יו"ר ועד עובדי הרכבת וסגנו לשעבר מואשמים בקבלת שוחד

שאול עוקיש ומיכה חיון נאשמים כי ב-3 פעמים שונות לקחו שוחד מצביקה שניצלר, בעליה של חברת טקסטיל שהשתתפה במכרזי אספקת לבוש לעובדי הרכבת, בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים

לבית משפט השלום ברמלה הוגש כתב אישום נגד שאול עוקיש, שהיה יו"ר ועד העובדים הארצי ברכבת ישראל, ונגד מיכה חיון, שהיה אז סגנו, בו הם מואשמים בקבלת שוחד. השניים חשודים כי קיבלו שוחד ב-3 הזדמנויות שונות בסך כולל של כמה עשרות אלפי שקלים בתמורה לזכייה במכרזים של הרכבת.

בכתב האישום, שהגישה עו"ד ליאת גלבוע-אמיר מפרקליטות מחוז מרכז, נטען כי עוקיש וחיון נודעו בקרב עובדי הרכבת וספקיה כבעלי כוח רב והשפעה במכלול תחומים, לרבות בהקשר של הספקת מוצרי ביגוד לעובדי הרכבת, וכ"אנשים החזקים" בהיות ועד העובדים גוף חזק ומשפיע.

במסגרת תפקידם כעובדי ציבור, השניים היו חברים בוועדת הביגוד הבוחנת את איכות המוצרים במכרזי אספקת פרטי לבוש לרכבת ישראל. השניים נאשמים כי ב-3 פעמים שונות לקחו שוחד מצביקה שניצלר, בעליה של חברת הטקסטיל "וולף זאב שניצלר", בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים.

זאת, לאחר שחיון אמר לשניצלר כי כדי לזכות במכרז יש צורך ש"הנוגעים בדבר ייהנו או יתוגמלו". לפי כתב האישום, דרשו עוקיש וחיון כי שניצלר "ישלשל כספים בתמורה להסמכתם לביצוע העסקה עמו".

מעילים וג'ינסים

מכתב האישום עולה כי המקרה הראשון אירע ב-2003, אז פירסמה הרכבת מכרז פומבי לאספקת פרטי לבוש לעובדי הרכבת. שניצלר זכה במכרז לאספקת מעילים בסכום של 327 אלף שקל. ב-2004, בעקבות הארכת האופציה לאספקת מעילים, העביר שניצלר סכום של 30 אלף שקל, כאשר לפי כתב האישום מתוך סכום זה הועברו 15 אלף שקל לעוקיש.

המקרה השני אירע ב-2005, אז סיפק שניצלר מכנסי ג'ינס לעובדי הרכבת. לפי כתב האישום, בגין הזמנה זו העביר שניצלר לשני בכירי הוועד תשלום בסך 5,000 דולר. בשנה זו גם התקשר שניצלר עם רכבת ישראל לחלוקת ערכות שי לראש השנה בעלות של כ-400 אלף שקל. לפי כתב האישום, בגין מכרז זה העביר "תגמול" לעוקיש בסך כ-40 אלף שקל, מתוכם הועברו 7,500 שקל לחיון.