האב נגד הבן: שלמה זהר הודח ע"י אדגר ברונפמן - בניגוד לעמדת מתיו; "מצנח הזהב" של זהר: 7 מיליון ש'

(עדכון) - יוסי בכר ימונה ליו"ר דיסקונט ■ זהר למקורביו: "לא אתפטר, אלחם על שמי הטוב" ■ משכורת הבסיס של זוהר היא 198 אלף ש' בחודש - והוא יקבל 26 כאלו לפחות, לא כולל מענק שינוע בין 2.3 ל-4.7 מ' ש' ■ דובר קבוצת ברונפמן: אין סכסוך בין בעלי השליטה ואין סכסוך בתוך משפחת ברונפמן"

סכסוכים וחילוקי דעות בתוך גרעין השליטה בבנק דיסקונט הם שהביאו להחלטה להדיח את יו"ר הבנק, שלמה זהר. בעלי השליטה העיקריים, אדגר ברונפמן ורובין שראן, חלוקים עם מתיו ברונפמן ומעמדו הולך ונחלש. קודם מינה לו האב אדגר ביייביסיטר צמוד, יוסף צ'חנובר, למעשה מפקח מטעמו בדירקטוריון; עכשיו שלמה זהר, שנחשב לאיש של מתיו ברונפמן, נאלץ לשלם את המחיר והתבקש להתפטר. בתוך המשפחה תומך הבן השני, אדם ברונפמן, באביו בעוד שהבת הולי אינה מעורבת.

זו פעם שנייה השנה שיו"ר בנק גדול נאלץ לסיים את תפקידו שלא מרצונו. בפעם הקודמת כפה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את הדחתו של יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר. הפעם בעלי השליטה בבנק דיסקונט, קבוצת ברונפמן-שראן, מדיחים את היו"ר שלמה זהר. לפני שנתיים הדיחה שרי אריסון בן לילה את שלמה נחמה מתפקיד יו"ר בנק הפועלים. בשניים מבין שלושת המקרים אף גורם לא מצא לנכון לתת הסבר מנומק לציבור ובעלי המניות בבנק לצעד שנראה כגחמה של בעלי השליטה. בשני הבנקים הציבור מחזיק ב-75% מהמניות.

אתמול חשף אתר "גלובס" כי בעלי השליטה בבנק דיסקונט, קבוצת ברונפמן-שראן, מבקשים להדיח את היו"ר שלמה זהר כיוון שהם "אינם שבעי רצון מתפקודו" וכי הם מעוניינים כי זהר יסיים את תפקידו עד סוף השנה. הבוקר (א') אישר הבנק באופן רשמי את הפרסום. ל"גלובס" נודע כי המועמד העיקרי להחליף את זהר הוא יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל האוצר, שעמד בראש ועדת בכר לרפורמה בשוק ההון.

נודע כי לזהר אין כוונה להתפטר בשלב זה. מקורביו טוענים כי זהר מתכוון להילחם על שמו הטוב ומתייעץ עם עורכי דינו לגבי המשך פעילותו. בכוונתו להמתין לכינוס דירקטוריון ולאחר מכן לאסיפה הכללית שידונו בדרישה להתפטרותו ויצביעו על כך בהתאם לכללי ממשל תאגידי נאות. זהר (57) מכהן בתפקידו מאז העברת השליטה בפברואר 2006 וחוזה ההעסקה שלו הוא לחמש שנים. אתמול אמר זהר כי "החוזה שלי מסתיים בסוף 2010. מעבר לכך אין לי מה להוסיף".

ההערכות הן כי אילו היה מדובר באי שביעות רצון של בעלי השליטה מדרך עבודתו של זהר בניהול הבנק, הרי אז היו הבעלים מבקשים גם מהמנכ"ל גיורא עופר לפרוש.

זהר מקורב מאוד למתיו ברונפמן ופועל איתו מזה שנים מאז הריבוע הכחול, ברכישה ובקבלת ההיתר בדיסקונט.

