אות חיים מווקלטק: רוצה לרכוש את אאוטסמארט ב-5 מיליון דולר

אאוטסמארט הישראלית פיתחה טכנולוגיה לשילוב בין התקני הטלפוניה הניידת והקבועה, ונמצאת על המדף כבר יותר משנה תוך חיפוש אחר קונה ■ בין משקיעיה גם זאבי ברגמן, המשמש כיו"ר

ברוב הפעמים שחברת סטארט-אפ ישראלית מגיעה לפרקה, כלומר עולה על המדף למכירה, ישנה התעניינות גם מצד חברות ישראליות מבוססות הפועלות באותו המרחב.

בדרך-כלל, זה מסתיים ברכישה על-ידי חברה זרה (כמו מקרה קופרגייט, מלאנוקס וסיגמה דיזיין), אבל לפעמים יש הפתעות. הפעם, זו הפתעה כפולה, משום שהרוכשת אינה חברה ישראלית מבוססת, אלא חברה שלמרות השיפור שחל בביצועיה בשנה האחרונה, היא עדיין רחוקה מלהיות חברה יציבה ומוצלחת.

ל"גלובס" נודע כי ווקלטק, חלוצת ה-VoIP הישראלית, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת חברת הסטארט-אפ אאוטסמארט (OutSmart) הישראלית, בתמורה לכ-5 מיליון דולר. העסקה מתרחשת אחרי יותר משנה שאאוטסמארט נמצאת על המדף, כשעל החברה עוברת תקופה לא פשוטה מבחינה ארגונית ופיננסית. בווקלטק ובאאוטסמארט בחרו היום שלא להגיב לידיעה.

הפטנטים לא עזרו לחברה לפרוץ

אאוטסמארט הוקמה בשנת 2001 על ידי ערן דותן, עופר סלומון ואריק אברג'יל, אולם מהר עברה לידיים אחרות במסגרת מאבקי שליטה בחברה. אאוטסמארט פיתחה טכנולגיה לשילוב (convergence) בין התקני הטלפוניה הניידת והקבועה, תוך התבססות על טלפוניית אינטרנט (VoIP). הטכנולוגיה של החברה מאפשרת למשתמשים לעבור בין שירותי הטלקום הנייד והקבוע בלי להרגיש בהבדל, עם מספר אחד ובשירות מקומי, כאשר השיחה מנוהלת על גבי המחשב האישי.

באאוטסמארט הושקעו בסך הכול כ-21 מיליון דולר לאורך השנים, על ידי הקרנות אקסל, ג'מיני ומגמה, ובתחילת 2009 הצטרף גם זאבי ברגמן, מנכ"ל נייס הנוכחי, להשקעה בחברה.

ההתפתחות של אאוטסמארט אמנם הייתה מלווה במספר פטנטים מוצלחים, אך זה לא עזר לה לפרוץ. החברה עברה זעזועים ארגוניים בשנים האחרונות, ובין היתר ב-2005 החליף מנחם תירוש את ערן דותן כמנכ"ל. בסוף 2007 עזב תירוש עזב את החברה בנסיבות לא ברורות, והוחלף אז על-ידי יעקב ברוש, שהיה בתפקיד בכיר בקומברס.

ברוש היה גם האחראי להבאתו של זאבי ברגמן לחברה, הודות להיכרותם הקודמת בקומברס, שם שימש ברגמן כמנכ"ל הבת קומברס-CNS עד שנת 2007. ברגמן השקיע באאוטסמארט כחצי מיליון דולר במסגרת סבב גיוס שערכה החברה בתחילת השנה. הוא מונה ליו"ר, וככל הנראה קיבל חלק משמעותי ממניות החברה, מאחר שהסבב היה בשווי נמוך יחסית לגיוס הקודם (DownRound). בין התוכניות של בעלי המניות בחברה נשקלה גם מכירתה למייסדים, שנשארו לאחר סבבי הגיוס כמעט ללא מניות בחברה.

ווקלטק תהסס לכתוב צ'ק

בין אאוטסמארט לווקלטק יש סינרגיה מוצלחת מבחינה אסטרטגית, שכן אאוטסמארט אטרקטיבית כמשלימה לחברה המספקת מוצרי מיתוג לטלפוניית אינטרנט, והמעוניינת להוסיף גם יכולת עבור תקשורת ניידת.

ווקלטק, שהוקמה ב-1994, אמנם הייתה חלוצה בעולם העברת הטלפוניה על גבי האינטרנט, אך היא נאלצה לראות כיצד משתלטות חברות אחרות על השוק שהמציאה. זוהי אינה הרכישה או מיזוג הראשון שמבצעת ווקלטק, שהמבנה הנוכחי שלה הוא תולדה של מיזוג מעמדת חולשה עם הסטארט-אפ הישראלי Tdsoft בסוף שנת 2005. ווקלטק הייתה אז על סף פשיטת רגל, ונאלצה להתמזג עם טידיסופט כך ש-75% ממניות החברה הממוזגת הועברו לבעלי המניות של טידיסופט.

במהלך 2008 הצליחה ווקלטק לשפר את מצבה הפיננסי, כשמכרה 15 פטנטים מתוך 22 שהיו ברשותה בשתי עסקאות ובסכום מצטבר של קרוב ל-20 מיליון דולר. מאוחר יותר היא השתמשה בחלק קטן מהסכום, כשרכשה 22.7% מהון המניות שלה תמורת כ-670 אלף דולר בלבד.

מאז מינויו של המנכ"ל הנוכחי עידו גור, שהגיע לחברה מ-ECI, בווקלטק מתמקדים בעיקר בשוק האפריקני וברוסיה. בחודשים האחרונים החברה זכתה במספר חוזים באזורים אלה, בהם חוזה בהיקף 5 מיליון דולר עם חברת Mobitel הניגרית.

כתוצאה מכך, נמצאת מניית ווקלטק במגמת עלייה, ובתשעת החודשים האחרונים היא זינקה יותר מפי 10 - ממחיר של 18 סנט למחיר הנוכחי של 1.85 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של כ-11 מיליון דולר.

העסקה הנוכחית, אם תצא לפועל, תיערך לפי שווי של כמה מיליוני דולרים, אולם ספק אם ווקלטק תרצה לנצל את יתרת המזומן שלה לצורך כך. בסוף הרבעון השני השנה היו בקופת החברה כ-11.4 מיליון דולר, ובמהלכו היא מכרה ב-1.5 מיליון דולר והפסידה 991 אלף דולר על בסיס GAAP (הפסד של 658 אלף דולר Non-GAAP). מחר (ה') תפרסם ווקלטק את תוצאות הרבעון השלישי שלה.