33% מהדירות שנמכרו ברבעון השני - להשקעה; הרוכשים: מנהלים בשנות ה-50, מעל 200 אלף שקל בשנה

דו"ח שחיבר מינהל הכנסות המדינה באוצר מאשש את החששות: מקבלי שכר המנהלים אכן הקפיצו את מחירי הדירות בישראל ■ עוד בדו"ח המתפרסם כאן לראשונה: משקיעי הנדל"ן בישראל עוברים מהשקעה בגוש דן להשקעה בבאר-שבע וגם בחיפה ■ המחיר הממוצע לדירה נרכשת - שווה ערך ל-4 שנות עבודה ■ להורדת הדו"ח במלואו - קובץ PDF

דו"ח חדש שפרסם היום (ג') מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר מגלה נתונים עדכניים על הגידול ברכישת דירות להשקעה. מהנתונים עולה כי ברבעון השני של 2009 היוו הדירות שנרכשו לצרכי השקעה כשליש מסך כל הדירות שנרכשו (31.2% במחצית הראשונה של 2009).

בכך הגיע משקל הדירות לשיעור שיא לאחר עליה מתמדת מאז שנת 2002, אז עמד שיעורן על כ-22.5% בלבד. את הדו"ח כתבה מנהלת המחקר הכלכלי באגף הכנסות המדינה, גלית בן נאים.

דירות להשקעה עוברות לפריפריה

המחקר מציין כי הגידול החד שנרשם מאז תחילת העשור ברכישת דירות להשקעה הושפע מהרפורמה במס בשנת 2003 (החלפת שיטת המיסוי הטריטוריאלית בשיטה הפרסונאלית, מה שהביא לביטול אפליית המס, שהייתה למשל לטובת הכנסות משכר דירה בחו"ל) ומהמשבר העולמי שפרץ בשלהי 2007 והביא להסטת כספים משוק ההון לשוק הנדל"ן.

לצד הגידול המתמשך בשיעור הדירות שנרכשו לצרכי השקעה ולא למגורי הרוכשים, בשנת 2008 חלה תפנית במפת ההשקעות, כאשר הדומיננטיות עברה מאזור ת"א והמרכז לאזורי באר שבע וחיפה. הגידול החד ברכישת דירות להשקעה באזור ב"ש בשנים 2009-2008 מוסבר במידה רבה ע"י שינוי טעמם של משקיעים מאזור ת"א והמרכז.

בעוד שבשנת 2007 היוו משקיעים אלה רק כ-18% מכלל רוכשי הדירות להשקעה באזור ב"ש, הגיע משקלם לשיעור שיא של כ-30% במחצית הראשונה של 2009 (בדומה לשיעור הארצי).

אזור חיפה הצליח אף הוא למשוך משקיעים מאזור ת"א והמרכז, אלא שבניגוד לב"ש, היו אלו התושבים המקומיים (מחיפה והצפון) אשר הובילו את הגידול בהשקעות באזור זה.

משקל המשקיעים מאזור ת"א והמרכז בחיפה אמנם הכפיל את עצמו בין השנים 2007-2009, אך הוא עדיין נמוך משמעותית (עומד על 13.6%) בהשוואה לאזור ב"ש. המשמעות של המספרים הללו היא כי הפוטנציאל למימוש מהיר של הנכסים גבוה יותר בב"ש בהשוואה לחיפה.

אחת מהסיבות העיקריות לזינוק במחירי הדירות מוסבר בנוכחותם הרבה של המשקיעים, והנתח שלהם ברכישות גבוה במיוחד בת"א ומסביר את טירוף המחירים שם בשנתיים האחרונות.

לפי המחקר, למעלה ממחצית הדירות החדשות הנמכרות בתל אביב (54.6%) נרכשות ע"י משקיעים, זאת לעומת שיעור של כ-31% ברמה הארצית בשנת 2009. בירושלים עומד משקל המשקיעים בקרב רוכשי דירות חדשות על 24% בלבד.

ההסבר לכך נעוץ בכך שהבנייה החדשה בירושלים מוכוונת פחות למשקיעים בהשוואה למגדלי היוקרה בת"א, כפי שמשתקף בפערי המחירים הניכרים בין דירות חדשות בירושלים לבין אלו שבת"א (פער שאינו קיים בדירות יד שנייה). אם ב-2004 12% מסך הדירות להשקעה שנרכשו בישראל, היו באזור ירושלים, ב-2008 ו-2009 רק 9% מהדירות להשקעה נרכשו באזור הבירה.

11

פחות משקיעים רכשו בנתניה

ההכנסה השנתית הממוצעת של רוכשי דירות להשקעה עמדה בשנת 2009 על כ-200 אלף שקל ברוטו (ליחיד). המחיר הממוצע לדירה הנרכשת ב-2009 היה שווה ערך לארבע שנות עבודה.

רוכשי הדירות להשקעה שבחרו להשקיע באזור באר שבע עשו זאת בעיקר בשל מגבלה כספית שצמצמה את האפשרויות שלהם לאזור זה, בו רמות המחירים נמוכות. מנגד, רוכשי הדירות להשקעה באזור חיפה, המתאפיינת אף היא ברמות מחירים נמוכות יחסית, עשו זאת על אף שהכנסתם אפשרה להם לרכוש דירה באזורי הביקוש במרכז הארץ.

ב-2009 נרשמה עלייה במשקלן היחסי של דירות להשקעה בפתח תקווה, ראשון לציון, הרצליה וכפר סבא, לעומת ירידה בנתניה (המוסברת בירידה של רכישות הזרים) ורמת גן.

כ-12% מהמשקיעים הם פנסיונרים והגיל הממוצע והחציוני שלהם הוא 48 שנה. רבע מהמשקיעים הם בני 57 ומעלה. מבין המועסקים, כ-61% הם שכירים ו-39% מנהלי חברות ועצמאיים. משקל מנהלי החברות בקרב ציבור המשקיעים כפול ממשקלם באוכלוסיה.