השותפות בים תטיס מתכננות להפוך את שדה מרי למחסן גז

אבנר ודלק קידוחים יבצעו בשנה הבאה קידוח הפקה נוסף בפרויקט, בעלות של 85 מיליון דולר ■ ברבעון השלישי רשמו השתיים רווחים של כ-18 מיליון דולר כל אחת

תוכנית מפורטת לביצוע קידוחי הפקה במאגר תמר עדיין אין לשותפויות הנפט שבשליטת יצחק תשובה, דלק קידוחים ואבנר. אולם עליית הביקוש לגז טבעי מביאה לכך שבשדה מרי (עסקת ים תטיס) הפעיל משנת 2004, יבוצע קידוח הפקה נוסף בשנה הבאה, בעלות כוללת של 85 מיליון דולר.

על לקוחות השדה נמנים, מלבד חברת החשמל, גם בית הזיקוק של פז באשדוד, בית הזיקוק של דלק תשתיות באשקלון ומפעלי נייר חדרה. בקרוב יספק השדה גז טבעי גם למפעלי ים המלח, וכאשר תחובר צנרת הולכת הגז הטבעי לבתי הזיקוק בחיפה, תחל אף היא להשתמש בו.

כמו כן צפויה האספקה לחברת החשמל לגדול כאשר תחנת הכוח חגית, הממוקמת על כביש ואדי מילק בין יקנעם לזיכרון יעקב, תחל להפיק חשמל באמצעות גז טבעי. לפני מספר חודשים נחתם חוזה נוסף בין חברת החשמל לקבוצה, על אספקה נוספת של 1 BCM (מיליארד מ"ק) לשנה, למשך 5 שנים החל מחודש יולי 2009.

השותפויות אף הודיעו היום, כי קידוח ההפקה עשוי לשמש בעתיד כחלק ממערך החדרת גז טבעי לשדה מרי. פירושו של דבר שבשותפויות נערכים לכך שלאחר שיישאב מרבית הגז מהמאגר, ייתכן שהן יהפכו אותו למעין מחסן של גז טבעי, שיוכל לתת שירותי אחסון תפעולי לתעשיית הגז בישראל, ובכך להגביר את הוודאות של צרכני הגז בישראל באשר להיקף ואספקת גז עתידית.

עליית מחירי הגז הקפיצה ההכנסות

עוד לפני שקידוח ההפקה הנוסף החל, רשמו שותפויות הנפט דלק קידוחים ואבנר הכנסות ורווחי שיא ברבעון השלישי של השנה, מהגז הטבעי המופק במאגר. הרבעון השלישי נחשב לרבעון החזק בשנה של השותפויות בשל צריכת החשמל הגבוהה בחדשי הקיץ, הגוררת איתה גם שימוש גבוה יותר בגז טבעי על-ידי חברת החשמל.

גידול של 13% ברווחי השותפות

ברבעון השלישי הפיקו השותפות בקידוח ים תטיס, הכוללות מלבד השותפויות שבשליטת קבוצת דלק גם את חברת החיפושים נובל אנרג'י, גז בהיקף של 0.9 BCM, לעומת 1 BCM ברבעון המקביל אשתקד. הגז שנמכר תורגם להכנסות של 29.5 מיליון דולר באבנר ו-32.5 מיליון דולר בדלק קידוחים, עלייה קלה של כ-4.5% למרות הירידה בהיקף הצריכה.

העלייה בהכנסות נובעת ממחירי הגז הגבוהים בהם מוכרות השותפויות את הגז לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מתחילת השנה מכרה קבוצת ים-תטיס גז בהיקף של 2.2 BCM לעומת 2.6 BCM בתקופה המקבילה אשתקד, אשר תורגמו להכנסות של 58.5 מיליון דולר באבנר ו-64.8 מיליון דולר בדלק קידוחים, ירידה של כ-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה הרוויחו אבנר ודלק קידוחים 17.9 מיליון דולר ו-17.6 מיליון דולר בהתאמה, עלייה של כ-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה הרוויחו שתי השותפויות כ-30 מיליון דולר כ"א, ירידה של כ-19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.