וורן באפט עלה לרכבת

את עסקת הענק שעשה הסביר בכך שאינו יכול להתעלם מרעיונות טובים הנקרים בדרכו

השבוע התברר שגורו ההשקעות מאומהה נברסקה עדיין מסוגל להפתיע את השווקים וכנראה גם את עצמו. חברת ברלינגטון נורתרן סנטה פה (BNSF) היא מפעילת רכבות התובלה השנייה בגודלה בארה"ב. ברקשייר התאוויי, החברה של וורן באפט, רכשה את החברה הזאת בסכום כולל של 44 מיליארד דולר, 16 מיליארד מתוכם במזומן.

מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתולדותיו של באפט, וההחלטה עליה התקבלה לאחר 10 ימים של משא ומתן בלבד, כשמועצת המנהלים של ברלינגטון נזקקה לישיבה של 15 דקות כדי לאשר את העסקה.

היקף העסקה מקטין במידת-מה את המזומן של ברקשייר, אבל באפט מרוצה. "זה הימור על כל הקופה על עתידה הכלכלי של ארה"ב, אני מת על ההימורים האלה", אמר באפט לאחר ההודעה על העסקה. מניית ברלינגטון זינקה, ושוב האורקל מאומהה חידד את ההבדלים העמוקים בינו לבין רוב המשקיעים, שחושבים על התשואה של הטווח הקצר.

באפט, מאז ומתמיד השקיע רק בחברות שהוא מאמין בהן, והתרחק מתחומים שבהם אין לו רקע מספיק, כמו היי-טק. הגישה הזו הוכיחה את עצמה שוב ושוב, והנה, גם הפעם מעדיף באפט לקנות חברה העוסקת בתשתיות ושנשענת על תעשייה מסורתית, מתוך הנחה שההתאוששות כבר פה.

המומחים דיברו השבוע על המחיר, ששיקף פרמיה נאה למניית ברלינגטון. על כך השיב באפט בסגנונו הייחודי: "כל מה שאני רוצה זה רעיון טוב. קשה מאוד למצוא רעיונות טובים, ואני לא יכול להרשות לעצמי להיות בררן מדי כשאני נתקל ברעיון טוב".