מדד גלובס-ערך: מה עדיף, מגדל בסר 1 או בסר 2?

בקצה רחוב בן גוריון, קו הגבול שבין הערים רמת גן ובני ברק, עומדים שני בניינים כמעט זהים - בסר 1 ברמת גן ובסר 2 בבני ברק; זהים? לא בדיוק

איפה כדאי לשכור מקום, במזרח בן גוריון (בני ברק) או במערב הרחוב (רמת גן)? קריאה פשוטה בצו הארנונה מעלה לכאורה שעלות הארנונה למשרדים בבני ברק זולה יותר, ועומדת על סך של 258 שקל למ"ר לשנה, לעומת רמת גן, בה העלות היא 293 שקל למ"ר לשנה (למשרד עד 300 מ"ר).

אולם, שיטות המדידה השונות בין הערים גורמת לכך שבפועל, העלות למ"ר ברמת גן זולה יותר, ומגיעה ל-249 שקל למ"ר לשנה. כלומר בפועל, הפער בין שיטות המדידה של רמת גן ובני ברק גורמת לכך שבני ברק היא שיקרה יותר ב-15%.

ההבדלים אינם נובעים רק משיטות המדידה השונות. ההשפעה המשמעותית היא בסכומים של הסיווגים השונים.

לדוגמא: אם חושבים להקים מכון כושר, הרי שהקמה בבסר 1 (ר"ג) תגרור עלות ארנונה בגובה 95 שקל למ"ר לשנה, בעוד שבבסר 2 (ב"ב) העלות היא 225 שקל למ"ר לשנה.

בית תוכנה בבסר 1 (ר"ג) ישלם 94 שקל למ"ר לשנה, בעוד בבסר 2 (ב"ב) העלות היא 135 שקל למ"ר לשנה.

חניה מקורה בתשלום, בבסר 1 (ר"ג) תעלה 17 שקל למ"ר לשנה, בעוד שבבסר 2 (ב"ב) העלות היא 62 שקל למ"ר (!).

למען ההגינות, כדאי לדעת שיש גם מקרים הפוכים. יזם שירצה להפעיל אולם אירועים ברחוב בן גוריון ישלם ארנונה בסך 198 שקל למ"ר לשנה, בעוד שבצד של ר"ג עלות הארנונה תהיה 249 שקל למ"ר לשנה.

בכל הקשור לבנקים הפערים לא קיימים וגם ביחס למוסכים הפערים זניחים. כדאי לציין שביחס למוסכים, הנפוצים מאוד באזור, העיריות גובות את התעריף המקסימלי האפשרי, היות ושתי הרשויות אינן חפצות בעסקים מסוג זה במקום כה מרכזי, שכאמור כבר משופע במוסכים כיום.

מה לגבי הפעלת בית קולנוע בגבול בני ברק-רמת גן, ברחוב בן גוריון? בקטגוריה הזו אין הפתעות. עיריית רמת גן תגבה 58 שקל למ"ר לשנה, בעוד שבבני ברק המחיר יהיה כמעט פי 4, ויעמוד על סך של 225 שקל למ"ר לשנה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך מיסוי עירוני