ברזיל, "הבייבי של המשקיעים", מבטיחה ומסתבר שגם מקיימת

השוק הברזילאי שוב רותח, אחרי עלייה של למעלה מ-70% השנה ■ ברזיל, שעוד לפני המשבר סומנה כאחת המדינות העיקריות שיובילו את הכלכלה העולמית, מתקרבת למימוש ההבטחה ■ מה סוד הקסם של השוק הברזילאי, איזה גורמים תומכים בהמשך התחזקותו ואיך אפשר וכדאי להיחשף אליו

חודשיים לקראת סיומה של 2009, השוק הברזילאי שוב נמצא בנקודת רתיחה. לאחר עלייה של 76% מתחילת השנה הוא רחוק היום רק ב-13% מהשיא אליו הגיע במאי 2008, לפני שהמשבר טרף את הקלפים של השווקים הפיננסיים. ברזיל, שעוד לפני המשבר סומנה כאחת המדינות העיקריות שיובילו את הכלכלה העולמית, מתקרבת למימוש ההבטחה.

רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת המחקר של אקסלנס נשואה תעודות סל, מנסה להסביר את סוד הקסם הברזילאי. "ברזיל הפכה למדינה הראשונה באמריקה הלטינית שהתעוררה מהמיתון העולמי", היא אומרת. "ברזיל הייתה גם בין הראשונות במועדון ה- G20 שהפתיעה עם התאוששות מהירה, כשהיא מציגה צמיחה של 1.9% ברבעון השני של השנה, לעומת הראשון". זהו נתון מרשים במיוחד שהושג בתנאים של סביבה עולמית ממותנת, שמקשה על הייצוא של מדינות רבות.

מיתון קצר ומהיר בלבד

דווקא חוסנם של הביקושים המקומיים הוא שסייע לכלכלה הגדולה בדרום אמריקה להיחלץ מהמיתון בקלות "מפתיעה", להגדרת אשכנזי, שמציינת כי "זהו חלומו של כל שר אוצר לדורותיו". אך כאן לא נגמרות החדשות הטובות לכלכלה הברזילאית. אם מוסיפים לכך את העלאת דירוג האשראי שלה, הבחירה בה לארח את המשחקים האולימפיים ב-2016, הביקוש הגובר לסחורות בהן היא עתירה, ושיעור האינפלציה המתון עדיין, מקבלים שוק שניתן להכתירו כ"בייבי של המשקיעים". ואלה לא איחרו לבוא.

ההתאוששות ברבעון השני בברזיל הושגה לאחר שני רבעונים רצופים של נסיגה כלכלית, שהכניסו את המדינה למיתון על פי הגדרתו הטכנית. "המיתון הקצר והמהיר יחסית היה הראשון בברזיל מאז 2003, ואת ההתאוששות ממנו ניתן לזקוף לזכותו של הצרכן הברזילאי", אומרת אשכנזי. הוצאת הצרכנים, לדבריה, לא הצטמקה משמעותית במהלך המשבר, והיא זו שתוביל את הצמיחה במדינה בעתיד הקרוב.

"מסתבר שענף השירותים המסורתי, עתיר העבודה, היה זה שנפגע פחות במהלך המיתון ביחס לתעשייה עתירת ההון", היא מסבירה. "יתרה מזאת, הנתונים מראים כי דווקא השכבות החלשות בברזיל כמעט שלא הרגישו את ההשלכות של המשבר, הודות לתמיכה ממשלתית ממוקדת ויעילה. שיעור האבטלה במדינה עלה רק במעט, והתייצב ברמות סבירות יחסית במונחים ברזילאיים, מה שאפשר לצרכנים להתנהל במצב עסקים כמעט כרגיל".

באשר לייצוא הברזילאי, מציינת אשכנזי, כי בעוד שביחס לשנה שעברה הוא המשיך לצנוח, הרי שבהשוואה לרבעון הקודם חל שיפור ניכר ומפתיע, עם עלייה של 14.1%. "מה שלא מפתיע הוא שהביקוש לסחורות מסין ושאר השווקים המתעוררים הוא שגרם לשיפור, בעוד שהביקושים ממדינות מפותחות נותרו חלשים", היא מציינת.

