חברת החשמל פיצתה את דלק תשתיות ב-8 מיליון שקל

זאת לאחר שדלק סירבה להשתמש בגז המצרי כתוצאה מבעיה לכאורה באיכות הגז

חברת החשמל שילמה לחברת דלק תשתיות, המפעילה את תחנת הכוח הפרטית באשקלון, פיצוי כספי בסך 8 מיליון שקל בגין הנזק שנגרם לה בגלל חוסר יכולתה לייצר חשמל כתוצאה מבעיה לכאורה באיכות הגז המצרי.

ל"גלובס" נודע, כי במקביל פנתה חברת החשמל לחברת הגז הממשלתית (נתג"ז) ולרשות הגז במשרד התשתיות בבקשה לשנות את הסכמי ההולכה על מנת להקטין את החשיפה הכספית שלה לנושא. יצוין כי בחברת החשמל סרבו בשבוע לנקוב בגובה השיפוי, ואולם בפועל מתברר כי החברה כבר שילמה לדלק פיצוי של מיליוני שקלים.

הפיצוי הכספי ניתן בהמשך לשיפוי אותו הסכימה חברת החשמל להעניק לדלק תשתיות על מנת להימנע מהפסקת הזרמת הגז ממצרים. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", דלק סירבה לעשות שימוש בגז המצרי בטענה כי הוא עשוי לגרום לנזק לציוד (טורבינות), וכתוצאה מכך להשבתת ייצור החשמל בתחנה.

בדלק הודיעו לחברת החשמל שהם לא מוכנים לקחת את הסיכון בשימוש בגז שאינו עומד בתקן. מנגד בחברת החשמל טענו כי החריגה אינה משמעותית, והפסקת ההזרמה תביא להשבתת יחידות הייצור ולהפסד כבד כתוצאה ממעבר לשימוש בסולר ומזוט.

בסופו של דבר הסכימה חברת החשמל להעניק שיפוי לדלק על מנת לאפשר את המשך הזרמת הגז הטבעי ממצרים.

בקבוצת מרחב של יוסי מימן, השותפה ב-EMG, רמזו בתגובה כי עמדתה של דלק הושפעה מהיריבות המסחרית בין EMG לספקית הישראלית, ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק. לדבריהם, "החריגה הייתה זניחה.

שיפור באיכות הגז

"לחברת חשמל ונתג"ז לא הייתה בעיה להמשיך בהזרמה. בשום מערכת לא נמצאו נזקים, ומכל הלקוחות במערכת, רק אחד עורר קשיים ודרש הפסקת הזרמה כוללת: תחנת הכוח של תשובה באשקלון", נמסר ממרחב.

מאז החלה הזרמת הגז המסחרית מאל-עריש לאשקלון במאי 2008, אירעו מספר מקרים של ליקויים בהרכב הגז המצרי שהכיל ריכוז גבוה של נוזלים. בשלב מסוים אף דרשה חברת הגז הממשלתית לצמצם את ההזרמה ממצרים עקב החשש מנזק שייגרם לצנרת ההולכה, אולם ההמלצה לא התקבלה עקב התנגדות חברת החשמל ומשרד התשתיות.

בשבועות האחרונים חל שיפור באיכות הגז המצרי, ובהסכם הגז עם חברת החשמל אף התחייבה EMG לבנות מתקן טיפול בגז בצד המצרי באל-עריש. גורמים בממשלה המקורבים לנושא, ציינו כי אין כיום בעיה בשימוש בגז ממצרים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "חריגות באיכות הגז הטבעי מטופלות על פי הסכמי הרכישה המביאים בחשבון אפשרות סטייה וקבלת גז החורג מהמפרט. לטובת צרכן החשמל, לא בוצעה הפסקת הגז הכרוכה במעבר לשימוש בדלקים יקרים ומזהמים".

מנכ"ל דלק תשתיות, סילביו וויתיניג, מסר בתגובה כי "הפיצוי שקיבלה החברה הוא בגין הפסקת ייצור החשמל בתחנה. קיבלנו בדיוק אותו סכום שהיינו אמורים לקבל אם התחנה הייתה ממשיכה לעבוד כרגיל".