מבקר המדינה: יש לבטל את הקמת כפר הנופש בפלמחים

מהדו"ח עולה כי המינהל האיץ את הליכי שיווק הקרקע כדי לבצע את העסקה לפני שייכנס לתוקף חוק שמירת הסביבה החופית

משרד מבקר המדינה פרסם דו"ח חריף על פרויקט כפר הנופש בחוף פלמחים. משרד מבקר המדינה שבדק את ההליכים לאישור התכנית למכירת הקרקע "גילה ליקויים חמורים הן בפעילות של מינהל מקרקעי ישראל והן בהליכי התכנון שייעדו את הקרקע להקמת כפר נופש". המבקר מציין כי מדובר בקטע חוף מן היפים שנותרו במדינת ישראל. "הרשויות חייבות לשמור על משאבי הטבע והנוף שבחוף לטובת הציבור כולו".

מבקר המדינה קורא ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את התכנית: "חוזה החכירה עם היזם טרם נחתם. על רשויות המדינה, ובראשן שר הפנים, מוסדות התכנון ומינהל מקרקעי ישראל, לבחון מחדש, בהקדם, את העסקה לשיווק הקרקע ולשקול לאור ממצאיו החמורים של הדוח, אם המשך ההתקשרות עם היזם משרת את האינטרס הציבורי".

באפריל 2004 החליטה ועדת המכרזים כי במכרז תזכה הצעתן המשותפת של שתי חברות קבלניות תמורת 8 מיליון שקל. החברות היזמיות הן "מעוז דניאל" ו"אווילון", כאשר שני בעלי המניות בחברות הזוכות מתגוררים במושב סמוך. שיווק הקרקע ליזמים פרטיים, להקמת כפר נופש, עורר בציבור גלי מחאה רבים, בעיקר בשל הטענה שהדבר פוגע בסביבה החופית, וכן בשל המחיר שהתקבל בתמורה לקרקע, שנטען כי היה נמוך באופן בלתי סביר.

מהדו"ח עולה, כי המינהל האיץ במתכוון את הליכי שיווק הקרקע כדי לבצע את העסקה לפני שייכנס לתוקף חוק שמטרתו להגן על אינטרס הציבור, ושהיה באותו מועד בשלבי חקיקה סופיים (חוק שמירת הסביבה החופית, שהתקבל בכנסת בתחילת אוגוסט 2004).

"מחדל חמור"

ביקורת חריפה נמתחה על המינהל שלא אימץ את המלצות השמאי הממשלתי לקראת פרסום המכרז לשיווק הקרקע, "היה על המינהל לשקול ברצינות ובאופן ענייני את המלצותיו, לפני פרסום המכרז וכן בעת ההחלטה אם לקבל את ההצעה הזוכה".

בחוות דעתו של השמאי המחוזי שניתנה לבקשת המינהל לקראת פרסום המכרז, נקבע כי הביקוש לנופש נמוך ולא כדאי לבנות במועד זה כפר נופש. השמאי המליץ לדחות את המכרז למועד שבו יחול שיפור בענף התיירות.

המינהל קבע כי סכום דמי החכירה המינימאלי יהיה 7.166 מיליון ש"ח ללא מע"מ, שהם פחות מ-50% משווי הקרקע. בנוסף, המינהל לא שיתף את משרד התיירות בהליכים לשיווק הקרקע להקמת כפר הנופש ואף לא את עצם ההחלטה לשווק את הקרקע למטרה זו.

"תכנית היזם הייתה להקים על הקרקע כפר נופש עם מתקנים ושירותים נלווים, המיועדים להיקף גדול של 1,200 אורחים. ההתעלמות ממשרד התיירות, המופקד על נושא התיירות והנופש במדינה, היא מחדל תמוה וחמור", קובע המבקר.

בנוסף, המבקר מציין כי "המינהל לא נקט אמצעים כדי להבטיח שהמידע על המכרז יופץ באופן שיגדיל את מספר המציעים האפשרי. במודעה בעיתון לא צוין כי כפר הנופש עתיד להיבנות בחוף הים, אף שיש במידע זה כדי להעלות את ערך הקרקע. ואמנם, רק שתי הצעות הוגשו במכרז".