תמריצים רבים ובזול

לפיכך, לא לחינם הביע שר האוצר הברזילאי, גואידו מנטגה, גאווה על כך שברזיל הייתה האחרונה להיכנס למיתון ובין הראשונות לצאת ממנו, כעדות לחוסן הפונדמנטלי שלה, וליעילות הצעדים הפיסקאליים והמוניטאריים שננקטו בה. "שנים של רפורמות מבניות השתלמו במשבר הנוכחי, משום שהן יצרו תשתית איתנה לשמירה על רמת האינפלציה ועל החוב הממשלתי", מסבירה אשכנזי.

בהסתכלות קדימה, מדגישה אשכנזי את תחזית משרד האוצר הברזילאי שמדברת על האצת הצמיחה במחצית השנייה של השנה, כך שב-2009 כולה תסתכם הצמיחה ב-1%. "נראה כי הכלכלה עלתה למסלול צמיחה מבורך של מעל 4%", היא מציינת.

חברות האשראי התרשמו כאמור מהעמידות של ברזיל במשבר האחרון, והעלו את דירוג החוב הממשלתי של המדינה לדירוג השקעה. דירוג זה עשוי למשוך למדינה זרם של כספים חדשים מקרנות מוסדיות, שמדיניות ההשקעה שלהן מתירה להן השקעה בחוב בדירוגי השקעה בלבד.

עלות ההתערבות הממשלתית בברזיל לא הייתה גבוהה ביחס לעולם. אשכנזי מציינת כי נתוני משרד האוצר הברזילאי מצביעים על עלות של 1%-1.5% מהתמ"ג, בהשוואה ל-13% בסין ול-7% בארה"ב. התמריצים בברזיל כללו, בין היתר, שבע הפחתות ריבית שהובילו לרמת שפל היסטורית של 8.7%, כמו גם הקלות לרכישת מכוניות, מוצרים בני קיימא ומכשירים ביתיים. הבנקים, רובם ממשלתיים, סיפקו אשראי לעסקים ולפרטים, אחד התנאים ההכרחיים לחידוש הפעילות הכלכלית.

"בהינתן העלות הנמוכה של התמריצים, נראה כי ברזיל תהיה במצב טוב יותר ממרבית מדינות ה-G20 בשנה הבאה", מעריכה אשכנזי.

העלאת הריבית בלתי נמנעת

במקביל להתאוששות הכלכלית, העלאת הריבית בברזיל נראית בלתי נמנעת, לפי אשכנזי. "הקונצנזוס מדבר על אמצע 2010 כיעד משוער להעלאת הריבית הראשונה, ויעד הריבית עומד על 10%-11% בסוף אותה שנה", היא אומרת. "לעת עתה שיעור האינפלציה נותר במסגרת היעד הממשלתי של 4.5%, והחשש העיקרי הוא מעליית ציפיות האינפלציה ל-2011".

גורם נוסף שנכנס למשוואה הוא הריאל הברזילאי. למרות התחזקותו המרשימה מתחילת השנה, המטבע ממשיך ליהנות מסביבה תומכת. "ההתרחבות הכלכלית, עלייה בשיעור הריבית, כניסת הכספים מחו"ל, וכן הרעה מסוימת בחשבון השוטף של מאזן התשלומים - כולם תומכים במטבע", אומרת אשכנזי. גורמים רשמיים במדינה סבורים שהמטבע יתחזק ב-6% נוספים מול הדולר. זאת, לאחר התחזקות של כ-35% עד כה.

עד כמה המטבע הברזילאי נחשב לסחורה חמה ניתן ללמוד מהחלטתה של ברזיל מלפני מספר שבועות, להטיל מס של 2% על רכישת מניות או אג"ח על ידי משקיעים זרים במדינה. המהלך נועד להאט את התחזקות הריאל, אך על פי ההערכות - גם הוא לא יסייע בכך.

בהתייחסות לרמת המיקרו, מציינת אשכנזי כי בתי ההשקעות מעריכים כי רווחי החברות הברזילאיות עשויים להפתיע לטובה בשנה הבאה. הצריכה הפרטית הצומחת, לצד עלויות המימון היורדות והמטבע המתחזק, עשויים להוביל לצמיחה של כ-25% ברווחים ב-2010. לכך, כמובן, יש השפעה על מדד המניות המקומי, ה-Bovespa, שעשוי להמשיך בדרכו צפונה. *

ברזיל