תנו למהמרים להמר

ההתנגדות גורמת לכסף המתגלגל בתעשייה להפוך ל"הון שחור" היוצא מגבולות הארץ

רשת הימורי הספורט באינטרנט, שחשפו המשטרה והפרקליטות, היא תחילתו של עידן חדש באכיפה אגרסיבית של החוק ביחס לחברות העוסקות בהימורים באינטרנט. חברות הימורים נוספות נמצאות תחת חקירה, והן מתכוננות להתמודדות מתישה מול הרשויות.

לפני כשנה וחצי הוקם כוח משימה ייעודי למאבק בהימורים באינטרנט, הכולל שוטרים ופרקליטים, אך משום מה לא התפתח דיון ציבורי מעמיק בשאלה מדוע בכלל קיים איסור על הימורים?

רשות המסים עשויה להאשים את המשתתפים בעבירות מס, וגם למסות את הרווחים המופקים מההימורים. ההערכה היא כי השוק הישראלי לבדו מגלגל למעלה מ-3 מיליארד דולר בהימורים הנחשבים כבלתי חוקיים. אולם, כפי שאסביר בהמשך, באמצעות סדרת פעולות ניתן למנוע את תחולת המיסוי הישראלי על ההכנסות מהימורים.

הפיתרון לבעיית החוקיות של ההימורים ולסוגיית המיסוי דומה: בעיקרון, ככל שמציבים את שרת האינטרנט מחוץ לישראל, הרי שבתנאים מסוימים ניתן יהיה לטעון כי הפעילות בוצעה מחוץ לישראל. ככל שהפעילות מבוצעת מחוץ לישראל, קשה יהיה לטעון כי מתקיימת עבירה על החוק האוסר הימורים, ובאותה מידה גם יתקשו למסות את ההכנסות.

המחוקק נגד הימורים

סוגיית ההימורים באינטרנט מחדדת את השאלה היסודית: מדוע בכלל קיים איסור על הימורים? השאלה אינה מצומצמת להימורים וירטואליים, ובהחלט יש מקום לשאול: מדוע בישראל אין מתירים הקמתם של בתי קזינו פיזיים?

בדיקה מעמיקה תגלה כי בטיעונים נגד "חופש ההימור" של האזרחים אין שחר, ויש בהם הרבה דמגוגיה. אחת הטענות נגד ההימורים היא שהם מהווים זירה לפשע. אלא שמחקרים מראים בדיוק את ההיפך: רק באותן מדינות בהן נאסרו ההימורים, מתקיימת זיקה בין פעילות ההימורים לפשע.

ההתנגדות הבלתי-רציונלית של הרשויות להימורים בישראל, גורמת לכך שההון של המהמרים נהפך ל"הון שחור" או מוצא את דרכו למקומות אחרים בעולם. צריך לחשוב גם על היתרונות הכלכליים של עסקי ההימורים, המהווים מוקד משיכה להשקעות, יצירת מקומות עבודה ופיתוח מקומי.

יש להכיר בעובדה פשוטה: קיים ביקוש אדיר להימורים בכלל ובאינטרנט בפרט. הניסיון מלמד כי אם מבקשים לחסום את ההיצע, מתפתח "שוק משני" המספק בסופו של דבר את הביקוש. כך קרה, לדוגמה, ב"תקופת היובש", כאשר האמריקאים ניסו למנוע את הסחר במשקאות אלכוהוליים.

מיסוי חברות הימורים

בפשיטה השבוע על רשת הימורי הספורט השתתפו גם אנשי רשות המסים. השאלה היסודית ביחס לחברות הימורים היא: האם מקור ההכנסות נמצא בישראל?

חברות הימורים רבות התאגדו במקלטי מס, ובדרך זאת הן יכלו לצמצם את חשיפתם למיסוי ישראלי. רוב חברות ההימורים המקוונים פועלות ממקלטי מס כמו גיברלטר, איי הבתולה הבריטיים, קוסטה-ריקה ואנטיגואה. כך, לדוגמה, חברת 888 שבשליטת משפחות שקד ובן-יצחק רשומה בג'יברלטר.

אכן, ישראלים המחזיקים בחברות ונכסים במדינות העולם - ובמיוחד כאלה הנחשבות "מקלטי מס" - עשויים להיות מטרה לבדיקות מוגברות מצד רשות המסים בישראל. היעדר תכנון מס מראש עשוי לנטרל את החיסכון במס הצפוי, ולחשוף את המשקיעים להתמודדות ארוכה ומתישה מול רשויות המס.

השלב הקריטי בתכנון הוא לוודא כי התאגיד הרשום בחו"ל לא ייחשב כ"תושב ישראל" לפי דיני המס בישראל. במקרה ש"השליטה והניהול" של אותו תאגיד זר מופעלים מישראל - החברה חשופה למיסוי ישראלי מלא כחברה ישראלית לכל דבר ועניין, בשיעור של מס החברות החל באותה שנה. מאידך, החברה תיחשב כזרה אם השליטה על העסק וניהולם אינם מופעלים מישראל.

עמדת רשות המסים היא שלצורך קביעת המקום ממנו מתבצעים השליטה והניהול בעסקי החברה, יש לבחון כעניין שבעובדה היכן נקבעת המדיניות העסקית של החברה והיכן מתקבלות ההחלטות האסטרטגיות. לשם כך, יש לבחון היכן ממומשת בפועל היכולת לכוון ולקבוע את המדיניות העסקית, ומהיכן מתקבלות ההחלטות המאפשרות את התנהלות העסק.

במקרים רבים משקיעים נרתעים, שלא בצדק, מהקמת חברות או החזקת נכסים במקלטי מס. החשש מפני תגובה של רשויות המס אינה סיבה אמיתית להימנע מתכנוני מס או הקמת חברות במקלטי מס - כל עוד מדובר בתכנון מס לגיטימי, ובמיוחד כאשר לנישום חוות-דעת משפטית המאשרת את התכנון.

נדגיש עוד כי מבחינת תכנון המס, זהירות רבה נדרשת במילוי תוכן עסקי בחברה המאוגדת בחו"ל. אם אותה חברה משמשת כ"חברת קש" (ללא תוכן עסקי וכלכלי) לביצוע פעילות בינלאומית - הרי שרשויות המס יבקשו להתעלם ממנה בגין "מלאכותיות", וכך תכנון המס עשוי לקרוס.

  1. אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי, ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המכללה למינהל-המסלול האקדמי.

  2. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net