קרן הפנסיה הוותיקה של הע"ל מוצעת למכירה

בקרן מנוהלים נכסים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל והיא רושמת דמי גמולים שנתיים של כ-200 מיליון שקל ■ התמורה ממכירת זכויות הניהול תועבר לחשבונות עמיתי הקרן

לאחר כשנה ורבע מאז הוצאה לניהול מורשה באופן חריג, קרן הפנסיה הוותיקה של הסתדרות עובדים לאומית (הע"ל) מוצעת למכירה. אתמול יצאה המנהלת המורשית של הקרן בהליך מכירה של חובות וזכויות הקרן הוותיקה על נכסיה וכפי שהיא. היועצים להליך הם משרד עוה"ד נשיץ ברנדס ושות'. התמורה ממכירת זכויות הניהול תועבר לחשבונות עמיתי הקרן.

על פי הערכות בשוק, גורמים רבים בשוק הביטוח ובתי השקעות, במיוחד כאלו ללא קרן פנסיה חדשה משמעותית, צפויים להתחרות על הקרן. בקרן מנוהלים נכסים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל והיא רושמת דמי גמולים שנתיים של כ-200 מיליון שקל.

הבנות עם הע"ל

היציאה למכירה התאפשרה לאחר שהמנהלת המורשית בקרן הגיעה לאחרונה להבנות עם הע"ל, בהסכם הכולל גם סעיפי סודיות הקשורים להסכמי הניהול בקרן והתקשרויות עם עובדים. לפי ההערכות בשוק אפשר והסעיפים הסודיים החריגים בהסכם בין האוצר, באמצעות עמיתים, לבין הע"ל כוללים גם שיפויים שינתנו להסתדרות הלאומית בגין חבויות לעובדים בקרן. כמו כן, בעקבות הסכם הפשרה בין יעל אנדורן לבין הע"ל החזירה ההסתדרות הלאומית לעמיתי קרן הפנסיה מניות בשווי 140 מיליון שקל בבית ההשקעות דש איפקס.

ביוני 2008 התפוצצה פרשת הע"ל הוותיקה בעקבות גילוי ממצאים חמורים בנוגע להתנהלות הקרן בביקורת שערך רו"ח ראובן סווירי. באוגוסט אותה שנה הועברה הקרן לניהול מורשה של אנדורן, המנהלת המיוחדת של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - "עמיתים".

בתחילת אוקטובר האחרון הגישה אנדורן, באמצעות עו"ד ארנון שגב, תביעה אזרחית בהיקף 190 מיליון שקל נגד שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, לשעבר יו"ר הע"ל, מיקי צולר, לשעבר יו"ר קופ"ח לאומית והאיש החזק בהע"ל לצד הירשזון, ובכירים ודירקטורים נוספים לשעבר בהע"ל ובקרן הפנסיה שלה. התביעה בגין כשלים חמורים הקשורים להתנהלות הקרן בין השנים 1998 ל-2005, שפגעו בזכויות העמיתים בה.