של שלמור-אבנון-עמיחי וראובני-פרידן, קמפיין החיסכון במים של לפ"מ, 012 סמייל של גלר-נסיס, מזגני טורנדו של אדלר-חומסקי, הדיוטי פרי של גליקמן-נטלר-סמסונוב והקמפיין של סלקום באמצעות מקאן וגיתם מקבלים 2% בלבד לכל קמפיין.

מתודולוגיה

חברת "מידע שיווקי סי.איי" ביצעה סקר המסכם הערכות מנכ"לים ומובילי שיווק בחברות מובילות במשק, לגבי הפעילות השיווקית בשנת 2009 ותחזיתם לגבי הפעילות לשנת 2010, במשק הישראלי בכלל ובחברה שלהם בפרט.

הסקר נערך בקרב מדגם של מובילי השיווק במשק. הנתונים בדו"ח מוצגים תוך השוואה לסקרים הקודמים ב-2003-2007 (בשנת 2008 לא בוצע סקר). גודל המדגם כולל 132 מרואיינים. *

22