מתאוששים: המשק הישראלי צמח ברבעון השלישי ב-2.2%

(עדכון) - זאת לאחר עלייה של 1% ברבעון הקודם וירידה של 3.2% ברבעון הראשון של 2009

התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג), עלה ברבעון השלישי של 2009 (במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות) ב-2.2% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 1% ברבעון הקודם וירידה של 3.2% ברבעון הראשון של 2009 - כך דיווחה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה את האומדנים המוקדמים לחשבונות הלאומיים לרבעון השלישי של 2009.

למרות ההתאוששות בצמיחה, בשוק ציפו לנתונים חזקים יותר. לפי קונצנזוס התחזיות בשוק, האנליסטים ציפו לצמיחה של 2.8% ברבעון השלישי.

לפי הלמ''ס, העלייה בתוצר ברבעון השלישי השנה משקפת עליות ניכרות ביצוא סחורות ושירותים ובהשקעות בנכסים קבועים. כמו כן, עלתה ההוצאה לצריכה פרטית למעט מוצרים בני קיימא, וכן ההוצאה לצריכה ציבורית.

עוד דווח, כי התוצר העסקי עלה ברבעון השלישי ב-1.6% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 1.1% ברבעון הקודם וירידה של 4.9% ברבעון הראשון בשנת 2009. פירוט השימושים במקורות מראה שההוצאה לצריכה פרטית עלתה ברבעון השלישי של שנת 2009 ב-8.9% בחישוב שנתי, דבר שפירושו עלייה של 6.9% בהוצאה לנפש.

העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי באה בהמשך לעלייה של 6.4% ברבעון הקודם וירידה של 5.2% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2009. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבע השלישי של 2009 משקפת עלייה בהוצאה למוצרים בני קיימא לנפש של 10.9% בחישוב רבעוני (51.5% בחישוב שנתי), לאחר עלייה של 4.6% בחישוב רבעוני (19.6% בחישוב שנתי) בסעיף זה ברבעון הקודם.

התפתחות זו משקפת עליות ניכרות בהוצאות לרכישת ציוד משק הבית, כגון: מקררים, מכונות כביסה ומזגנים, שעלו ב-10.2% בחישוב רבעוני (47.4% בחישוב שנתי), ובהוצאות לרכישות כלי רכב לשימוש פרטי שעלו ברבעון השלישי ב-23.5% בחישוב רבעוני (132.8% בחישוב שנתי). ההוצאות לרכישת ריהוט, לעומתן, ירדו ברבעון השלישי ב-4.3% בחישוב רבעוני (16% בחישוב שנתי). ההוצאה לצריכה פרטית ללא מוצרים בני קיימא לנפש (ההוצאות להלבשה והנעלה, תרופות, אחזקת בית ונסיעות לחו"ל) עלתה ברבעון הראשון של 2009 ב-3.9% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.8% ברבע הקודם.

רונן מנחם: "לא לצאת בחגיגות מוקדמות"

"ההתאוששות מרשימה, כשהממשלה לוקחת הפעם צעד אחד לאחור ולא צריכה להחזיק את המשק, כפי שקרה ברבעון השני", אמר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. אך מנחם מצנן את ההתלהבות ואומר כי "לא כדאי לצאת בחגיגות מוקדמות מדי, כיוון שרוב העלייה בתוצר נבעה מגל הצטיידות של חברות ומשקי בית בחו"ל, שהקפיץ את המסים נטו על הייצוא. גל זה היה מלאכותי בחלקו הקדמת ייבוא כלי רכב על מנת להדביק את העלאת המס שבוצעה בקיץ".

מנחם מציין עוד, כי "התחזקות השקל, שלא בהכרח תיארך זמן רב, הוזילה את מחירי הייבוא והיוותה הזדמנות לחדש ציוד. למעשה, ללא המסים הללו, לא היה התוצר עולה כלל. בעבר, נציין, לא הוכללו מיסים אלו בחישוב, כך שלפי השיטה הישנה, היינו מדווחים על קיפאון בתוצר. לכן, אם ישתנו התנאים והייבוא יפחת, יצטרך המשק לשוב ולהפגין מנועי צמיחה אחרים. במובן זה, דווקא שני הרבעונים הקודמים הציגו תמונה טובה יותר, שכן ברבעון השני לא הייתה למסים השפעה וברבעון הראשון הן אף גררו את התוצר כלפי מטה".

על נתוני התמ"ג ברבעון השלישי ניתן היה ללמוד מראש מהאינדיקטורים הכלכליים שפורסמו בחודשים יולי-ספטמבר. מדדי מנהלי הרכש ונתוני סחר החוץ הראו על שיפור בהובלת תעשיית ההיי-טק, ובנתוני התמ"ג שיפורסמו היום ניתן יהיה להבחין בשיפור גם בצריכה הפרטית, לאור נתוני המכירות הקמעונאיות והרכישות בכרטיסי האשראי.

אחד האינדיקטורים האמינים יותר במשק לבחינת הצמיחה הכלכלית הוא המדד המשולב של בנק ישראל. המדד עלה ב-1.2% בספטמבר, לאחר עלייה של 1.1% באוגוסט ו-0.9% ביולי. המדד עלה בספטמבר זה החודש הרביעי ברציפות.