גלי אליוט נגד המגמה

הם סימנו את "מפת המשבר", אך כאשר מופר חוק יסוד יש להתבונן במצב באור חדש

כהמשך לסקירה משבוע שעבר, אשר דנה בתורת גלי אליוט, אסקור הפעם את מבנה גלי התנועה הפועלת נגד המגמה (אנטי-מגמתית) ואת החוקים והכללים, לספרורים האפשריים. בהזדמנות זו, אזכיר את מה שכתבתי במסגרת הסקירה הקודמת לגבי התורה כולה:

  1. בעיני תורה זו מוכיחה את עצמה שוב ושוב, אבל איננה כלי מסחר, אלא כלי לאישור הסברה שלנו לגבי הנכס הפיננסי המדובר, ועל כך ארחיב בהמשך.
  2. בשל המסגרת המצומצמת, אני לא מביא את כל מה שידוע, לגבי כל נושא ונושא, אלא רק את העיקר. על הקורא המתעניין, להמשיך ולהעמיק בעזרת קורסים, ספרים, ובעיקר ניסיון בספירת גלים של נכסים כמו מדדים ודומיהם.

נקודות חשובות לגבי מבנה הגלים האנטי-מגמתיים:

בניגוד לתנועת המגמה של המחיר, המוגדרת היטב בחמישה גלים, תנועות אנטי-מגמתיות (Corrective) יכולות ללבוש צורות רבות. לכן, קשה מאוד לצפות מבנה כזה מראש, ועל המשתמש לעקוב אחר המחיר, ועם הזמן, ולקבל בכל פעם רמז נוסף למבנה המתפתח.

למרות חוסר וודאות זו, ניתן לזהות שלושה מבנים בסיסיים, שמהם ניתן להרכיב תנועה מתקנת מכל סוג שהוא:

משה שלום אליוט 1


  1. Zigzag סדרה של שלושה גלים במבנה תתי-גלים 5-3-5, כאשר שפל C נמוך משפל A.
  2. Flat סדרה של שלושה גלים עם מבנה תתי-גלים 3-3-5, כאשר שפל C יכול להיות גבוה, שווה, או נמוך במקצת מן השפל של A.
  3. Triangle מבנה משולש, המכיל חמישה תתי-גלים. בגרף העליון אני מציג רק שתיים מהאפשרויות הרבות של משולשים: אחד מן הסוג המתכנס (העליון), ואחד מן הסוג המתרחב (התחתון).

תנועה נגד המגמה יכולה להיות מורכבת מרכיבי יסוד אלו בלבד, או מקומבינציה שלהם, אשר המפריד בין המרכיבים יהיה גל מסוג X. לדוגמא: זוג זיגזגים, המופרד בגל X ייכונהDouble-Zigzag. קיים חומר רב נוסף ביחס לגלים אלו, ולמתעניין, אתן כאן שוב לינק להרחבה: http://www.elliottwave.com/tutorial

שימוש ביחס פיבונצ"י לגבי אורכי גלים:

בספרם של Elliott, Frost, Prechter, וכותבים רבים אחרים בתחום זה, מובע הקשר החזק בין סדרת מספרי Fibonacci, והיחסים הנובעים מהם, לבין תורת הגלים.

אביא כאן אספקט אחד בלבד, והוא היחסים המקובלים בין אורכי הגלים:

משה שלום אליוט 2


  1. בגרף 1, אנחנו רואים את היחסים בין הגלים בתחום התנועה המגמתית. כאשר גל מגמתי, 1,3, או 5 הופך ל"מתארך", הסבירות היא שאורכו, ואורך סביבתו יהיו כמוצג. לדוגמא: במצב של גל 3 מוארך, סביר שנראה גל 1 וגל 5 באותו אורך.
  2. בגרף 2, מובא יחס 1 ל-1 בין גל A וגל C בזיגזג אופייני. (ראו קשרים ויחסים נוספים בקורס או בחומר האינסופי הקיים על כך ברשת).
  3. בהקשר זה, יש לזכור שיחסי אורך אלו מהווים את הסבירות הגבוהה ולא וודאות. אין כאן חוק אלא כלל, שאינו מחייב שינוי בספרור אם הוא לא מתקיים.

חוקים וכללים לגבי מבנה גלי המגמה

בבואנו לספור גלים, על מנת לדעת איפה נמצא המחיר ובאיזה כיוון סביר שינוע, נשתמש בחוקי יסוד ובכללים. ההבדל בין חוקים וכללים הוא בכך שהפרת חוק יסוד, מבטלת מייד את הספרור שנקבע מלכתחילה ויש לחפש מייד ספרור אחר. כאשר מופר כלל, לעומת זאת, אין בהכרח ביטול כזה.

