רוכשי דירות בקנדה תובעים 28 מיליון שקל מהיזם גיל בלוטרייך

טוענים כי בלוטרייך, בעל השליטה בסקיי ליין מקבוצת מישורים, שכנע אותם להשקיע מיליונים בפרויקט דירות יוקרתי בטורונטו, אך לאחר חתימת העסקה שינה מתחת לאפם את ייעוד הבניינים מדירות לבתי-מלון - מבלי ליידעם

קבוצה של 33 רוכשי דירות בקנדה תובעים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב 28 מיליון שקל מהיזם הישראלי-קנדי גיל בלוטרייך, בעל השליטה בסקיי ליין מקבוצת מישורים, בטענה כי שכנע אותם להשקיע מיליונים בפרויקט דירות יוקרתי בטורונטו, אך לאחר חתימת העסקה שינה מתחת לאפם את ייעוד הבניינים מדירות לבתי-מלון, מבלי ליידעם. התביעה הוגשה גם נגד החברות הציבוריות הכשרת היישוב ומישורים , כמי שעמדו מאחורי מימון הפרויקטים.

באמצעות עו"ד ארנון גרפי טוענים הרוכשים כי בלוטרייך וסקיי ליין פנו בפרסומים ומצגים מרשימים, המציעים להם לרכוש דירות מגורים בבניין הפנטייג'ס ובניין הקוסמופוליטן בטורונטו, לצורך השקעה באמצעות השכרה ומכירה אפשרית. הניהול השוטף של הבניין והשכרת הדירות ייעשו על-ידי חברות ניהול של קבוצת סקיי ליין, שהוצגו כמתמחות בעניינים אלה. הן אמורות להשכיר את הדירות לפרקי זמן שהוגדרו כמספר חודשים עד שנה, לאנשי עסקים, מנהלים, עובדי היי-טק וכו', השוהים בטורונטו לרגל עבודתם ועיסוקם.

התובעים טוענים כי מעולם לא התכוונו להשקיע כסף ביחידות דיור בבתי-מלון, וכי בלוטרייך בכלל הציג להם מצג-שווא לפיו הדירות מיועדות להשקעה למגורים בבניין הפנטייג'ס ובניין הקוסמופוליטן שבטורונטו. לטענתם, בלוטרייך סיפר להם טרם החתימה על ההסכם כי הדירות מיועדות להשכרה לאנשי עסקים ולמנהלים, השוהים בטורונטו לרגל עיסוקיהם.

לדברי התובעים, שוק הדירות למכירה והשכרה בטורונטו הוצג להם בפרוספקטים מרהיבים ומוקפדים כשוק מתעורר, גואה, חזק ואיתן, כאשר ההגירה החיובית המרשימה לטורונטו מגדילה את הביקוש לדירות להשכרה. בלוטרייך גם הציג את הכשרת היישוב ומישורים כמי שעומדות מאחורי הפרויקטים הנ"ל, ומגבות אותם כחברות-האם של אשכול החברות שיקים וינהל את הפרויקטים הנ"ל.

לאחר שחתמו על הסכמי הרכישה והניהול, טוענים התובעים, החלה להתברר תמונה שונה לחלוטין. כך, למשל, הנתבעים שינו את ייעוד הבניינים מדירות לבתי-מלון, מבלי ליידע את הרוכשים או לקבל את הסכמתם, ואף שכרו את שירותיה של חברת ניהול חיצונית המתמחה בניהול מאות בתי-מלון. הפיכת הבניינים לבתי-מלון גרמה לכך שקשה מאוד למכור את הדירות בשוק החופשי, ובכל מקרה לא ניתן לקבל הצעה ריאלית למכירת הדירות שרכשו לפי מחירי השוק החופשי, בשל מעמדן כחלק ממאגר חדרים בבית-מלון.

מהר מאוד הבינו הרוכשים כי שינוי הייעוד מהווה הפרת יסודית של ההסכם, וכי שוק הדירות להשכרה בטורונטו הוא רחוק מלהיות יציב ואיתן, עובדה שהנתבעים ידעו עליה 5 שנים לפני חתימת ההסכם ולא טרחו לגלות. כן גילו כי לזרים קיימת בעיה לקבל משכנתא ארוכת-טווח מבנקים בקנדה, וכי ההלוואות שהועמדו בסופו של דבר היו לתקופה קצרה של שנים ספורות, שבסיומן הם נאלצו לחדש את ההלוואה במוסד פיננסי אחר.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2128/09).