לבייב מעלה את ההצעה: מוכן להזרים 650 עד 700 מיליון שקל לאפריקה

זאת לעומת 600 מיליון שקל שהוצעו במסגרת התוכנית של פרופסור אמיר ברנע - אשר נחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר ■ בעלי האג"ח דורשים 800 מיליון שקל ■ תאריך היעד לסיום המו"מ - 6 בנובמבר - הולך ומתקרב

שבוע בלבד לקראת המועד האחרון שנקבע להשלמת המו"מ בין הנהלת אפריקה ישראל לבין מחזיקי האג"ח של החברה, חלה התקדמות קלה מצד בעל השליטה, לב לבייב, שמוכן להזרים כעת לחברה 650 עד 700 מיליון שקל. מדובר בשיפור לעומת התוכנית של פרופסור אמיר ברנע שנחשפה ב"גלובס" לפני שבוע ודיברה על 600 מיליון שקל לכל היותר.

עוד לפני מספר ימים הציעה אפריקה ישראל להעלות את הסכום ל-650 מיליון שקל, וכעת מדובר על 50 מיליון שקל נוספים. הזרמת ההון הנוספת תבוצע תמורת ויתור אחר מצד הנציגות.

הזרמת ההון תבוצע לפי שווי חברה של 2 מיליארד שקל, אך בית ההשקעות פסגות, שמוביל קו נוקשה בנציגות, אינו מוכן שהסדר החוב יבוצע לפי שווי חברה הגבוה מ-1.2 מיליארד שקל. אפריקה ישראל נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל לאחר שזינקה מתחילת השנה ב-57%.

לשווי של אפריקה ישראל חשיבות קריטית למו"מ, כיוון שממנה ייגזר גובה הזרמת ההון של לבייב והיקף החוב שיומר למניות. פרופסור אמיר ברנע, היועץ הכלכלי של אפריקה ישראל, מעריך את אפריקה ישראל ב-2.7 מיליארד שקל והוא כולל את ההון העצמי במאזן סולו של החברה (כ-1.2 מיליארד שקל) בתוספת 1.5 מיליארד שקל בגין פער ההשקעה של החברה בבניין הניו-יורק טיימס, והחוב שנלקח בגינה.

בעבר דרשו נציגי האג"ח הזרמת הון בגובה של מיליארד שקל מצד לבייב כשבתמורה ייוותרו בידיו רק 45% ממניות החברה, בעוד שפרופסור ברנע הציע שלבייב יזרים 600 מיליון שקל, בשני תשלומים, ויחזיק 51% מהון החברה לאחר ההסדר. כעת דורשת נציגות בעלי האג"ח הזרמה של 800 מיליון שקל, שתמורתם יחזיק לבייב 54.4% ממניות החברה.

אתמול התקיימה פגישה בין חברי הנציגות במשרדו של עו"ד ליפא מאיר המייצג אותם. הנהלת אפריקה ישראל לא הגיעה, אך בין הצדדים קיימים מגעים אינטנסיביים על בסיס יומי במטרה להביא לסיום המשא ומתן מהר ככל האפשר. בין המוסדיים בנציגות קיימת מחלוקת, אך פסגות, שבראשו עומד רועי ורמוס, יכריע לבסוף את הכף, כיוון שכל הסכם דורש אישור של מחזיקי האג"ח ברוב של 75% ולפסגות נתח גדול באג"ח.

הצרות של לבייב אינן מסתכמות בחוב של 7.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, ואתמול נחשף ב"גלובס" היקף חובותיו האדיר לבנקים דרך החברה הפרטית ממורנד שבשליטתו -3.1 מיליארד שקל. מרבית החוב כ-2 מיליארד שקל לבנק הפועלים וחוב מגובה במספר בטוחות כמו 46% ממניות אפריקה ישראל ופרויקט נדל"ן ברוסיה. בנוסף, לאפריקה ישראל (ברמת הסולו) חוב לבנקים בהיקף של 500 מיליון שקל, גם כאן הרוב לבנק הפועלים.