דיסקונט: המשק יצמח ב-3% ב-2010; הדולר ייחלש ל-3.6 ש'

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של הבנק, מספקת תחזיות צמיחה אופטימיות למשק הישראלי בשנתיים הקרובות - יותר מתחזיות בנק ישראל ■ מעריכה כי הריבית במשק תעלה ל-3% בשנה הבאה

בנק דיסקונט פרסם היום (ד') תחזיות צמיחה אופטימיות למדי למשק הישראלי, וצופה צמיחה גבוהה יותר בשנתיים הקרובות מכפי שחוזה בנק ישראל. דיסקונט מעריך שהמשק יצמח השנה ב-0.5% ובשנה הבאה ב-3%, גבוה יותר מהתחזיות של בנק ישראל לצמיחה של 0% השנה ו-2.5% ב-2010.

"מאז אוקטובר 2008 אנו עדים לירידה חדה ומתמשכת בסיכון הנזילות במערכת הבנקאית, כפי שהדבר משתקף בירידה של ה-Ted Spread (הפער בין תשואת האג"ח הממשלתיות בארה"ב וריבית הליבור באותו טווח - ע.ב.י) מרמה של 4.5% לרמה של 0.2% כיום", אומרת נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של דיסקונט. "רמה זו נמוכה מהרמה ששררה עקב פרוץ המשבר הפיננסי בחודש אוקטובר, ואף מהרמה ששררה ערב פרוץ משבר הסאב-פריים בסוף יולי 2007".

לא בכדי מתייחסת שמיר ל-Ted Spread; זהו גם האינדיקטור החביב ביותר על יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, אלן גרינספאן, לבדיקת מחנק האשראי. גרינספאן עצמו נהג להזכיר את האינדיקטור בפעמים רבות בהן התייחס למשבר בתקשורת בשנתיים האחרונות, ובאחרונה הוא אף ציין כי המרווח הגיע לרמות נורמליות לאחר שירד מתחת ל-0.3%. גרינספאן אף ציין בעבר כי איתות סופי ומוחלט לסיום מחנק האשראי יינתן כשהמרווח יירד לכ-0.15%, כפי שהיה נהוג בשנים שלפני פרוץ משבר הסאב-פריים.

"גם בסיכון האשראי אנו עדים לירידה מתמשכת, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפערי התשואות בין איגרות החוב הקונצרניות לבין איגרות החוב של ממשלת ארה"ב", מוסיפה שמיר. "לבסוף, הדבר בא לידי ביטוי במדד ה-VIX ('מדד הפחד'), שירד מכ-80% לכ-25%".

הדולר ייחלש ל-3.6 שקלים

התחזית של דיסקונט כוללת אינפלציה של 3.8% השנה ו-2.6% בשנה הבאה, העלאת הריבית במשק ל-3% עד סוף 2010 (לעומת 0.75% היום), היחלשות הדולר לרמה של 3.6 שקלים בשנה הבאה וכן עלייה בתשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים לרמה של 5.7% לעומת 4.96% היום.

כלכלת ישראל צמחה ב-1% (בקצב שנתי) ברבעון השני של השנה ובכך יצאה מהמיתון מבחינה טכנית, לאחר 2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. בשוק מעריכים כי נוכח האינדיקטורים הכלכליים האחרונים שפורסמו, המעידים על עלייה בייצוא ובצריכה הפרטית, הצמיחה ברבעון השלישי תסתכם ביותר מ-1%.

שמיר תולה את ההתאוששות הכלכלית בגידול בייצוא שקיבל דחיפה מההתאוששות בסחר העולמי, התחלת הייצור במפעל אינטל החדש בקרית גת, העליות בבורסה ובמחירי הנדל"ן אשר "הגדילו את עושרו של הצרכן הישראלי" וכן בשיפור בתחושות הפרטים והיצרנים באשר לעתידם הכלכלי.

כמשק מוטה ייצוא אשר מסתמך ברובו על ייצוא היי-טק, המשק הישראלי תלוי לא מעט בשוק ההיי-טק העולמי. שמיר מתייחסת לנושא זה בסקירתה ומציינת כי בחודשים האחרונים מתקבלת אינדיקציה חיובית ממדד ה-Tech-pulse, אשר בוחן את מצב הפעילות במגזר טכנולוגיית המידע (IT) בארה“ב. "מדד זה", היא אומרת, "אשר ירד באופן חד מאז תחילת שנת 2008, ובעיקר בסופה, החל לעלות בחודשים האחרונים בשיעורים נאים. המתאם הגבוה בין מדד זה לייצוא הסחורות והשירותים הישראלי לארה“ב, משרה אופטימיות באשר לייצוא".