חלום ליל חורף

"דבר אתי", הפציר נתניהו בנסראללה, "לך יש פצעים - לי יש מלח"

"דבר איתי", דחק בנימין נתניהו בחאלד משעל. "שנינו בראש אחד. לך יש פצעים. לי יש מלח". זו היתה פגישתם הראשונה בדירת המסתור בתל-אביב, לאחר התפטרותו הפתאומית של משעל מהנהגת החמאס בדמשק. "הוא החליט לעשות לביתו ולהקדיש זמן איכות למשפחתו", הסבירה ההודעה החפוזה לעיתונות.

"הישראלים קנו אותו לפני שנים", חרק מוחמד א-זהאר את שיניו. "זריקת הרעל בעמאן והחיסון שהציל את חייו היו הצגה מבוימת היטב. איך לא עלינו על זה? נעלם מתחת לאדמה ולקח איתו את כל סודות 'ההתנגדות'".

"שקר וכזב", רתח סגן-מזכ"ל החיזבאללה. "אחינו משעל נחטף. כמו עובייד ודיראני. הציונים ינסו להחליף את חאלד בגלעד שליט".

"איך לא חשבנו על זה?" זעק איסמעיל הנייה. "מה נעשה אם הם יציעו את העסקה הזאת?"

"נסרב", פסק א-זהאר. "אם חאלד בידיהם הוא כבר סחורה פגומה. הוציאו ממנו הכול".

"כמו מברגותי?" - "לא. מרואן הוא גיבור האינתיפאדה. חאלד הוא בוגד במקרה הגרוע ופשלה נוראה שלנו במקרה הטוב".

"דבר איתי", הפציר נתניהו בחסן נסראללה. "שנינו בראש אחד. לך יש פצעים. לי יש מלח". זו הייתה פגישתם הראשונה בדירת המסתור בתל-אביב לאחר היעלמותו המסתורית של נסראללה שבוע לפני כן. "הוא יצא מהבונקר למלא את המצברים", הסביר ראש יחידת המאבטחים לסגן-המזכ"ל. "אתה מכיר את חסן. אוהב לקחת פסק זמן עם הזמרת ההיא. אבטחנו אותו כרגיל, אבל הוא לא יצא מדירתה. וכשנכנסנו, הדירה הייתה ריקה".

"אני לא מאמין" קונן הסגן. "בהתחלה עימאד, אח"כ חאלד ועכשיו חסן. אנחנו חשופים לגמרי. איך נראה את פרצופנו? מי בכלל יספור אותנו עכשיו?"

"תקשיב היטב", אמר היועץ הבכיר. "אנחנו ננהל מו"מ מיידי עם הישראלים להחזרת חסן עוד לפני שהעולם ידע שהוא נחטף. נסגור איתם עסקה חשאית של אי-לוחמה עם ערבויות מתאימות, ואף אחד לא ידע שחסן היה בידיהם".

"דבר איתי", הציע נתניהו למוחמד א-זהאר. "שנינו בראש אחד"...

"אני יודע", קטע אותו א-זהאר. "לי יש פצעים ולך יש מלח".

"אני שמח שהמסר עבר", חייך נתניהו. - "אז מה אתה מציע?" חקר א-זהאר.

"לרפא את הפצעים ולהמיר את המלח בסוכר", המתיק נתניהו. "אתה, נסראללה ומשעל בתמורה לגלעד שליט. לשלושתכם יש מספיק דם על הידיים. בנוסף, הסכם חשאי בין ישראל לחמאס על הפסקת החטיפות ההדדיות".

"לגבי ההסכם, אני מסכים", השיב א-זהאר. "בנושא הפרסונאלי, אתה יכול לשמור לעצמך את השניים האחרים. העיקר, שאיש לא ידע שחטפתם גם אותי. ההסכם ידגיש את זה".

בשבועיים האחרונים של דצמבר, הקבינט המדיני-ביטחוני היה עסוק מהרגיל. הגנרל, ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, הוזעק בדחיפות. ב-1 בינואר כינס נתניהו מסיבת עיתונאים שבה הכריז על העסקה לשחרור גלעד שליט. ההסכם עם החמאס הוביל לפריצת דרך למו"מ אמיתי בין הצדדים, ולראשונה נראה אור בקצה המנהרות. בביירות, נסראללה הודיע שהסכם שליט מהווה ניצחון נוסף ל"התנגדות" ולכן אין ל"התנגדות" התנגדות להסכם. *

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל