טבע עקפה בסנט בודד את תחזיות הרווח: הרוויחה ברבעון השלישי 806 מיליון דולר

גלובס tv ההכנסות עלו ב-25% ל-3.55 מיליארד ד' - מתחת לתחזיות ■ מכירות שיא לקופקסון: 776 מ' ד' ■ תזרים המזומנים מפעילות שוטפת חצה את רף המיליארד ד' ■ צבר ענק - 210 בקשות לאישור תרופות מה-FDA ■ אג"ח בהיקף 168 מ' ד' הומרו למניות ברבעון השלישי ■ מה אומרים האנליסטים?

שוב רבעון טוב לטבע - אך האם השוק יקבל את התוצאות באהדה? ענקית התרופות הגנריות הישראלית הרוויחה 806 מיליון דולר ברבעון השלישי, שהם 89 סנט למניה, ורשמה הכנסות של 3.55 מיליארד דולר. מדובר בהכנסות שיא לחברה, בין היתר הודות להטמעת חברת התרופות באר אותה רכשה. בסך הכל מציגה טבע צמיחה של 25% בהכנסות (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד) וגידול של 28% ברווח הנקי.

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, הציפיות היו לרווח נקי של 88 סנט למניה, כך שהחברה עקפה את התחזיות בסנט בודד. אולם בשורה ההכנסות טבע לא עמדה בציפיות, שכן האנליסטים ציפו להכנסות של 3.63 מיליארד דולר. הסיבה לפספוס בהכנסות היא התחזקותו של הדולר, אשר גרעה 160 מיליון דולר מההכנסות. בשוק ממתינים כעת לשיחת הוועידה ב-15:30, בה תספק טבע תחזיות לרבעון הרביעי של השנה ותתייחס גם לשנת 2010.

מכירות הקופקסון, מוצר הדגל של טבע המיועד לטיפול בטרשת נפוצה, עלו ב-38% לרמה של 776 מיליון דולר, כלומר הן היוו כ-21.8% מסך ההכנסות ברבעון - מה שמדגיש את התלות של טבע בקופקסון בייחוד על רקע ניסיונותיהן של חברות תרופות שונות לתקוף את הפטנט של טבע, אשר לטענתה תקף עד שנת 2014. מכירות האזילקט, תרופה אתית נוספת של טבע אשר מכירותיה צפויות להגיע למאות מיליוני דולרים בשנים הבאות, הסתכמו ברבעון השלישי ב-64 מיליון דולר, קרי גידול של 39%. החברה מציינת, כי "במהלך הרבעון השלישי המשיך הגידול בנתח השוק של אזילקט בארה"ב ובשווקים העיקריים באירופה".

נתון חזק נוסף בדו"ח הוא תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, אשר הסתכם ב-1.025 מיליארד דולר ולראשונה חצה את רף המיליארד דולר. בנוסף, הרווח התפעולי של החברה זינק ב-42% ל-997 מיליון דולר.

"סיפוק רב"

"יש לנו סיפוק רב מתוצאות הרבעון", אמר המנכ"ל שלמה ינאי במעמד פרסום הדו"ח. "זה רבעון נוסף של הישגים טובים מאוד לטבע, וחצינו בו את קו המיליארד דולר בתזרים מזומנים מפעילות. היה לנו קרוב למיליארד דולר ברווח התפעולי, והורדנו את החוב בכמיליארד דולר".

על התחרות הצפויה לקופקסון כתוצאה מכניסתן האפשרית של חברות מתחרות המעוניינות לתקוף את הפטנט של טבע ולהשיק גרסה גנרית לקופקסון, אמר ינאי כי אין הוא מודאג מהעניין לשנים הקרובות. לדבריו, "הקופקסון הוא מוצר יוצא מהכלל, ואנחנו חושבים שהוא מוגן היטב - קודם כל משפטית, ולא פחות חשוב ברמה המבנית-מולקולרית. למיטב הבנתנו, מי שמעוניין לפתח גרסה גנרית יצטרך לעשות ניסויים קליניים מלאים. מעבר לזה, הוא מוגן בפטנטים עד לשנים 2014-2015".

