חוק ערוץ 10: הערוץ יחוייב להקים אולפן חדשות בירושלים

מסתמן כי סוגיית החובות בתחום הקולנוע תגיע לדיון בערכאות משפטיות

חדשות ערוץ 10 יאלצו להקים אולפנים בירושלים בתוך שנתיים - כך יקבע החוק שמגבשים במשרד האוצר ובמשרד התקשורת להצלת ערוץ 10. במהלך היום התקיימו דיונים ערים לגיבושה הסופי של טיוטת החוק.

החוק שטווים במשרדי הממשלה מתגבש לצד הצעץ החוק שהגישו חברי הכנסת נחמן שי (קדימה) וכרמל שאמה (ליכוד). כבר על-פי זיכיון ערוץ 10 המקורי מחוייב הערוץ בשידור חדשות מירושלים, בדומה לחדשות ערוץ 2 - חובה בה הערוץ לא עמד עד עתה.

עוד צפוי החוק לחייב את ערוץ 10 בתשלום של כל חובות הקולנוע שלו עד לשנת 2012. עם זאת, כפי שזה נראה כעת, הוא לא יתלה את החזר החובות בקרן הסוגה העילית שהאוצר מתכנן להקים.

הרשות השנייה ומשרד התקשורת ביקשו להחזיר את 24 מיליון השקלים שערוץ 10 חייב בתחום הקולנוע מתוך הקרן שתורכב מכסף שישקיעו כל זכייניות הטלוויזיה המסחרית והאוצר.

לאור עובדה זו, לא מן הנמנע כי בערוץ 10 יפנו לערכאות משפטיות. בערוץ 10 עומדים בסירובם לא להחזיר את חובות הקולנוע, שכן על-פי חוות-דעת משפטיות שבידי הערוץ, לא היה מסמכות הרשות השנייה להכריח את זכייניות הטלוויזיה להשקיע במדיום אחר שאינו תחת אחריותה. אם יעבור החוק - הערוץ יזכה בהארכת הזיכיון, אולם תנאי ההארכה הסופיים ייקבעו בבג"ץ.

במשרד התקשורת בחנו גם את האפשרות לפיה נתח מההשקעה בקולנוע יוכר לראשונה לזכייניות כסוגה עילית. החלטה כזו אמורה לחול גם על זכייניות ערוץ 2. כיום השקעה בקולנוע מוכרת לזכייניות בנפרד מההשקעה במסך הקטן, למרות שמדובר בתעשייה של מיליוני שקלים אשר הרווחים ממנה - גם כשמדובר בסרטים מצליחים - קטנים עד לא קיימים.