רוצים להעסיק עובדים בשבת?

אין בעיה, תעשו כמו שעשתה השבוע אינטל: איימו לעזוב את הארץ ולפטר - זה עבד

הפגנות החרדים מול מפעל אינטל בירושלים בסופ"ש סוקרו באמצעי התקשורת כמו עוד מאבק של חרדים נגד חילונים, עוד מאבק של "כוחות החושך מול כוחות האור". בפועל, העסקת עובדים יהודים בשבת צריכה לעורר דיון הרבה יותר עמוק - גם בהיבט הסוציאלי של חוק שעות עבודה ומנוחה וגם בשל האפליה לכאורה בין מפעלים כמו אינטל לבין רשימה ארוכה של עסקים מכובדים שהיו רוצים להעסיק יהודים בשבת אך המדינה אוסרת עליהם.

החוק הישראלי קובע קריטריונים ברורים לכאורה להענקת היתרים להעסקת עובדים יהודים בשבת, אולם בפועל זה הרבה יותר מסובך. די להתבונן בנוסח הסעיף הרלוונטי כדי להבין את הסבך: "שר העבודה רשאי להתיר העבדת עובד בשעות המנוחה השבועית או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית, לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בביטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו".

אתם הבנתם את זה? המשמעות היא ששר התמ"ת מקבל מרחב עצום לשיקול דעת כי הרי כל קריטריון כזה ניתן לפרשנות רחבה. למשל, כיצד ניתן לקבוע האם אי מתן היתר למפעל מסוים יפגע קשות בכלכלה? היועץ המשפטי של משרד התמ"ת, עו"ד מיכאל אטלן, הסביר לנו בסבלנות רבה כי השיקולים הם רבים בתוך כל קריטריון וקריטריון.

לדבריו, בעניין הפגיעה בכלכלת המשק, בודקים בתמ"ת כמה עובדים מועסקים בחברה, כמה נותני שירותים תלויים בה והאם עזיבה של חברה כזו בגין אי מתן היתר שכזה, תגרור אפקט דומינו. אינטל, למשל, התנתה מראש קבלת היתר כזה לפני שהקימה מפעלים בארץ וכניסתה לישראל הביאה אחריה משקיעים רבים וטובים. כלומר אם היא תלך - אללה איסתור.

בין אינטל לרשת אייס

אבל כאן נכנס אלמנט האפליה: אם מחר בבוקר רשת אייס, המעסיקה אלפי עובדים בכ-55 סניפים ברחבי הארץ, תבקש היתר להעסקת עובדים בשבת, מה יאמרו לה במשרד התמ"ת? התשובה, כפי שעסקים דומים זכו לקבל, תהיה "לא".

ומה יקרה אם אייס תאיים לסגור את הבסטה ולפטר את העובדים? גורמים במשרד התמ"ת מספרים כי זה בהחלט יהפוך לשיקול, אבל הטענה כלפי אייס תהיה שעד עכשיו הם הרוויחו יפה, אז מה השתנה? במשרד התמ"ת יציעו לרשת, כפי שהציעו לגופים אחרים, להעסיק שיעור מסוים של עובדים ערבים, כך שניתן יהיה לשבץ אותם באופן קבוע בשבתות. אחרת, הם ימשיכו לחטוף קנסות.

בדיוק בנקודה הזו, אייס וגופים אחרים יכולים לטעון בצדק: אם אנחנו חייבים להעסיק רק ערבים בשבת, מדוע אינטל לא יכולה לעשות זאת? בשלב הזה במשרד התמ"ת יגמגמו. איך אנחנו יודעים? משום שהם גמגמו כשאנחנו שאלנו אותם בדיוק את אותה שאלה.

קל יותר להעסיק קופאיות ערביות או שומרים ערבים - זו הייתה אחת מהתשובות. מנגד, גורמים בתמ"ת סיפרו לנו כי העסקת עובדים ערבים באינטל, לפחות כדי "לצמצם" את מספר היתרי ההעסקה ליהודים בשבת, היא אפשרות שנבחנת בימים אלה וכבר הועברה בקשה כזו לחברה, בנוגע לקו הייצור החדש בירושלים. על פי פרסומים מהבוקר, אינטל אכן שוקלת ברצינות רבה להעסיק ערבים בירושלים - ועל כך צריך לברך אותה. אבל מה עם המפעל של אינטל בקרית גת? העובדה שאין בה קהילה חרדית ענפה כלל לא אמורה להוות שיקול.

אפלייה בהעסקת ערבים

ועל כל זה צריך לומר: דין אינטל כדין כל חברה אחרת במשק. אדרבא, זה יעשה רק טוב. שוק העבודה בישראל חוטא באפליה חמורה כלפי ערבים אקדמאים, כאלה שסיימו בהצטיינות פקולטות למדעי המחשב, בתי ספר למינהל עסקים ועוד.

במשרד התמ"ת (או באינטל) יכולים להיכנס לאתר "קו משווה", עמותה שהוקמה על ידי דב לאוטמן והתאחדות התעשיינים, ולשפשף את העיניים: על פי נתוני העמותה, סיכוייו של אקדמאי ערבי למצוא תעסוקה ההולמת את כישוריו, נמוכים פי חמישה מאלה של אקדמאי יהודי. באינטל מתגאים מאוד בתרומתם לקהילה - אז הנה מקום קטן להתחיל ממנו.

אם במשרד התמ"ת חושבים (במידה רבה של צדק) שחוק שעות עבודה ומנוחה הוא קודם כל חוק סוציאלי שנועד להגן על זכות העובד היהודי ליהנות מיום חופשה בשבת, הרי שצריך לאכוף את החוק באופן גורף - למעט מקרים מעטים ומובהקים של שירותים חיוניים כמו חברת חשמל, בתי זיקוק וכדומה.

אבל אם במשרד התמ"ת מבקשים להקל על בתי עסק כדי להיטיב עימם ועם בעלי מניותיהם שמא יברחו מארצנו הקטנטונת (ואולי גם זה לגיטימי), למה לעשות איפה ואיפה?