באחרונה הועלו ספקולציות בדבר רכישה אפשרית של פרוטליקס על ידי טבע וינאי עצמו לא מכחיש את הדברים, אך גם לא מוכן להתייחס לפרטים ספציפיים. "אני לא רוצה להתייחס לחברות ספציפיות", הוא אמר. "יש לנו 30 שנות ניסיון ברכישות, זאת עובדה. רכישות הן חלק מאסטרטגיית הצמיחה של טבע. אנחנו בוחנים את התעשייה כחלק מהביזנס היומיומי שלנו, ונמשיך לרכוש חברות שיש להן התאמה אסטרטגית, ושיוכלו לתרום לרווח תוך זמן קצר".

צבר חזק

אכן, בפילוח גיאוגרפי ניתן לראות כי מכירות טבע בצפון אמריקה עלו ב-34% ל-2.16 מיליארד דולר, באירופה הן צמחו ב-15% ל-787 מיליון דולר ובשאר העולם צמחו המכירות ב-17% ל-463 מיליון דולר. כפי שניתן לראות, צפון אמריקה (בעיקר ארה"ב) ממשיכה להוות את עיקר מקור ההכנסות של טבע - 63% מהמכירות. מנועי הצמיחה ברבעון השלישי היו, בין היתר, השקת הגרסאות הגנריות לגלולה למניעת הריון Ortho Tri-Cyclen, וכן מהמשך מכירות חזקות של הגרסאות הגנריות של הלוטרל, יסמן ופרוטוניקס.

ומה מצבו של צבר ההזמנות של טבע, אשר מעיד על ההכנסות העתידיות? ובכן, נכון לסוף הרבעון השלישי לטבע היו 210 בקשות הממתינות לאישור סופי של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) - כולל 40 אישורים מותנים. סך המכירות השנתיות בארה"ב של המוצרים המקוריים אליהם מתייחסות הבקשות האמורות מסתכם ביותר מ-113 מיליארד דולר. מתוך בקשות אלה, 136 הן בקשות המוגדרות כ"תקיפת פטנט המוצר המקורי" (כידוע, טבע מבצעת לעיתים "השקה בסיכון" ותוקפת פטנט קיים של חברות תרופות, מה שבדרך כלל גורר מאבק משפטי בינה ובין אותן חברות). כמו כן, מתוך סך הבקשות בצבר, טבע מאמינה כי היא הראשונה להגיש בקשה לאישור עבור 83 מהמוצרים, מה שיקנה לה בלעדיות של חצי שנה במכירות. סך המכירות השנתיות בארה"ב של המוצרים הללו נאמד ביותר מ-54 מיליארד דולר.

מוצרי הנשימה ומוצרי בריאות האישה גם כן זוכים למעקב צמוד, וטבע מדווחת על עלייה במכירות גם במוצרים אלה. מכירות מוצרי הנשימה ברחבי העולם צמחו ב-37% ל-243 מיליון דולר (בעיקר בגלל הגידול במכירות ה-ProAir) וההכנסות מתחום מוצרי בריאות האישה, אותם קיבלה טבע מרכישת באר, עלו ב-10% ל-103 מיליון דולר.

עלייה בשיעור הרווחיות הגולמי

סעיפים נוספים בדו"ח מעידים גם הם על שיפור בתוצאות טבע. שיעור הרווח הגולמי עלה ל-58.2% מסך ההכנסת לעומת 54% ברבעון המקביל. בשוק ציפו לשיעור רווח גולמי של 58.1%, כך שטבע הפתיעה מעט לטובה בסעיף זה. טבע הצליחה לשלוט גם בהוצאות המו"פ שלה, שהסתכמו ב-195 מיליון דולר (5.5% מהמכירות) לעומת 194 מיליון דולר (6.8% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הוצאות השיווק והמכירות עלו ב-36% ל-662 מיליון דולר.

נתון נוסף שראוי לאזכור הוא כי טבע הצליחה להשיג את הרווח בסך 806 מיליון דולר חרף עלייה בתשלום המס. החברה שילמה מסים בהיקף 136 מיליון דולר ברבעון השלישי, לעומת 52 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. טבע מעריכה כי שיעור המס אותו תשלם השנה יעמוד על 16%, בהשוואה ל-10% בשנה שעברה. "הגידול בשיעור המס נובע בעיקר מאיחוד התוצאות של באר", מסבירים בטבע. ועוד מילה קטנה על באר - טבע מציינת בדו"ח כי במהלך הרבעון השלישי היא שילמה את מלוא הלוואות הגישור שנטלה לצורך רכישת חברת התרופות האמריקנית לפני כשנתיים.

