הרשות לני"ע מעכבת אישור פתיחת הסכם הגז עם מצרים

הסיבה: לא מכהנים כיום בחברת החשמל שני דירקטורים חיצוניים, ולכן לאישור האסיפה הכללית אין תוקף ■ לפי ההסכם המתוקן עם EMG, ההתחייבות המעודכנת לרכישת גז טבעי ממצרים באמצעות EMG צפויה להגיע ל-2.8 מיליארד דולר

כחודשיים לאחר שדירקטוריון חברת החשמל אישר את פתיחת הסכם הגז עם מצרים בעלות נוספת של כ-300 מיליון דולר, ואישורה הסופי של העסקה ממשיך להתעכב.

חברת החשמל הודיעה היום על דחיית האסיפה הכללית של בעלי המניות שהייתה אמורה לאשר את התיקון להסכם עם חברת EMG, בה שותף יוסי מימן, לאספקת גז טבעי לחברת החשמל. מדובר בפעם השנייה בה חברת החשמל נאלצת לדחות את כינוס האסיפה הכללית שתוכננה במקור להתקיים ב- 18 בספטמבר.

הסיבה לדחייה היא עמדת הרשות לניירות ערך, בראשות היו"ר זוהר גושן, כי מאחר ולא מכהנים כיום בחברה שני דירקטורים חיצוניים, אלא דירקטורית חיצונית אחת בלבד, לאישור שיתקבל באסיפה הכללית שזומנה למחר (ה') לתיקון להסכם הגז אין כל תוקף. בעקבות זאת, הודיעה חברת החשמל על דחיית האסיפה הכללית של בעלי המניות.

עמדת הרשות מתבססת על סעיף 279 לחוק החברות הקובע כי ועדת ביקורת בחברה ציבורית לא תהא רשאית לתת אישור לפי פרק עסקאות עם בעלי עניין, אלא אם מכהנים בה, בעת מתן האישור, שני דירקטורים חיצוניים, ולפחות אחד מהם נכח בדיון שבו החליטה הועדה על מתן האישור.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל פנתה לרשות לני"ע בבקשה לקבל את עמדתה בנושא חוקיות כינוס האסיפה הכללית, זאת לנוכח המחלוקות הקשות מול משרד התשתיות, בראשות השר, עוזי לנדאו, שטרם נתן את אישורו לכינוס האסיפה. בחוות דעת שהעבירה בשבוע שעבר היועצת המשפטית של משרד התשתיות, עו"ד דרורה ליפשיץ, לחברת החשמל נטען כי אין צורך בכינוס האסיפה הכללית של בעלי המניות לאישור העסקה.

לפי חוות הדעת, חברת החשמל יכולה להשתמש בתקנות המקלות בחוק החברות על מנת לאשר את העסקה שלא כעסקת בעלי עניין. למרות זאת, דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, החליט ביום חמישי האחרון להעביר את הצעת ההחלטה לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לאור המחלוקת המשפטית מול משרד התשתיות, החליטה כאמור חברת החשמל לפנות לקבל חוות דעת של הרשות לני"ע בנושא.
פתיחת הסכם הגז עם EMG המצרית זכתה להתנגדות חריפה של הספקית הישראלית, ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, שטענה כי מופלה לרעה.

לפי ההסכם המתוקן עם EMG, ההתחייבות המעודכנת לרכישת גז טבעי ממצרים באמצעות EMG צפויה להגיע ל-2.8 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 300 מיליון דולר בהשוואה להסכם הקודם מ-2005, שהיקפו הכספי נאמד ב-2.5 מיליארד דולר ל-15 שנה. במסגרת ההסכם, חברת החשמל הסכימה לייקור מרכיב הגז ב-40% אך במקביל תפחית את התחייבותה מראש לרכישת הגז (Take or Pay- תשלום מראש עבור כמויות הגז גם אם לא נצרך בפועל, ל.ב) בשיעור דומה לעליית מחיר הגז.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה לומדת את השלכות עמדת רשות ניירות ערך ותביע עמדתה בהקדם".

בנוגע למחלוקת מול משרד התשתיות נמסר בתגובה כי "ועדת הביקורת ומליאת הדירקטוריון אישרו את עסקת הגז עם חברת EMG, על פי חוות הדעת של היועץ המשפטי של החברה העבירו את ההחלטה לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לאחר מכן הגיעה בקשה של רשות החברות הממשלתיות לדחות את מועד האסיפה הכללית, ובה מספר שאלות מהיועצת המשפטית של משרד התשתיות. הדירקטוריון וועדת הביקורת דנו בשאלות שהעלתה היועצת המשפטית של משרד התשתיות, ותוכן ההחלטה שנתקבלה הועבר לזו האחרונה".