חשוב: זה המנגנון שבעזרתו אנחנו מתקנים את עצמנו לאורך הזמן, עד שאנו מגיעים לספרור שאין לו תחליף. אז נדע בוודאות שאנו סופרים נכון את המגמה ואת השלכותיה. לשם המחשה, אני מביא שוב את גרף המבנה הבסיסי שהופיע כאן גם בשבוע שעבר:

משה שלום אליוט 3


חוקים

  1. גל 2, המתקן את גל 1, לא יחזור יותר מ-100% מאורך גל 1.

    משמעות: אם אנחנו חושבים שמגמה מתחילה (גל 1), התיקון הראשון לא יכול לעבור (מטה או מעלה) מנקודת התחלתה. במידה וזה יקרה, הנחת היסוד שלנו בדבר תחילת מגמה, מוטעה.

  2. גל 3 לא יהיה הקצר מבין שלושת הגלים המגמתיים 1,3,5.

    משמעות: אם גל 3 קצר מגל 1, גל 5 לא יכול להיות ארוך מגל 3. במידה וכן, ספרור הגלים צריך להשתנות, ולפנינו כנראה Extension של גל 3. זה גם יאמר לנו שלפנינו גלים 4 ו-5 , לעומת ההשערה הקודמת בה חשבנו שאנחנו לקראת סיום הסדרה המגמתית.

  3. גל 4 לעולם לא יחדור לתוך שטחו של גל 1.

    משמעות: אם גל 4 יחדור לתוך 1, זה איננו גל 4 ולכן צריך לראות את העלייה, או הירידה , עד כה כסדרה מתקנת (של ABC או קומבינציה), ולא כתנועה מגמתית של חמישה גלים. על בסיס חוק זה, נתתי, במסגרת סקירות אלו, את תחילת המגמה העולה בת"א 25 בשער 713 וב-SP בשער 804.

כללים

  1. תנועה מתקנת תגיע לאזור נקודת הקצה של גל 4 מרמה קודמת. ראו גרף 2, בו סדרת ה-ABC נעצרת בשפל של גל 4 מהסדרה העולה.

  2. אם גל 2 היה מדשדש, גל 4 יהיה אלים באופיו, ולהיפך. ההסבר לכך מונח בפסיכולוגיה של המשקיעים, אבל היריעה קצרה מכדי שארחיב כאן.

  3. הגל בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להיות המוארך (Extended) יהיה גל 3, כי שם מתבצעת הטרנספורמציה במוחם של המשקיעים בדבר אמיתות המגמה. אם לא 3, גל 5 הוא המועמד הטוב ביותר, כי שם מצטרף ה"ציבור" לאופורית הסיום.

לסיכום:

תורת גלי אליוט מהווה כלי מצויין לסימון ומיפוי הדרך בעולם הפיננסי. "מפת המשבר" אשר "ניבאה" לנו את תנועות המחיר מאז קיץ 2007, התבססה ברובה על ספרור ארוך טווח מסוג זה. לדעתי, השימוש הנכון והטוב ביותר בה, יעשה לצורך אישור מגמות, ובטווחים הבינוניים והארוכים.

בעייתה העיקרית שבה נובעת מכך שהספרור שבו התחלנו, יכול להשתנות עם הזמן, כאשר מופרים חוקי יסוד, ואז יש להתבונן במצב באור חדש. תהליך איטי כזה של תיקון מתמשך, מבלבל רבים הרוצים לדעת "מה יהיה". אל תפלו בפח הרצון לנבא את העתיד.

קיימות תוכנות לספרור אוטומטי, והרבה אתרים המייעצים בתחום זה, אבל אני ממליץ בחום למי שרוצה לשלב תורה זו בניתוח העצמאי שלו, להתחיל מאתר http://www.elliottwave.com , ולהמשיך במקורות הקיימים היום בתחום. בסקירותיי אנסה ליישם את התורה, ולהסביר את הספרורים, ככל שמסגרת זו מאפשרת.

הודעה חשובה

כמו בשבוע שעבר, לא אוכל להרחיב, או לענות במסגרת הטוקבקים. אשמח מאוד לקרוא את השיחה ביניכם במועד מאוחר יותר, ולהוסיף את דעתי בעתיד.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.