היועץ לביטחון לאומי: מחויבות ארה"ב לישראל - לא רק סיסמה

ג'יימס ג'ונס בנאום בוועידה השנתית של JStreet: שום דבר לא ירד מהשולחן במאמצים למנוע גירעון איראן ■ הנאום: תעודת הכשר של ממשל אובמה לשדולה פרו-ישראלית שמאלנית, שמנסה לקדם עצמה כחלופה לאייפא"ק הוותיקה

ממשל אובמה העניק הערב (ג') תעודת הכשר ל-JStreet, השדולה הפרו-ישראלית השמאלנית בוושינגטון: נאום של ג'ים ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בוועידה השנתית של הארגון. ג'ונס לא חולל רעידת אדמה. נאומו הדגיש, כצפוי, את המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל, יחד עם נחישות ההחלטה של הממשל לקדם פיתרון של שתי מדינות, ישראל ופלסטין, שיחיו בשלום ובביטחון, זו בצד זו.

החידוש היה בעצם נוכחותו של נציג בכיר של ממשל אובמה בוועידה, כשהמסר הוא: יש הרבה מהמשותף בין מדיניות הבית הלבן כלפי הסכסוך הישראלי פלסטיני לבין המצע המוצהר של JStreet.

על רקע החיבוק מהממשל, בולט העדרם של נציגים ישראלים רשמייים בוועידה. שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, החליט לא לכבד את הוועדה בנוכחותו ולהסתפק בשיגור "משקיף" מטעם השגרירות. השגרירות הודיעה, כי קיימה ערוץ תקשורת "פרטי" עם JStreet שבאמצעותו היא הביעה "דאגה" מהאפשרות שהיבטים מסוימים של מדיניות הארגון עלולים לפגוע באינטרסים של ישראל.

הנואמים הישראלים הבכירים ביותר בוועידה הם, איפוא, שרים לשעבר, שלמה בן עמי, עמיר פרץ ומאיר שטרית. אם כי הנשיא שמעון פרס וח"כ ציפי לבני שגרו מסרי ברכה. הח"כים שלמה מולה, יולי תמיר, חיים רמון וניצן הורוביץ, וראש השב"כ לשעבר, עמי איילון, הגיעו אף הם.

ג'ונס, שהתקבל בתשואות סוערות, כשכל הנוכחים קמים על רגליהם, הדגיש בתחילת הנאום, כי מבחינת ממשל אובמה ביטחון ישראל אינו סתם סיסמה אלא עמוד התווך של מדיניות החוץ האמריקנית, גם מפני שהסכסוך משפיע על בעיות גלובליות אחרות, ובכל מקרה ממשל אובמה תומך בזכות ישראל להגנה עצמית יותר מכל ממשל אחר.

אין נושא חשוב יותר מאשר הסכסוך במזה"ת, אמר ג'ונס. לדבריו, לו היה צריך לייעץ לנשיא מה המשבר הבינלאומי הדוחק ביותר שדורש פיתרון, הוא היה מצביע על הסכסוך בין ישראל לערבים.

הוא אמר, כי הגיע הזמן לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים בלי תנאים מוקדמים, כשהמטרה היא מדינה פלסטינית עצמאית, בת-קיימא ורציפה, תוך סיום הכיבוש, כדי להביא למימוש הפוטנציאל של העם הפלסטיני. הוא טען, כי "הזמן אינו פועל לטובתנו".

ג'ונס הקפיד לחלק סוכריות לשני הצדדים. הוא קרא לשחרור גלעד שליט, אך אמר גם כי "איננו יכולים לקבל את המצב ההומניטרי בעזה".

לדבריו, ביטחון ישראל ושלום במזה"ת הם שתי מטרות שאי אפשר להפריד ביניהן. האם אפשר להיות ידיד של ישראל ולפעול למען שלום במזה"ת? אובמה החחליט שהתשובה לכך חיובית. המשמעות של ידידות עם ישראל היא דחיפה למען שלום באזור, הדגיש היועץ לביטחון לאומי.

ג'ונס מתח ביקורת על דו"ח גולדסטון ואמר, כי מחברי הדו"ח לא עמדו על האופי הא-סימטרי של הפעולה בעזה. הוא אמר, כי ישראל היא מדינה דמוקרטית חזקה שיכולה לטפל בעצמה בטענות שמופיעות בדו"ח ו"אנו מעודדים אותה לעשות זאת".

הוא קרא לפלסטינים לפעול להגברת הביטחון באזורים שנתונים בשליטתם, להפסיק את ההסתה נגד ישראל ולהוסיף לבנות את המוסדות הממלכתיים שנחוצים לקיום מדינה ריבונית. לישראל קרא ג'ונס לעקור מאחזים בלתי חוקיים, להפסיק את הרחבת ההתנחלויות ולפעול להקטנת מספר המחסומים. על מדינות ערב מוטלת החובה לסייע מבחינה כלכלית לפלסטינים ולתמוך בממשלתם של מחמוד עבאס וסאלאם פיאד.

הוא אמר עוד, כי אובמה כבר הציב לפני איראן שתי אפשרויות: להפסיק פיתוח נשק גרעיני ולשוב להיות חברה מלאה בקהילייה הבינלאומית, או להגביר את בידודה הגלובלי. הוא הדגיש, כי שום אופציה לא הורדה מהשולחן כאשר מדובר במאמצים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

איראן לא תוכל לחמוק מהחלטה, אמר ג'ונס. לדבריו, אם אכן תקבל איראן על עצמה מחויבות למסור העשרת אוראניום למדינה אחרת, "הדבר יחזיר אחורה את מחוגי השעון הגרעיני האיראני".

אחד מהאירועים המשמעותיים בוועידה היה נאומו של הרב אריק יופה, ראש התנועה הרפורמית בארה"ב. כאשר אמר יופה, שגולדסטון חייב להתבייש בעצמו על הדו"ח שהוא חתום עליו, נשמעו קריאות בוז בקהל.

לפי מצע השדולה, היא "מייצגת אמריקנים, בעיקר, אך לא רק, יהודים, שתומכים בישראל כמולדתו של העם היהודי ובשאיפתה לביטחון, ובה בעת בזכותם של הפלסטינים למדינה ריבונית משלהם שתי מדינות שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון".

"אנו מאמינים שסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני משרת את האינטרסים של ישראל, ארה"ב, הפלסטינים ושל האזור כולו", אומרת השדולה. היא מביעה תמיכה בפתרונות דיפלומטיים על פני פתרונות צבאיים, והעדפה זו חלה גם על מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני.