YouTube העירה את שוק רשתות התוכן - הישראליות בכוננות

רשתות להעברת תכנים, CDN, הוא תחום שקיים מאמצע שנות ה-90 ■ כעת הגידול בביקושים לווידיאו ברשת מחזיר אותו לאופנה ■ אחרי גל רכישות ושיתופי-פעולה בתחום, אלקטל-לוסנט, סיסקו ו-IBM מעלות הילוך

באפריל שעבר סיפק בנק ההשקעות קרדיט סוויס הערכה נועזת על פעילות אתר שיתוף סרטוני הווידיאו YouTube שבבעלות גוגל. ההפסד אותו צפו האנליסטים היה 470 מיליון דולר, כתוצאה מהוצאות תפעוליות של 750 מיליון דולר. את YouTube הם הגדירו כ"מעמסה מהותית".

בחודש שעבר פרסם בית ההשקעות סקירה נוספת, בה ציינו האנליסטים כי הפעם הם "אינם שליליים" לגבי YouTube. הסיבה: החל מ-2010 האתר יספק את התכנים באמצעות הרשת של גוגל עצמה, במהלך שיחסוך 20% מהעלויות שנובעות בעיקר מרוחב הפס הנדרש.

תשומת-הלב ליכולות של גוגל בתחום העברת תכנים באינטרנט היא מהותית להבנת עלויות ההפעלה של YouTube. ספקי התוכן באינטרנט נעזרים בשירותים של רשתות להעברת תכנים (CDN), שמספקות טכנולוגיות של אחסון ותקשורת מהירה כדי לייעל את העברת התוכן סביב הגלובוס.

כחלק משירותים אלה משיגה גוגל את רוחב הפס הנדרש עבורה בעזרת מנגנון בשם Peering, שמשמעותו הסכם לחיבור חינמי עם מספר רשתות בעולם כך שיוכלו להיעזר האחת בשנייה להעברת התכנים. YouTube פעלה טרם רכישתה באמצעות ספקי שירותי העברת תכנים יקרים יותר, וכנראה שגם יעילים פחות, מה שגם הביא לשינוי ההערכה של קרדיט סוויס.

YouTube וספקיות תוכן דומות, כגון Hulu, הן הסיבה המרכזית לשינויים שעובר תחום רשתות שינוע התוכן, שהוא עתיק כמעט כמו הווב עצמו. החברה שמובילה את התחום מאז תחילת העשור היא Akamai (אקמאי), שנסחרת לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר, ועל-פי הערכות תיהנה בטווח הארוך ממגמת הווידיאו און-ליין.

במקור נועדו הטכנולוגיות להעברה מהירה של תכנים, בעיקר למולטימדיה, כגון סרטים, מוזיקה ותמונות שהיו מאוחסנים על חוות שרתים מרוחקות מהשרתים המקוריים של האתר, וכך היה ניתן לספק אותם הרבה יותר מהר כתלות במיקום הגולש.

כיום, כאשר הפתרונות נדרשים להתמקד באספקת וידיאו באיכות גבוהה, פונות ספקיות הטכנולוגיה לכיוונים חדשים עם הרבה יותר תוכנה חכמה. למעשה, הגישה החדשה מבצעת את שירותי העברת התוכן במודל של ענן מחשוב, כלומר משאבי מחשוב שמספקים פונקציונלית גישה מהירה ונוחה לקבצים, בלי קשר למיקומם הפיזי.

בשורה למפתחות הישראליות

גם מספר סטארט-אפים ישראליים שפועלים בתחום מקווים כי הביקוש הגבוה לתכנים מהסוג של YouTube ישפיע עליהם לטובה. פיתרון דומה לזה של אקמאי מספקת חברת Cotendo (קוטנדו) הישראלית, שבמארס שעבר גייסה 7 מיליון דולר מסקויה ובנצ'מרק, ומפתחת תוכנה לייעול העברת תכנים עבור ספקיות התוכן ואפליקציות ווב.

"הדור השני של הפתרונות בתחום רשתות להעברת תכנים נועד להתמודד עם סוגי תוכן שונים לגמרי, לאחר שהפתרונות המסורתיים לווידיאו הפכו למצרך 'רגיל'", טוען מנכ"ל קוטנדו, רוני זהבי.

החברה הישראלית הוותיקה בתחום היא OverSi, שמפתחת פלטפורמה טכנולוגית לפתרונות אחסון (Caching) המיועדים לספקיות שירותי האינטרנט. אחד הפתרונות שמספקת OverSi יעמיד אותה בתחרות ישירה מול אלקטל לוסנט, לאחר שזו רכשה ביולי את חברת Velosix הבריטית תמורת 20-30 מיליון דולר.

את דוד טולוב, מנכ"ל OverSi, זה לא מפחיד. להפך. "זה מצוין", הוא אומר, "היום אין אף שחקן גדול שדוחף את הקונספט של ייעול העברת התוכן בתוך הרשת של ספקיות שירותי האינטרנט".

האלטרנטיבה לשימוש בטכנולוגיות החדשות היא שדרוג הרשתות הקיימות, מה שיעמיס עלויות גבוהות למדי על ספקיות שירותי הטלקום, שגם כך כורעות תחת מודל הכנסות לפיו התשלום של הצרכן כמעט ולא משתנה. התוצאה היא הערכות על קונסולידציה אינטנסיבית בתקופה הקרובה. "נראה גל של חברות נכנסות לשוק בקרוב", טוען שי גרסטנר, המנהל הטכנולוגי של פעילות אלקטל לוסנט בישראל והנציג המקומי של מעבדות בל.

סיסקו כבר מסודרת

את העניין המתעורר של השחקניות הגדולות בתחום מסביר גרסטנר בגידול של עשרות אחוזים בשימוש בווידיאו ברשת. "הצורך של חברות אספקת גישה לאינטרנט לייעל את הרשת שלהן באופן משמעותי, לא היה קיים עד לפני שנה-שנתיים", הוא אומר.

בראש הרשימה נמצאת סיסקו, שמחזיקה בטכנולוגיית CDN, אולם לא בפיתרון מלא, ודאי לא כזה שעונה על האתגרים שמציב עולם התוכן החדש. גם ספקיות ציוד תקשורת אחרות מוזכרות, וכן ענקיות מחשוב (כגון IBM), אחסון (כמו נטוורק אפליינס), חברות שייכנסו לתחום שירותי ענן המחשוב (כמו אמזון), ספקיות טלקום (AT&T), או ספקיות תוכן (גוגל ומיקרוסופט).

לסיסקו, לפחות, יש מהיכן להתחיל. שתי חברות ישראליות קשורות אליה באופן ישיר או עקיף: היא השקיעה ב-OverSi כ-2 מיליון דולר ב-2007, וכן מכירה את הנפשות הפועלות מאחורי חברה ישראלית נוספת - ConteXtream, שמפתחת פיתרון שמאפשר להקצות משאבי רשת בהתאם לדרישות הלקוח.

מייסדיה הם שרון ברקאי ואריאל נוי, שמכרו לסיסקו ב-2005 את שיר נטוורקס. על-פי הערכות בשוק, יש ל-ConteXtream לפחות לקוח אחד גדול מבין ספקיות שירותי הטלקום הגדולות בעולם.