המבקר לא חוסך את ביקורתו גם ממוסדות התכנון השונים שכשלו בכך שלא יזמו פעולה אקטיבית להגנה על החוף: "כך, בחוסר מעש, אפשרו מוסדות התכנון הקמת מבנים בדרך שאינה עולה בקנה אחד עם הנורמות והמגמות העכשוויות בתחום התכנון. שיתוף הפעולה והתיאום בין מוסדות התכנון, המינהל ומשרד התיירות לוקים בחסר".

מנופש למגורים

לעניין היזמים, אומר המבקר כי "היזם לא עמד בלוחות הזמנים, אך המינהל נתן לו ארכה לביצוע החוזה בלי שדרש פיצוי בגין מתן ההארכה. בתיקי המינהל לא נמצאה אסמכתה לכך שבדיון במתן ההארכה נבחן אם היזם יכול לעמוד בלוח הזמנים החדש, אף שהדבר נדרש בנוהלי המינהל".

חוזה החכירה עם היזם טרם נחתם עד כה ועסקת מכירת הקרקע טרם הושלמה. לפיכך, ממליץ המבקר לרשויות המדינה לבחון מחדש, כאמור, בהקדם, את העסקה.

לטענת המבקר, נעשה בעבר ניסיון להפוך את ייעוד כפר הנופש למגורים כאשר "היזמים פרסמו בעבר 'יחידות הנופש' שהם מקימים בקרב יהודי צרפת. היזם הגיש בקשה לאישור תכנית בינוי לכפר הנופש שבמסגרתה יבוצעו שתי פעולות החורגות מהוראות מהתכנית - הצמדת יחידות הדיור זו לזו והקצאת שטח גדול מהמותר לפי הוראות התכנית לחלק מהיחידות".

מבקר המדינה מדגיש כי בתכנית נאסרה הצמדת היחידות על מנת למנוע שימוש בהן למגורים. משרד מבקר המדינה העיר לוועדה המחוזית כי יש "פסול בהמלצתה לוועדה המקומית לאשר את הצמדת היחידות במסגרת הקלה".

משבח את הירוקים

בניגוד לביקורת המשמיעים יזמים לעתים קרובות על כך שהארגונים הירוקים תוקעים מקלות במקלות התכנון וקידום הפרויקטים, הרי שמבקר המדינה משבח את הארגונים הירוקים, "היכן שהרשויות כשלו, האזרחים פעלו. לא אוכל בלי להעלות על נס ולשבח את פעולות הארגונים להגנת הסביבה, שהעלו לסדר היום הציבורי את נושא השמירה על חוף פלמחים, הנוגע לכלל הציבור, ופעלו לקיומם של דיון ובדיקה בנושא. פעולתם הייתה ראויה ובמקומה".

ממינהל מקרקעי נמסר בתגובה לדו"ח כי "לדעת המינהל אין ליקויים חמורים המצדיקים פנייה ליועץ המשפטי לממשלה. יחד עם זאת, המינהל ישקול את המשך טיפולו בנושא".

היזמים העומדים מאחורי פרויקט כפר הנופש פלמחים אומרים כי "מדובר במיזם נופש שביסודו נועד להסב הנאה לציבור המבקרים בו. קצת פרופורציה לא תזיק לאף אחד. דו"ח המבקר אינו מפנה כל טענה כלפי היזמים אשר השתתפו במכרז וזכו בו כדין. הפרויקט תוכנן תוך הקפדה על שמירת רצועת החוף פתוחה ונגישה לציבור הרחב.

"כפר הנופש ישמש את הציבור הרחב כולו ולא תיעשה על ידי היזמים כל פעילות להפכו חלילה לפרויקט מגורים. מדובר בפרויקט בסדר גודל לאומי, שישים את ישראל על מפת התיירות העולמית, ויספק מאות מקומות עבודה לתושבי הסביבה".

החברה להגנת הטבע קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לבדוק האם יש עילה לנקיטת צעדים כאלו ואחרים נגד המעורבים".

עיקרי הדו"ח

המינהל לא הקשיב לשמאי הממשלתי שייעץ לדחות את השיווק לאור המשבר בתיירות

מוסדות התכנון לא יזמו פעולה להגנה על החופים ולא בחנו תכניות ישנות לאור השינויים בחקיקה

בשיווק הקרקע הייתה התעלמות חמורה מהאינטרס הציבורי, הסביבתי והכלכלי

המינהל לא שיתף את משרד התיירות בשיווק הקרקע לכפר הנופש

היזמים לא עמדו בלוחות הזמנים וניסו ליזום מהלכים שיאפשרו להפוך כפר הנופש לדירות מגורים