עוד נודע כי בשבוע שעבר שהו בישראל נציגי ברונפמן ושראן. הם שוחחו עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ועדכנו אותו בכוונתם לבקש את התפטרותו של זהר. ככל הידוע חזקיהו לא הביע התנגדות. חזקיהו סירב היום לענות על שאלות בנושא. ההערכות הן כי לא מן הנמנע שבהמשך הוא ידרוש מבעלי השליטה דיווח רשמי לגבי הסיבות לרצונם בהדחת זהר.

בתגובה נמסר מבנק ישראל כי "הפיקוח על הבנקים מבקש להבהיר כי לא ידוע לו על אירוע כלשהו בבנק דיסקונט שהוביל לפנייה של בעלי השליטה בבנק ליו"ר לסיום תפקידו. בכוונת המפקח על הבנקים לבדוק את השתלשלות האירועים, התנהלות הגורמים המעורבים וקיום כללי ממשל תאגידי נאות". במערכת הבנקאית אמרו היום כי מדובר באיש ישר והגון ש"נגרם לו עוול". זהר היה אמור להיכנס בקיץ הבא לתפקיד נשיא איגוד הבנקים.

חילוקי דעות משפחתיים

רכישת דיסקונט היתה הכרזת העצמאות של מתיו ברונפמן. הכסף הוא של המשפחה, אבל ההחלטה להיכנס היתה שלו עם הכוונה המוצהרת להיות הבן המוביל בעסקי המשפחה. האב אדגר ברונפמן הקפיד לומר אז כי "אני והמשפחה עומדים מאחורי העסקה הזו. אנחנו מימנו אותה, אבל מתיו הוא המוביל" (ראיון ל"ידיעות אחרונות", פברואר 2005). זה היה אחרי שמשפחת ברונפמן ליקקה את פצעי ההחלטה של האח הגדול, אדגר ג'וניור, להוביל את המשפחה, ואת האימפריה המשפחתית המצליחה "סיגראם", להשקעה ביוניברסל סטודיו'ס וחטיבת המוסיקה בוורנר ברדר'ס, והמיזוג שלה, אחרי כמה שנים, עם וויונדי הצרפתית. ההפסדים נמדדו בכמה מיליארדי דולרים.

חילוקי הדעות בין אדגר ברונפמן ובנו מתיו הם סוד גלוי. אדגר ברונפמן אינו חש בנוח עם גישתם העסקית של ילדיו, בניו אדגר ג'וניור, מתיו, אדם, סאם והבת הולי. יש מחלוקות והאשמות הדדיות לגבי השקעות בעייתיות ועל כך שפחות תשומת לב אישית מושקעת, על ידי כל אחד מהבנים, בניהול עסקי המשפחה.

אדגר ברונפמן אינו שבע רצון גם מהתנהלות מתיו בבנק דיסקונט: ביקורים מדי זמן מה, אבל פחות כניסה לליבת העסקים. כך קרה שדרישה מפורשת של המפקח על הבנקים מבעלי הבנק להכניס כסף, לא התממשה עד היום. לאדגר ברונפמן גם השגות רבות על ביצועי דיסקונט, שנרכש לפני חמש שנים, מהתשואה על ההון ועד התנהלותו העסקית.

גם מהצד של שראן אין שביעות רצון רבה. להערכת גורמים המקורבים לפעילות הניו יורקית של הבנק, המחלוקת העיקרית שבעקבותיה מועבר זהר מהתפקיד, קשורה לעסקי ניו יורק. דיסקונט ניו יורק הוא גוף בעל משמעות מרכזית בקבוצת דיסקונט, ומרכז עבור הבנק את העסקאות הגדולות. לטענת הגורמים התגלעה מחלוקת בין זוהר לאלן פישמן, בנקאי אמריקני ונציגו של שראן בקבוצת הניהול של דיסקונט ניו יורק, שבבסיסה המחלוקת בין שראן לברונפמן.

