דיסני מודה: "בייבי איינשטיין" לא עוזרות לאינטלקט של תינוקות

דיסני מציעה להחזיר כסף (16 דולר) לכל מי שגילה כי קלטות הווידיאו שלה, שנועדו להפוך את התינוקות לאלברט איינשטיינים קטנים, לא באמת שיפרו את מנת המשכל של ילדיהם

לתשומת-לב ההורים: חברת וולט דיסני מציעה כעת להחזיר את הכסף לכל מי שגילה שקלטות הווידיאו שלה, שנועדו להפוך את התינוקות לאלברט איינשטיינים קטנים, לא באמת שיפרו את מנת המשכל של התינוקות.

יכול להיות שהקלטות הללו הן שמרטף אלקטרוני נהדר, אבל ההחלטה של דיסני היא הודאה שקטה בכך שהן לא מגבירות את האינטלקט של התינוקות והזאטוטים.

"אנחנו רואים בכך הודאה של חברת וידיאו מובילה לתינוקות שסרטים כאלה אינם חינוכיים, ואנו מקווים כי חברות נוספות יילכו בעקבותיה ויציעו החזרים כספיים", אומרת סוזאן לין, מנהלת גוף שנקרא "הקמפיין לילדות נקייה ממסחור", שפועלת נגד הקלטות לתינוקות כבר שנים.

הכל התחיל ב-1997, השנה בה נוסדה חברת "בייבי איינשטיין" להפקת קלטות וידיאו חינוכיות כאלה. דיסני רכשה אותה בשנת 2001, והחברה הזו התרחבה להיצע גדול של ספרטים, צעצועים, כרטיסי משחק והלבשה, ביחד עם תקליטורי DVD כמו "מוצרט לתינוקות", "שייקספיר לתינוקות" ו"גלילאו לתינוקות".

הקלטות הללו, שהיו הפקות פשוטות של מוזיקה, בועות, צבעים עליזים ולא הרבה מילים, הפכו ללהיט. לפי מחקר מ-2003, שליש מהתינוקות האמריקנים בגיל חצי שנה עד שנתיים צפה בקלטת "בייבי איינשטיין" אחת לפחות. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים, אגב, ממליצה על איסור על צפייה בכל שידור שהוא עד גיל שנתיים.

ב-2006 הגיש הקמפיין נגד ילדות ממוסחרת תלונה לנציבות הסחר הפדרלית, FTC, לגבי הטענות החינוכיות של דיסני וחברה אחרת, Brainy Baby. התוצאה היתה ששתיהן השמיטו את המילה "חינוכי" מהשיווק שלהן.

אולם השדולה לא הסתפקה בכך. בשנה שעברה איימו עורכי דין בהגשת תביעה ייצוגית נגד דיסני על שיווק לא הוגן ורמאי, אלא אם חברה זו תסכים להחזיר את מלוא הכסף לכל מי שרכש את קלטות בייבי איינשטיין שלה מאז 2004. להערכת "וושינגטון פוסט" ו"ביזנסוויק", הקלטות הללו נמכרו בהיקף של 200 מיליון דולר בשנה.

מכתבם של עורכי הדין לדיסני הזכיר גם מחקרים שהראו כי חשיפת תינוקות בני שנה עד 3 שנים לשידורים קשורה בהפרעות קשב בגיל 7.

בתגובה הודיעה חברת בייבי איינשטין כי היא תפצה את משקי-הבית שרכשו עד 4 קלטות שלה בין 5 ביוני 2004 ו-5 בספטמבר 2009 ב-15.99 דולר, אם הן יוחזרו לחברה עד 10 במארס 2010.