אפקט כדור השלג

במקביל לחקירות המסים, במכבי ת"א מסתכלים בדאגה לספונסרים שמשמיעים קולות מדאיגים ■ זה החל עם אלקטרה, שעשויה להפסיק את החסות אם הכאוס יימשך, ונמשך עם יו"ר הטוטו-ווינר, שמודה כי פרשת "פנאן גייט" תסייע לו להוציא את מועצת ההימורים מההסכם עם מכבי

1. קצת קשה לעשות בקרת נזקים תוך כדי תנועה כשכל רגע נחשף משהו חדש על "פנאן גייט". רגע אחד עולה שחקן עבר ומספר על העסקאות בין פנאן לשחקנים ש"כולם במכבי ידעו עליהן". רגע אחרי מתחילה פשיטה של נציגי מס הכנסה על המשרדים של מכבי ברחוב הירקון; אחר כך מגיעים אנשי המועדון מהעבר והווה לתשאול אצל אנשי מס הכנסה. ובתוך כל אלו גם היתה ההודעה של חברת אלקטרה, נותנת החסות הראשית של מכבי תל אביב, ש"היא עוקבת אחרי ההתפתחויות בעניין".

לעניין של אלקטרה יש משמעות עצומה עבור מכבי, לא פחות מכל ההתרחשויות האחרות. קודם כל בגלל הסכום - אלקטרה משלמת למכבי כשני מיליון דולר לעונה, והיא נמצאת בסך הכל בשנה השנייה בהסכם החמש-שנתי בין הצדדים. אבל יותר מזה: עזיבה של גוף משמעותי עלולה להתחיל מצעד נטישה של ספונסרים שגם ככה משלמים לא מעט עבור התענוג.

נתחיל מאלקטרה. בשונה מההצהרה העמומה אתמול (א'), בכיר בחברה היה היום הרבה יותר חד-משמעי. אם יתברר שהענן השחור שהתיישב על מכבי לא עומד להיעלם בתקופה הקרובה, אלקטרה לא תהסס לצאת מההסכם. "זו לא הפעם הראשונה שאלקטרה שואלים את עצמם אם המעורבות במכבי מצדיקה את הסכום שהם משלמים", אומר היום ל"גלובס" גורם המקורב לצדדים. "גם כשהתברר לאלקטרה שמכבי החליטו שלא להיות משודרים בערוץ פתוח, היה בלאגן גדול והם איימו לצאת מההסכם".

אלקטרה היא לא החברה היחידה שהתחילה, לאור פרשת פנאן, להסתכל לצדדים ולבדוק לאן הולך הקשר עם מכבי. צבי וילדר, הבעלים של משרד "וילדר יחסי ציבור" שמייצג את חברות תמי 4, טבע נאות, עמינח, שבירו, עדן טבע מרקט - ספונסרים משניים של מכבי ת"א שכל אחד חתום על עסקאות של עד 250 אלף דולר - מודה שבימים האחרונים החלו להישאל שאלות. "נתחיל מזה שאף אחד לא דיבר על רצון לנטוש את ההסכם עם מכבי", אומר וילדר, "אבל בימים האחרונים כולם התקשרו ורצו לראות מה קורה אצל האחרים, ואם אצל האחרים יש איזה שינוי או כוונה לעזוב". על פניו כולם בטוחים בהסכם, אבל לא לגמרי בטוחים בו.

האם אפקט כדור שלג יכול להיווצר בעקבות עזיבה של ספונסר כמו אלקטרה? "אני חושב שכולם מבינים שהפרשה תחלוף תוך כמה ימים. בשלב זה, כולם חתומים לעונה אחת". ואם היא לא תחלוף? במצב כזה גופים יעדיפו לשלם את הקנס, ולא להיות מזוהים עם גוף "לא נקי".

על הדיבורים של אלקטרה, אומר וילדר: "בעיני לפחות, זו תהיה טעות קריטית של אלקטרה לסגת אחרי שהכריזו במסיבת עיתונאים על כל התוכניות הגרנדיוזיות סביב מכבי השנה. מבחינת ספונסר ראשי, החלטה להצטרף זה כמו חתונה קתולית. וכמו שאתה לא הולך לרבנות ומתגרש אחרי ריב אחד או שני ריבים, אתה לא עוזב גם בימים כאלו. כיועץ תקשורת, אני יכול להגיד בפה מלא שאין בארץ תחליף למותג חזק כמו מכבי תל אביב, גם אם בשוליים המותג הזה מתלכלך ומשתפשף עכשיו".

גוף נוסף שעשוי לנצל את הפרשה כדי לחתוך הסכם עם מכבי, הוא הטוטו-ווינר. בשבוע שעבר, עוד לפני התאבדותו של פנאן, פורסם ב"גלובס" כי יו"ר הטוטו-ווינר, צחי פישביין, פועל לביטול ההסכם התלת-שנתי שנחתם עם מכבי. פישביין אמר כי ההסכם שמבטיח למכבי כ-1.2 מיליון שקל בשנה, נותן לה עדיפות על פני הקבוצות האחרות ולכן יש לבטלו. עכשיו מודים בטוטו-ווינר, שהלובי לביטול ההסכם בישיבת הדירקטוריון ביום חמישי צפוי להיות רחב יותר בגלל פרשת פנאן. "אני מעריך שמה שקורה עכשיו סביב מכבי, ייתן רוח גבית לבקשה שלי לבטל את ההסכם איתם", אומר פישביין. אנשים יתחילו לשאול לא רק למה לתת למכבי עדיפות, אלא למה בכלל לחתום דווקא בימים אלו שענן סמיך עומד מעל המועדון.

ואם שמעון מזרחי ומכבי לא יהיו מוכנים לבטל את ההסכם שכבר נחתם? פישביין אומר שבמקרה כזה, "אם הדירקטוריון של הטוטו יחליט על-פי רוב על ביטול ההסכם עם מכבי, אני מצפה ששמעון מזרחי יכבד את החלטת הדירקטוריון ויוותר על ההסכם".

2. לימים האחרונים יש נזק עצום לא רק ברמה התדמיתית או ברמה של הסכמים מסחריים שלא ברור מה יהיה איתם. יש גם עניין שקשור לעזיבה של רענן כץ. כשמכבי ניסתה לנקות את השורות עם העזיבה של כץ בקיץ האחרון, מיהרו ראשיה לשלם לאיש העסקים ממיאמי סכום של 7.3 מיליון דולר - הרבה מעבר לשווי החברה בעסקאות קודמות שנעשו במכבי - רק כדי שיעזוב. הסכום המוגזם שהוסכם עבור עסקת כץ (שנוסף על ההתחייבויות הכספיות שרובצות על הקבוצה כמו תשלומים למס הכנסה, הלוואות ארוכות וקצרות טווח וכו') היה מתוך הנחה שתוך זמן לא רב יימצא מישהו שירכוש את חלקו של כץ וישחרר הבעלים האחרים לפחות מעול הרכישה.

לאור ההתפתחויות האחרונות קשה לראות מישהו שיסכים להיכנס לקבוצה ולרכוש בה אחוזי בעלות. זה לא יקרה עד שהערפל שרובץ עליה יתבהר לחלוטין.

השאלה היא אם ותוך כמה זמן זה גם יתחיל לכרסם גם בתפעול היומיומי.