את הרבעון השלישי סגרה טבע עם הון עצמי של 19.3 מיליארד דולר, עלייה של 17.3% בהשוואה לרבעון המקביל. גידול זה נובע מרווח של 1.6 מיליארד דולר שהרוויחה טבע מתחילת השנה, מהמרה של 887 מיליון דולר של אג"ח להמרה (719 מיליון דולר ברבעון השני ו-168 מיליון דולר ברבעון הנוכחי), וכן גידול בהון של 603 מיליון דולר כתוצאה משערוך נכסים והתחייבויות לא-דולריים, בניכוי דיבידנד שחולק בסכום של 387 מיליון דולר.

כהרגלה מדי רבעון, תחלק טבע דיבידנד בגין הרווחים שרשמה. החברה החליטה הפעם על חלוקת דיבידנד בהיקף של 60 אגורות למניה, כאשר היום הקובע יהיה ב-11 בנובמבר ויום התשלום יהיה ב-26 בנובמבר.

דבר האנליסטים

"הדו"ח הזה מאוד בהתאם לציפיות", אמר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון, המסקר את טבע בהמלצת "קנייה" ומחיר יעד של 54 דולר למניה. "אין פה הפתעות כמעט בכלל, לא לרעה ולא לטובה. השוק ציפה לדו"ח חזק ולכן היה קשה להפתיע לטובה. אני אישית הופתעתי לטובה ממכירות הקופקסון בארה"ב שהיו חזקות מאוד וזה מעודד - וזה ברבעון שלא הייתה העלאת מחירים. הפעם, החלק הארי בצמיחת הקופקסון בא מגידול בכמויות וזה נובע מהגדלת נתח שוק, כשהמתחרים יורדים".

האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס נשואה מכנה את הרבעון השלישי של טבע "בינוני", אך גם הוא מדגיש לטובה את מכירות הקופקסון החזקות. אלפר, המסקר את טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 54 דולר למניה, אמר כי "ביצועים סבירים ומעלה במכירות לאירופה ולשאר העולם מחזקים אצלנו את התחושה כי השוק הגנרי האמריקני מראה חולשה; ייתכן כי הצרכן האמריקני חוסך אפילו על תרופות וכנראה שהשוק סובל מלחץ מחירים מוגבר". אלפר אינו מתכוון להעלות את מחיר היעד של טבע, ומדגיש כי "היתרון העיקרי של טבע ברמת המחירים הנוכחית היא ההגנתיות של המניה על רקע המצב הריאלי של השווקים".

האנליסטית גל רייטר מכלל פיננסים, המסקרת את טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 60 דולר למניה, מעודדת גם היא ממכירות הקופקסון החזקות, אך מודאגת מהחולשה בפעילות הליבה של טבע - הגנריקה. פעילות זו רשמה הכנסות של 2.3 מיליארד דולר, צמיחה של 14% בלבד לעומת הרבעון המקביל שאף לא כלל את תוצאות באר. הסיבה לחולשה היא היעדר השקות משמעותיות של תרופות גנריות ברבעון השלישי.

"תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה חצה את מיליארד הדולר, ורמת החוב של טבע הצטמצמה לאחר פירעון חוב קצר טווח, מה שבהחלט מחזק את הערכתנו שטבע כבר מתכוננת (גם מאזנית) לרכישה הגדולה הבאה שלה", אמר האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים, אשר מסקר את טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 57 דולר למניה. "2 מיליארד דולר בקופה יכולים למנף רכישה בסדר גודל של 4-5 מיליארד דולר, כך שאנו מעריכים שטבע בתמונה לגבי מכרז רציופארם הגרמנית".

לימור גרובר, מנהלת מחלקת המחקר בפסגות המסקרת את טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 59 שקל למניה, מדגישה את חשיבותה של מניית טבע בתיק ההשקעות כמקור של יציבות בימים אלה של חוסר ודאות בשווקים. כמו כן, היא מדגישה מספר גורמים שעשויים להוות זרז לעליות במניה: "צמיחה משמעותית הצפויה ב-2010 (לפחות 35% על-פי התחזית המעודכנת של החברה), עדכון התכנית האסטרטגית הצפוי בכנס שתערוך החברה בניו יורק ב-5 בינואר ואפשרות לרכישה נוספת במהלך 2010 שתמנף שוב את יכולותיה של טבע".