נורתה יריית הפתיחה במלחמה על עולם המחשוב הווירטואלי

מיקרוסופט הכריזה רשמית על פלטפורמת מחשוב הענן, שתיקח את החברה לעולם המחשוב החדש ■ הלקוחות יקבלו חודש חינם, בעוד מיקרוסופט תנסה לבחון כיצד להתחרות בכל מוצרי הקוד הפתוח החינמיים

עתיד המחשוב, כך אנו שומעים יותר ויותר, יהיה תלוי לא רק במה שנמצא על המחשב האישי של המשתמשים (PC), אלא גם במשאבים, ביישומים ובמידע, שיהיו על חוות שרתים מרוחקות - מה שמוגדר כענן מחשוב.

אותה סביבה של הענן כבר הפכה לשם קוד כולל לעולם המחשוב העתידי. אך כיצד הענן יראה ומי יספק את הכלים לעבודה איתו? זהו מרחב המלחמה החדש של ענקיות המחשוב והאינטרנט.

אחרי המתנה ארוכה, הודיעה מיקרוסופט על פלטפורמת azure, שהיא זו שעתידה להוביל את האסטרטגיה של החברה לעולם החדש. זו הכרזה משמעותית עבור מיקרוסופט, והיא פותחת באופן פורמלי את מלחמת הפלטפורמות על הדור הבא של עולם המחשוב. הפלטפורמה הושקה רשמית בכנס מפתחים שערכה אתמול החברה בלוס אנג'לס.

חינם, אבל לא רק

בשני העשורים האחרונים התרגלנו לראות את מיקרוסופט נמצאת בכל פן אפשרי במחשב, אך בתחום של הענן כלל לא בטוח בשלב זה באילו היקפים היא תשפיע על המשתמשים כאשר יבקשו לקבל תכנים או יישומים בגישה מרחוק.

Azure, שהיא מערכת הפעלה לענן המחשוב, תהיה זמינה החל מה-1 בינואר 2010, ואתמול אף הודיעה מיקרוסופט, לשם הדגשת המעמד והכוונות, כי התשלום עבור השימוש יגבה רק חודש לאחר מכן. כלומר, חודש חינם.

אלא שיש בחודש חינם משמעות סמלית בלבד - במיקרוסופט מבינים שהחינמיות היא חלק מהאסטרטגיה העתידית בעולם האינטרנט, אך מתקשים להציע מוצרים כאלה ללא תשלום כלל.

ובכל זאת, החברה מנסה היכן שהיא יכולה, והודיעה בעבר כי חלק מהיישומים שהיא תציע בענן - כגון תוכנות האופיס - יינתנו ללא תשלום. כמו-כן, משתפת החברה פעולה עם חברות שמספקות תשתיות קוד פתוח, כדי לאפשר עבודה מול מספר ספקים של פלטפורמות מחשוב המיועדות לענן.

גם גיזמוקס הישראלית תשתלב

אחת החברות שירוויחו באופן מידי מהשקת Azure היא גיזמוקס הישראלית, המפתחת פלטפורמה שמאפשרת פיתוח ושימוש יעילים יותר של אפליקציות מבוססות ווב, המיועדות לשרתים מרוחקים.

לגיזמוקס יש הסכם לשיתוף פעולה עם מיקרוסופט, והיא אמורה להשתלב כחלק מאסטרטגיית ענן המחשוב. "הכרזנו אתמול על האפליקציה הארגונית הראשונה שלנו ל-Azure", אומר ל"גלובס" נבות פלד, מנכ"ל גיזמוקס, "אנחנו שותפים אינטימיים, תומכים ונתמכים על-ידי התשתית של מיקרוסופט".

המודל העסקי של גיזמוקס מצמיד את החברה למערכת הבילינג (חיוב) של Azure, כך שהחברה שתיהנה מכל משתמש שינצל את הפתרונות שלה לצורך פיתוח על הענן.

מיקרוסופט נכנסת כעת לעולם שונה לגמרי ממה שהכירה במחשבים האישיים, שהוא בעיקר עמוס מתחרים. מערכות הפעלה מקבילות יש גם ל-VMware, וסביר שגם גוגל, שתודיע מחר באופן רשמי על מערכת ההפעלה שלה, לא תישאר מחוץ לסביבת הפיתוח המתוכננת על ענן המחשוב.

"הצרכנים רוצים יכולת בחירה וחופש בדרך בה הם מפתחים אפליקציות", אמר ריי אוזי , ארכיטקט התוכנה הראשי במיקרוסופט, במסגרת ההכרזה, "אנחנו עוברים לעידן של פתרונות אותם המשתמשים חווים במחשב, בטלפון ובאינטרנט. הפתרונות מגיעים ממרכזי מידע שאנחנו מתייחסים אליהם כעננים פרטים או ציבוריים".

גוגל מציבה אתגר

אוזי התייחס בנאום שלו לאסטרטגיית "שלושה מסכים וענן" של החברה, בה המחשב, הטלפון והטלוויזיה מחוברים יחדיו. אוזי תיאר בעבר את התוכנה "כחלונות לענן".

הכוונה של מיקרוסופט היא להציע פלטפורמה עם אפשרויות לצרף תוכנות מצד שלישי ושירותי אונליין שונים שהולכים ותופסים תאוצה. מיקרוסופט רוצה לאפשר למפתחים לבנות אפליקציות חדשות שיוכלו לרוץ על מחשבי המשתמשים דרך האינטרנט, במקום להיות מותקנים על-גבי המחשב הקשיח.

דוגמה טובה לכך היא מעבד התמלילים של גוגל, שמאפשר כתיבת מסמכים על-גבי דפדפן האינטרנט ובכך חוסך התקנה של תוכנת וורד. בשנים הקרובות מיקרוסופט תצטרך לעבוד קשה כדי להצדיק את מודל דמי המנוי, במיוחד ככל שהמוצרים של גוגל, פיירפוקס וחברות קוד פתוח אחרות ימשיכו להשתכלל.

הקרב על מערכות ההפעלה הוא רק ההתחלה.