העתיד נשמע גוגל

גוגל היא הקונגלומרט הראשון ששולט ברוב האינטראקציות שיש לאדם עם הרשת

בשקט-בשקט וללא אזהרה מוקדמת, קמה לה מעל ראשינו חברת טלקום עולמית ושמה גוגל. החברה שהכרנו כמנוע החיפוש השכיח ביותר, השיקה לאחרונה שירות חדש שנקרא Google Voice. תפקידו של שירות זה הוא לאגד את כלל השירותים הטלפוניים של המשתמש, ללא תלות בספק התשתיות או בחברות תקשורת מקומיות ובינלאומיות.

בנוסף, גוגל השיקה לאחרונה את ה-Navigation GPS, שמחבר את שירות מציאת הדרכים לאתר העולמי של Google Map ומתיימר להתעלות על המתחרים במידע מהיר וחישוב זמן הנסיעה שנשאר עד ליעד, גם במצב בו קיבל רק חלק מהמידע שהועבר למכשיר באמצעי אסתטי נוסח דיבור. ולא נשכח את העובדה "הפעוטה" שגוגל היא גם הבעלים של YouTube.

המשימה שגוגל הגדירה לעצמה עם הקמתה היא לארגן את המידע העולמי ולהפוך אותו לזמין ושימושי בכל העולם. מאז ועד היום גוגל הפכה למנוע החיפוש המתקדם באינטרנט, ומעבר לכך - למותג שמתפרסם בעיקר מפה לאוזן על-ידי משתמשים מרוצים, שמפרסמים בתוכו את מוצריהם באמצעות קידום ממוקד.

אך האופק הרחוק תמיד של גוגל הופך למטושטש עוד יותר כאשר היעדים גדלים ומתרחבים, ולא מעט חברות כמו אפל ו-AT&T זיהו את האיום שהיא מהווה, ולכן ניסו לחסום את השירות החדש ולא לאפשר את השקתו.

גוגל היא למעשה הקונגלומרט הראשון בעולם המדיה ששולט ברוב האינטראקציות שיש לאדם עם הרשת, אך יש לשים לב כי האסטרטגיה שגוגל בנתה היא יסודית ועמוקה כל-כך, דווקא מכיוון שהיא נמכרת דרך המשתמשים עצמם. באופן כמעט דמוקרטי גוגל מצליחה לייצר גלי תנועה אצל לקוחותיה, ומסבירה להם מדוע כדאי להם להרחיב את טווח השימוש בגוגל, תוך כדי חוויית שירות איכותית ורב-פעמית.

המטרה התרחבה

המטרה הראשונית של החברה, ששאפה לארגן את כמות המידע האדירה באינטרנט לנוחה וממוקסמת ביותר, הפכה למטרה כללית יותר אשר מייצרת שירותים נוספים שמתחברים לפאזל ענק.

הרי אם כעת גוגל היא מנוע חיפוש וזירת פרסום מובילה בתחומה אשר משיקה שירותים סלולריים חדשים, ניתן לשער כי בעתיד הלא מאוד רחוק היא תשלח את זרועותיה לתחומים רחבים אף יותר בעבור המשתמש הנאמן.

חינם - תמורת פרסומות

בעתיד, המדיה של גוגל תוכל לכלול ניהול פיננסי אישי או שימוש במערכות רפואיות בזמן באמת, ומי יודע - אולי אפילו דרכון וירטואלי.

גולת הכותרת של גוגל מתבטאת דווקא ברמה הפשוטה והידידותית דרכה היא מגישה את שירותיה החדשים למשתמש. הממשקים פשוטים, הדפים נטענים במהירות, והפרסום מספק תכנים רלוונטיים שאינם גורמים לבלבול.

מכאן שהמודל העסקי של גוגל מנסה לכבוש את עולם הטלקום אחרי שכבש את הרשת כולה, ואינו מסתיר את העובדה שגוגל תאפשר שירותים בחינם עבור צפייה או חשיפה לפרסומות.

האם כולנו נהיה מוכנים לצרוך את השירות החדש מגוגל? התשובה היא חד-משמעית - כן.

ניתן לדמיין לאן הרוח של גוגל נושבת - אל עולם חדש וקרוב מתמיד בו המשימה העיקרית שלה תהיה להמשיך ולשמור על המונופול השירותי הייחודי אותו היא מציעה למשתמשים, זאת כדי שכולנו נוכל ליהנות משירותים משלימים נוספים שכל חיינו שילמנו עליהם כסף.

מכאן ניתן להסיק כי כדי לעמוד מול האסטרטגיה של גוגל, יידרש מתחרה שייצור "מפץ גרעיני" אשר יציב אלטרנטיבה דומה לראשוניותה ולאיכותה.

* הכותב הוא מנכ"ל ובעלי קבוצת GRAVITY ויו"ר חברת RHINO USA.