האם הגיע שלב הירידה הגדולה?

המצב הפונדמנטלי, הרקע הפסיכולוגי וניתוח טכני של הדולר - הציר שסביבו נע המשבר

האם סיימנו שלב במשבר הכלכלי ולפנינו שלב C היורד הגדול?

במאמר שפירסמתי ב-1 בספטמבר, תיארתי את ההחלטה הקשה עמה יהיה צורך להתמודד, כאשר מדדי המניות יתחילו לרדת שוב - הכרעה אם אכן מדובר בשלב הבא הגדול, היורד, של המשבר, או אם מדובר בגל X מתקן, אשר יהווה גל מעבר בין שני סדרות Zigzag?

בסקירה ציינתי גם שזהו תסריט שקצת מקדים את המאוחר, כי המגמה דאז הייתה עוד מגמה עולה וסופה הסביר נמצא באזור ה-1100. השבוע, אבדוק אם הפעם החל התהליך.

התקשורת הכלכלית מתחילה לשדר את החשש שכוחן של ההרחבות הפיסקאליות והמוניטאריות יורד, בהשוואה להשפעתן הרבה כשהתחילו להחיל אותן. רבים מעלים את ההשערה שהגענו למצב שבו קובעי המדיניות כבר רואים את הצורך בריסון מה, לפני שמעשי ידיהם יהפכו לצרה הבאה.

כידוע לכם, דעתי היא שהאינפלציה כבר בלתי נמנעת ולא ברורה לי סיבת השינוי הנוכחי בפרשניות למיניהן. אולי הדבר קשור לנתוני המקרו החיוביים המצטברים, שלדעת השחקנים הגדולים בשווקים הפיננסיים עשויים להוביל להעלאות ריבית והפסקת ההרחבות המוניטריות.

הדבר מביא אותם להקדים ולממש רווחיהם. בנוסף, הדיבורים על הרעה החולה החדשה בדמות ה-Carry Trade הדולרי (ארחיב על כך באחת הסקירות הקרובות) ועל ההשלכות האינפלציוניות הקשות שלה, אינם מוסיפים לתסריטים האופטימיים.

על רקע פונדמנטלי פסיכולוגי זה, נתחיל את בחינת המצב הטכני על ידי גרף שבועי של מדד המניות האמריקאי S&P500 שכן בינתיים השווקים האמריקאים עדיין קובעים את המגמה העולמית.

משה שלום אס אנד פי


אתחיל הפעם בשורה התחתונה: הסבירות הגבוהה היא שהמדד סיים את גל C של סדרת ה-Zigzag.

נימוקים

  1. ראשית, הדבר המיידי הנראה בגרף המעודכן, היא שבירת קו המגמה העולה, אשר היווה את הגבול התחתון של היתד העולה. יתד זו הייתה בהתהוות מאז יולי השנה (2 סגול). מאז סיום גל B, יתד עולה זו, תמכה בעליות, ושבירתה מטה (ועל ידי כך אישורה כתבנית), מהווה שינוי חשוב בתנועת המחיר.
  2. ירידות שבוע שעבר, לא רק שברו מטה את גבול היתד, אלא עשו זאת בחוזקה, ובתנועה יחסית גדולה במחיר. תופעה זו מסמנת בדרך כלל תחילת מהלך, ומחזקת את ההשערה שלפנינו תקופת ירידות. מבנה הגלים הפנימי של C (שלא מובא כאן) מצביע על מבנה סיום ומחזק שוב את השערת המהפך מטה.

  3. קשה קצת לראות זאת בגרף, אבל התקיימה סטייה שלילית בין המחיר ו-RSI (מתנד כחול) ובוודאי ב-Stochastic (מתנד בחום). כמו כן, שניהם חוזרים ממצב קניות יתר שוב (1 סגול). עובדות אלו, שוב מחזקות את הסבירות, שראינו באזור ה-1100 את השיא לתקופה הבינונית, לפחות עד סיום ה-X.

  4. לפי הספרים, יעד תבנית יתד הוא בסיסה, ומכאן נובע שהיעד הקלאסי לגל ירידות זה הוא אזור 875. אלא שלפני כן נמצא אזור 1015, שבו המדד יגיע לרמת תמיכה קודמת עם ממוצע נע עולה, ואזור 980-950 בו נמצאים תמיכות ואזורי סיומי גלים.
    באזורים אלו יש לצפות לתיקונים טכניים כלפי מעלה, אשר קצת יערערו את הביטחון העצמי של הפסימיים. עמידה בכללי מסחר על פי המגמה, חוסכים את ההתלבטויות האלו.

  5. השיא שנקבע ב-1101, המהווה קצת פחות מ-50% תיקון כל הירידות של שלב A במשבר (2007-2008), הוא מעכשיו הסמן להנחה בדבר סיום גל C. עלייה מעל לרמה זו תבטל את ההשערה, וחזרה לתחום היתד העולה, תהווה אזהרה חמורה לשורטיסטים.

    יש צורך ביצירת זוג שיאים ושפלים יורדים, לאישור סופי של המגמה היורדת החדשה.


קורלציות הדולר למצב

ציינתי בעבר שאני רואה את הדולר האמריקאי כציר שסביבו מתנהל כל המשבר הזה. הסיבה לכך היא שהוא המכשיר שבעזרתו הממשל והפד מנסים לשפר את המאזן המסחרי של ארה"ב, להקטין את ערך החוב, לייצר הון "חינם" ליזמות ולתעסוקה ובכלל להבריא את המשק.

זהו הכלי שבו הם נלחמים בדפלציה המייצגת את מה שהם חוששים מפניו הכי הרבה והוא חזרה על מה שקרה בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

הבה נסתכל על הדולר-שקל כמדד המקומי למצבו של המטבע האמריקאי:

משה שלום דולר


התמונה כאן הפוכה בעיקרה מן התמונה במניות, ולא בכדי. הדולר היה ונמצא עדיין בקורלציה הפוכה לכל הנכסים בעלי סיכון גבוה יחסית, דהיינו מניות וסחורות.

בימים אלה הסתמנה עלייה קטנה של הדולר בעולם (דולר-אינדקס, יורו), שער 1.5 דולר ליורו, מהווה את התחתית האחרונה של המטבע האמריקאני.

אצלנו, הצליחה פעולת בנק ישראל לשמור את השער סביב 3.72-5 במשך זמן רב מאוד, בניגוד למגמה העולמית, ולהתקפות הבלתי פוסקות מצד השורטיסטים על הזוג. אמנם הדולר-שקל חדר זמנית את האזור והגיע ל-3.69, אבל החדירה הזו לא סחבה אותו ל-3.65 כצפוי מכמות הסטופים שעמדו באזור, ומייד לאחר מכן הוא פרץ את גבולות התעלה היורדת ואת היתד היורדת הקצרה יותר (2 סגול).

ברגעים אלו, הוא נסחר סביב 3.77, וכל עוד יישאר מעל 3.69, יש תקווה גדולה שנראה התפתחות של מגמה עולה. אם אכן לפנינו מגמה כזו, היעד המיידי שלה הוא 3.94, לפני הגעתה לרמה החשובה מאוד - 4 שקל לדולר.

לסיכום

  1. לדעתי הגענו שוב לתקופה של ירידות. האווירה הפונדמנטלית, המצב הטכני, ודברים נוספים כמו התקופה בשנה, והמחזוריות במחיר, מביאים אותי לחשוב שזו הסבירות הגבוהה יותר.

  2. 1101 מהווה את הרמה שאם תשבר כלפי מעלה, נוכל לסמן שהחלה מגמה חדשה.





  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  • משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.