קבוצת השליטה גם אינה מרוצה ממצבו ההוני של דיסקונט ומדרישת בנק ישראל כי יזרימו כסף לבנק. בשנים 2006-2008 גדל דיסקונט במהירות כאשר תיק האשראי של הבנק צמח ב-33%. כשהגיע המשבר נשחקה הלימות ההון של דיסקונט כמעט עד ל-10%, כאשר היעד שנקבע על ידי בנק ישראל הוא 12%. במקביל התייבש שוק ההון ולא התאפשר כמעט לגייס חוב. מנכ"ל דיסקונט, גיורא עופר, הצליח לפתור את בעיות ההון רק בחודשים האחרונים כשעם התאוששות השווקים גייס הבנק כ-2.2 מיליארד שקל.

אי הזרמת הכסף נובעת ממחלוקת בין בעלי השליטה, מתיו ברונפמן ורובין שראן. בעוד שראן היה מוכן להכניס יד לכיסו ולהביא כסף להשלמת ההון העצמי וחיזוק הלימות ההון של הבנק, כדרישת הפיקוח על הבנקים, הרי ברונפמן חיפש דרכים למשוך זמן ולא למלא את חלקו בחסר. כעת מתכננים בעלי השליטה הנפקת זכויות בהיקף של 200 מיליון שקל אך עד כה לא הודיעו על כך רשמית לא לבנק ישראל, לא למדינה המחזיקה 25% ממניות הבנק ולא פעלו לקידום ההנפקה.

"משגיח כשרות"

לפני כמה חודשים מינה אדגר ברונפמן את יוסף צ'חנובר (79) כנציגו בדירקטוריון דיסקונט. עם מינויו של צ'חנובר אמרו מקורבים לזהר כי מדובר ב"מינוי של משגיח כשרות". ההערכות הן כי צ'חנובר, שמכיר היטב את הבנק, לא שבע נחת ממה שראה וברוח זו דיווח לאדגר ברונפמן. מאחר והמנכ"ל, גיורא עופר, הנמצא בתפקידו מאז שנת 2001, אמור לסיים את תפקידו במהלך 2011, סוכם בגרעין השליטה על החלפה מדורגת. זהר יעזוב תחילה כדי לאפשר ליו"ר החדש להתבסס בתפקיד לפני החלפת המנכ"ל. ככל הידוע מתיו ברונפמן לא רצה בהדחת מקורבו אך נאלץ להסכים.

דובר קבוצת ברונפמן מסר כי "היחסים בין בני משפחת ברונפמן לרובין שראן היו ונשארו הכי טובים שיש. לא היה ולא נברא סכסוך".

מצנח הזהב של שלמה זהר - 7 מיליון שקל

לפי תנאי ההעסקה זכאי שלמה זהר עם עזיבתו את בנק דיסקונט לתגמולים בהיקף של 7-10 מיליון שקל. ההסכם מתגמל את זהר במצנח זהב מכובד. חוזה ההעסקה מעניק לו משכורת בסיס של 198 אלף שקל בחודש. נקבע כי אם תופסק כהונתו לפני תום החוזה (שמסתיים בפברואר 2011) יקבל את משכורתו המלאה לרבות הטבות עד יתרת התקופה ובנוסף יהיה זכאי לבונוס שנתי כחלק יחסי מהשנה בה הופסקה כהונתו. הבונוס מוגבל עד גובה של 24 משכורות ובשנה שעברה קיבל זהר בונוס בסך 2.3 מיליון שקל. מעבר לכך זכאי זהר למענק סיום כהונה בסכום של 12 משכורות. נקבע כי יקבל את המענק בין אם כהונתו הופסקה ביוזמתו או ביוזמת הבנק.

כך שזהר זכאי ל-14 משכורות בהנחה ויסיים תפקידו בדצמבר הקרוב ועוד 12 משכורות כמענק מיוחד ובסך הכל 5.1 מיליון שקל. מעבר לכך ואם ביצועי הבנק יהיו דומים לאלו של אשתקד יקבל זהר מענק של 2.3 מיליון שקל אך מכיוון שבשנת 2009 ביצועי דיסקונט טובים משנת 2008 סביר כי יקבל סכום גבוה יותר, אך לא יותר מ-4.7 מיליון שקל.