בטווח הנמוך של הציפיות: מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.2%

היטל הבצורת נתן את אותותיו שכן מחיר המים עלה ב-3.7% וכתוצאה מכך עלה סעיף אחזקת הדירה ב-0.7% ■ האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בתוך היעד: 2.9% ■ הערכות כי הנגיד יותיר את הריבית על כנה

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.2% בהתאם לציפיות, כך מדווחת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כאשר הצפי היה כי המדד יעלה בטווח שבין 0.2%-0.4%. מתחילת השנה (ינואר -אוקטובר) מסתכמת האינפלציה השנתית ב-3.6%, כמחצית האחוז מעל לגבול העליון של יעד המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%).

עם זאת, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ממשיכה להיות בתוך היעד ועומדת על 2.9%. כמו כן קצב עליית המחירים השנתית מתמתן ומתקרב ליעד: 3.2%.

בין הסעיפים שהשפיעו במידה רבה על המדד היו סעיפי ההנעלה וההלבשה שעלו בשיעור של 3.9% ו-4.1% בהתאמה. כמו כן נמשכת ההתייקרות בסעיף הדיור (עלייה של שליש האחוז). גם החודש, היטל הבצורת נתן את אותותיו שכן מחיר המים עלה ב-3.7% וכתוצאה מכך עלה סעיף אחזקת הדירה ב-0.7%. מנגד, הוזלו מחירי הפירות והירקות בשיעור של כ-2%, כמוכן ירד מחיר התחבורה והריהוט.

בעקבות נתוני המדד מתגברות ההערכות כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר יימנע מלהעלות את הריבית והוא צפוי להותיר אותה על כנה (0.75%).

נזכיר כי לפי הפרוטוקולים לדיוני הריבית בחודש אוקטובר רוב חברי בנק ישראל המליצו לפישר שלא להעלות את הריבית, זאת עקב ההתמתנות בקצב עליית המחירים כמו כן בשל השבריריות בתהליך ההתאוששות הכלכלית.

תגובות למדד

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: "האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים נמצאת בטווח יעד המחירים (1% - 3%). תשומת הלב המשקית צריכה להיות לחיזוק התחרותיות של היצוא והכלכלה הישראלית, כאשר שער החליפין הוא איום מהותי וממשי להתאוששות המשק.

יהודאי מציין, כי יש למקד מאמצים למציאת פתרון מיידי וממשי למגמת החלשות הדולר והשפעתה על כושר התחרות של היצוא והכלכלה הישראלית בחודשים הקרובים. ממשלת ישראל בשילוב בנק ישראל צריכים למקד פעילות לשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי. יהודאי קורא לממשלה לפעול מיידית לשיפור כושר התחרות של היצואן הישראלי, באמצעות הכלים הפיסקאליים העומדים לרשותה".

כלכלני ישיר בית השקעות: "לערכתנו, לאור האינפלציה הנתונה גוברים הסיכויים שהנגיד לא יעלה את הריבית לחודש דצמבר בשל המשקל הרב של האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (הנמצאת בתחום היעד) וזאת חרף ההתאוששות הניכרת בתחום הראלי שבאה לידי ביטוי בעליה הניכרת ביצוא בחודש אוקטובר והתומכת בהעלאת הריבית".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "העלייה במדד המחירים לצרכן הייתה 0.2%, בדומה להערכות המוקדמות. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה קלות ל 2.9%, אך נותרה בתוך תחום יציבות המחירים. ככל הנראה, הריבית לא תעלה בחודש הבא ואפשר שגם לא בהמשך השנה.

ניתן לציין שתי סיבות התומכות לכאורה בהעלאת ריבית נוספת: המדדים הכלכליים השונים מצביעים על כך שההתאוששות בפעילות הכלכלית מתחזקת, לאחרונה מתמעטת השפעת הדיור וגם בלעדיו עלה המדד בכ-4.2% בקצב שנתי בשלושת החודשים האחרונים גבוה משמעותית מהמדד הכללי. אולם מולן, גורמים כבדי משקל יותר תומכים בהותרת הריבית על כנה: התפנית החיובית בביקושים עדיין לא גורמת לחץ מחירים: המדד ללא מזון ואנרגיה (שמחירם תלוי בסחורות בחו"ל) עלה ב-2 אחוזים פחות מהמדד הכללי מתחילת השנה. כך גם ההתאוששות בצד ההיצע. מדד המחירים ליצרן השיל 0.9% ומתחילת השנה עלה 2.3% בלבד, נמוך מהעלייה במדד המחירים לצרכן.

העלייה במדד עדיין נובעת ברובה מסעיף הדיור, המהווה 20% מהמדד הכללי: ב-12 החודשים האחרונים אכן עלה המדד ללא דיור 1% בלבד. הריביות במדינות אחרות לא תשתנינה בקרוב (אמנם ברובן קצב האינפלציה נמוך מאשר בארץ). השקל ממשיך להיות חזק כנגד הדולר (השפעת שער החליפין על קצב האינפלציה פחתה, אך נשארה חזקה). הערכתו של בנק ישראל שקצב האינפלציה יפחת בחודשים הבאים והמודל לפיו ב-12 החודשים הבאים תהייה בו עלייה בת 1.2% בלבד.

להערכתנו, מדד אוקטובר גבולי מבחינת הכרעת הריבית, אך הסיכוי שהיא תישאר ללא שינוי נראה לנו גבוה יותר וכך גם בחודשים הבאים".