פני מכבי כפני המדינה

ואם למכבי יש יומרה להישאר הקבוצה של המדינה - היא צריכה לשתף את המדינה

מכבי תל-אביב היא הקבוצה של המדינה, והיום אין ספק: פני מכבי תל-אביב כפני המדינה. שחיתויות, התנהלות כוחנית, חוסר חמלה, אמריקניזציה מוחלטת - הניצחון מקדש הכל. מדי פעם נפוצו שמועות על דילים מאחורי הקלעים, אבל עצמנו עין.

הפרשה האחרונה היא השבר שמכבי - בשאננותה הזחוחה - לא חזתה, ולראשונה היא תיאלץ לעשות דבר שמעולם, בעידן שמעון, לא עשתה: היא תצטרך להיחשף.

שקיפות במונחי מכבי זו בגידה במולדת. חייה התנהלו בשקט שלא היה מבייש את המוסד. אף אחד לא ידע על תוכניותיה העתידיות, אף אחד לא ידע איך מתנהל העסק או מדוע מביאים שחקנים גויים. היום כולם רוצים לדעת.

אם מכבי רוצה להישאר הקבוצה של המדינה, היא צריכה לשתף את המדינה. השלטון משחית, ואם הוא נמשך עשורים רצופים - גם הזכים שבינינו עלולים להתפתות. אבל ברגע מסוים הציבור הנשלט מואס בשליט.

כשמכבי לקחה את גביע אירופה לראשונה, ב-1977, כל המדינה היתה בשמים, אבל לאורך השנים היא צברה עוד ועוד מתנגדים - והכל בגלל התחושה שמשהו בקידוש הניצחון מסריח.

המותג של מכבי לא יתרסק, אבל הוא עלול להיסדק. לכן, מילת המפתח בניהול המשבר הנוכחי היא שקיפות. היום מכבי צריכה למנות דובר, לשתף פעולה עם חוקריה, לגלות את מעמקי מסמכיה, לוותר על האגו שלה, להפסיק להתחנף לקומץ אוהדים שוטים ולהתייחס לקהל הרחב, זה שאוהב ספורט יותר מכל.

בניהול נכון תוכל מכבי לצאת מנצחת - וזה יהיה הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה שלה.

* הכותב הוא מבעלי משרד הפרסום זרמון-גולדמן.