מסתמן: 18 מיליון שקל מתוך חובות ערוץ 10 בתחום הקולנוע יימחקו

עפ"י תיקוני החקיקה המנוסחים בימים אלה, במקום הסכום המקורי בסך 24 מיליון שקל שיועדו להוצאה בתחום הקולנוע - ישלם הערוץ רק 6 מיליון שקל, והיתרה תופנה להפקות פנימיות

השתדלנות משתלמת: ערוץ 10 השיג אמש (ב') הישג משמעותי, אולי הישגו הגדול ביותר במאבק על המשך דרכו. תיקוני החקיקה לטובת הארכת זיכיונו של ערוץ 10 בשנתיים, אותם מנסחים בימים אלה שרי האוצר והתקשורת ביחד עם ערוץ 10, כוללים שורה ארוכה של הקלות עבור הערוץ, בעיקר בתחום התוכן, כשגולת הכותרת היא מחיקת חלק ניכר מחובות העבר בתחום הקולנוע, שנאמדים בכ-24 מיליון שקל.

כזכור, מדובר על חובות ההשקעה בתעשיית הקולנוע, לה היה מחוייב הערוץ מאחר שלא עמד בהשקעה זו מהרגע בו עלה לאוויר. זאת על אף שלפני כשנתיים, כחלק מהמלצות דו"ח תורג'מן של מועצת הרשות השנייה, זכה הערוץ להפחתה רטרואקטיבית של 50% במחוייבות ההשקעה.

כעת, על-פי המסתמן מתיקוני החקיקה החדשים, מדובר במחיקה של כ-75% מהחובות, כאשר הערוץ ייאלץ לשלם רק 6 מיליון שקל, בעוד יתרת הסכום תומר בהשקעה בתוכן. כלומר: במקום להשקיע בהפקת קולנוע ישראלי - הערוץ "יעשה לביתו", כשהכספים ישמשו אותו להפקות תוכן פנימיות.

חשוב לציין כי נושא החובות של ערוץ 10 בתחום הקולנוע היווה את המכשול העיקרי במשא-ומתן שנערך בחודשים האחרונים בדרך להגעה להסדר עם הרשות השנייה. זאת כאשר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, לא נתן את ידו להשלת המחסום העיקרי, כשהוא מסרב לוותר לערוץ על חובותיו.

כעת מסתבר כי לא לחינם התעקש הערוץ שלא להחזיר את החוב בתמורה להארכת זיכיונו, וכי היה זה למעשה סיכון מחושב. בערוץ ככל הנראה הניחו כי הפוליטיקאים - בראשם שר התקשורת משה כחלון, שר האוצר יובל שטייניץ וכן חברי הכנסת כרמל שאמה ונחמן שי, שהגישו הצעת חוק פרטית להארכת זיכיון הערוץ - יקלו יותר.

אם לפני שבועיים נראה היה כי החלטת הרשות השנייה, בגיבוי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, תוביל ליציאה מיידית למכרז למציאת מפעיל חדש לערוץ - הרי שכיום התמונה, כאמור, שונה לחלוטין.

יצויין כי התיקונים, שהיו אמורים להיות מוגשים לכל המאוחר אמש, יוגשו כפי הנראה מחר (ד').

ממשרד התקשורת לא נתקבלה תגובה.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה: "אנו לא עוסקים בתוכן. לא עסקנו ולא נתעסק".