גבייה באפלה

קבוצות הרכישה ובעלי הבתים, הלא הם משכירי הדירות, נמצאים באזור הדמדומים

ברשות המיסים מתוסכלים: חרף הבאזז סביב הנדל"ן למגורים, העלייה בקצב העסקאות והמחירים, והעובדה שהמשקיעים (שלא נהנים מפטור ממס כמו רוכשי דירה ראשונה) כבר תופסים כשליש מהשוק, הכנסות הרשות מנדל"ן ממשיכות להתכווץ.

מינואר ועד ספטמבר, תור הזהב בנדל"ן למגורים, הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין ב-3.28 מיליארד שקל, ירידה של 27% בהשוואה לאשתקד. גם ההכנסות ממס הכנסה - הסעיף בו מגולם בין השאר המס מהשכרת דירות המגורים - ירדו ב-16%, לסך של 60 מיליארד שקל.

כדי שגם היא תוכל להשתתף בחגיגה הנדל"נית, סימנה רשות המיסים שתי מטרות - קבוצות הרכישה ומשכירי הדירות - שאחראיות במידה לא מבוטלת לפריחה בנדל"ן ושנהנות במקביל מהקלות לא הוגנות במיסים.

הצרה היא, שהן קבוצות הרכישה והן משכירי הדירות נמצאים לגמרי באזור הדמדומים. מלבד הקושי לאמוד (ואפילו להגדיר) את ה"עבריינים", אי אפשר להתעלם מכך שהפטור הכמעט גורף במיסוי דירות להשכרה יצר במהלך השנים אי-נכונות ואפילו אי-מודעות לתשלום ואפילו לגביית המס הנדל"ני.

קרוב לוודאי, שקופת המדינה לא באמת תתעשר בקרוב מאותם "עבריינים". יחד עם זאת, העובדה שהמדינה לא מתעלמת עוד מעבריינות שהפכה לסטנדרט צריכה להיות משמעותית כשלעצמה בעיני האזרחים.