מקורב לשאול שני: "אין לו כרגע תוכניות באשר לרכישת חברות"

שני, כפי שדווח אתמול לראשונה באתר "גלובס", צפוי לגרוף כ-1.26 מיליארד דולר מעסקת רכישת השליטה ב-GVT על ידי ויוונדי לפי 18 מיליארד שקל

שאול שני אין כרגע תוכניות ספציפיות באשר לרכישת חברות, אך תמיד יש מחשבות בכיוון". כך אמר היום (שבת) ל"גלובס" גורם המקורב לעסקת רכישת השליטה ב-GVT על ידי ויוונדי לפי שווי של כ-18 מיליארד שקל, עסקה עליה דווח אמש לראשונה באתר "גלובס".

שני עצמו יגרוף כ-1.26 מיליארד דולר מהעסקה, וכצפוי עולה השאלה מה הוא יעשה עם הכסף. כשנתיים לאחר שרכש את ECI הישראלית תמורת 1.24 מיליארד דולר, נראה כי לשני אין כעת יעד ספציפי לרכישה, אולם קווי המתאר של חברות אותן הוא מחפש נותרו ככל הנראה בעינם.

שני ידוע כמי שמחפש נכסים בשפל. כך, למשל, הוא נכנס להשקעות בברזיל בתקופה בה הריאל (המטבע הלאומי של ברזיל) קרס והרתיע רבים מהשקעה במדינה. כך הוא גם החל לרכוש נכסים בתקופת המשבר בארה"ב. GVT היא דוגמה מצוינת לאורך הרוח שלו, שכן הוא הקים אותה לפני 10 שנים והמשיך להאמין בה גם כשהכלכלה הברזילאית קרסה והזמנים היו קשים. ברבות הימים הפכה החברה לאחת מ-100 החברות הצומחת בעולם, עם צמיחה שנתית של 40%.

שני בוחן כעת השקעות נוספות, אך במקביל הוא ממשיך לעכל את הרכישה הגדולה האחרונה שלו - ECI. מקורבים לו אומרים שבסיכום ביניים, שנתיים לאחר הרכישה, ההשקעה ב-ECI משתלמת והעסקה נראית טובה. "החברה הייתה עם מאזן מאוד לא יעיל ומבנה ארגוני לא נכון", הם אומרים. "כל זה שונה. ECI הגדילה את ההכנסות והמרווחים וגם החזירה חלק גדול מההלוואות שלה (כזכור, הרכישה הייתה ממונפת וקרדיט סוויס סייע לשני לממן אותה - ע.ב.י). העסקה הוכיחה את עצמה".

ECI היא חברה פרטית היום, אך ההערכות הן כי לחברה מחזור מכירות שנתי של כמעט 800 מיליון דולר וכי בתוך 2-3 שנים המכירות עשויות לחצות את רף המיליארד הדולר. אך פרט לרה-ארגון בתוך החברה עצמה, גם בסביבתו של שני מודים כי ישנן שאלות שעדיין עומדות תלויות באשר לתנאי השוק העולמי בו פועלת החברה ועד כמה יכולה בכלל חברה ישראלית להתחרות בשוק זה. החוזים בשוק הופכים להיות גדולים יותר והלקוחות דורשים תנאי אשראי אגרסיביים יותר ותמיכה לשנים רבות. מהו היתרון היחסי של חברות ישראליות כמו ECI? זו בהחלט שאלה קשה.

"מי שקובע את הטון הם הסינים וכולם - צרפתים, שבדים ואמריקנים - מנסים ליישר קו איתם", אומר לנו גורם בכיר המקורב לחברה. "בישראל, יש לנו בעיה. המדינה לא עוזרת לחברות גדולות ומתמקדת בחברות קטנות, וגם שם סכומי הסיוע מצחיקים. בשורה התחתונה, המדינה לא עוזרת ליצואנים".

אז האם שני ישתמש ב-1.26 מיליארד הדולרים (או לפחות בחלק מהסכום) שיקבל ממכירת השליטה ב-GVT להשקעה בישראל, שנתיים לאחר שרכש את ECI? כנראה שלא. את הרכישה הבאה שלו הוא יבצע בחו"ל, בשוק עם פוטנציאל צמיחה גבוהה, שם הוא יתמקד באחת מהחברות הגדולות במשק.