עו"ד ורו"ח רמי אריה: "כל מי שנתן הלוואות למוני פנאן הוא עבריין מס והלבנת הון"

"מהדיווחים על 'הבנק' של פנאן עולה כי זהו בנק בשוק האפור, ללא דיווח וללא פיקוח" ■ ה"טיימס": "פנאן הפך לערוץ הכסף של ניק לוין בישראל" ■ רשות המסים: "לא נמצאו פעילויות המעוררות הרמת גבה בהתנהלות פנאן"

סיפור הסתבכותו והתאבדותו של מנהל קבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב לשעבר, מוני פנאן, הגיע גם לעמודי החדשות בבריטניה. שם כתבו על הקשר בין סיפור זה לפרשת ניק לוין, שמסוקרת בעיתונות הבריטית מאז נעלם הברוקר.

בעיתון ה"טיימס" הלונדוני פורסם כי "ידידים של פנאן אמרו כי הוא התגאה בכך שעשה עסקים עם לוין, הן בכספיו והן בכספי שחקני כדורסל ומנהלי קבוצות שהיו מקורבים שלו". העיתון אף מוסיף כי "חובותיו של פנאן לשחקני עבר, מאמני כדורסל ומנהלי קבוצות נאמדים בכ-20 מיליון דולר". בעיתון אף נכתב כי "בשלב מסוים מוני הפך לערוץ הכסף של לוין בישראל".

מזרחי: "לא ידעתי"

יו"ר מכבי תל-אביב, שמעון מזרחי, התייחס אתמול (ד') לסיפור בשיחה עם גלי צה"ל, וטען כי לא ידע כלל על העיסוקים של פנאן ועל פעילותו כבנק השקעות לשחקני הקבוצה. עם זאת, מתברר כי כבר לפני 5 שנים הגיעו שלטונות המס לחקור שחקנים במכבי תל-אביב במסגרת פרשה דומה.

ב-2003 פרסם עיתון "מעריב" כי נפתחה חקירה של מס הכנסה בחשד כי הקבוצה העסיקה את ברוך עמרם בתור "איש קש", כצינור להעברת הכספים לשחקני הקבוצה לצורך התחמקות מתשלום מס. אדם שכיהן באותה תקופה כבכיר במכבי תל-אביב אמר אתמול ל"גלובס" כי "עמרם היה אז יד-ימינו של פנאן במכבי תל-אביב". בסופו של דבר, נסגר התיק בעניין עמרם.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי פנאן פתח לפני מספר חודשים תיק של עוסק מורשה במס הכנסה. לא ברור אם התיק נוגע לעסקיו כמייצג שחקנים או לעסקיו בתחום ההשקעות.

מבדיקה שנערכה עד כה ברשות המסים בתיקו של פנאן ובחשבונותיו לא עלה עניין חריג כלשהו. לדברי גורמים ברשות, "נכון לעכשיו לא נמצאו פעילויות המעוררות הרמת גבה".

כמו כן, במסגרת בדיקה שוטפת של תיקי שחקנים במכבי תל-אביב לא עלו עד כה דברים הנראים בעייתיים. ברשות המסים הבהירו כי "אם ניחשף למשהו בעייתי, נקיים בדיקה או חקירה לגביו".

לדברי עו"ד ורו"ח רמי אריה, מומחה למסים, מהדיווחים בדבר "בנק ההשקעות" של פנאן עולה כי "זהו בנק נוסף בשוק האפור, המתנהל ללא דיווח וללא פיקוח, תוך העלמת הכנסות והעלמת הון". לדבריו, "כל מי שנתן הלוואות וקיבל ריבית קצוצה ממוני פנאן - כולם עברייני מס והלבנת הון, או לפחות מסייעים ביד העבריינים להעלים מס".

אריה הוסיף ואמר כי "כל מי שנתן הלוואות לפנאן היה חייב לדווח על כך בהצהרת ההון שלו, וגם פנאן עצמו היה חייב בדיווח על העסק שלו. הפיתרון המיידי כרגע לכל לקוחות ה'בנק' של מוני הוא לגשת ולדווח לרשות המסים, בדרך של גילוי מרצון. לפחות בדרך זו הם יימנעו מכתבי אישום פליליים ואולי גם מפרסומים לא מחמיאים".

פרסומים בתקשורת: בלאט הפסיד אצל פנאן 2 מיליון ד'

לפי פרסומים שונים בתקשורת בימים האחרונים, עולה כי לא מעט שחקנים ומאמנים מעורבים בפרשת "הבנק של מוני". אתר ynet פרסם היום (ד') כי מאמן נבחרת רוסיה, דייויד בלאט, איבד אצל פנאן סכום של שני מיליון דולר.

עוד שחקנים שהוזכרו ככאלה שהפסידו סכומים שמוערכים במאות אלפי דולרים ויותר הם שחקני מכבי תל אביב לשעבר - ניקולה וויצ'יץ' (משחק כיום ביוון), אסטבן בטיסטה (משחק בספרד), טל בורשטיין (ספרד), שרונאס יאסיקוויצ'וס (יוון).