נחשפה רשת חשבונות בחו"ל דרכם העביר פנאן לכאורה כספים

רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון פנו למספר מדינות, בהן שוויץ, אנגליה והונג-קונג, שיאפשרו גישה לחשבונות דרכם הועברו רווחי ההשקעות ■ בתוך כך נחקר היום בפרשה מאמן מכבי ת"א, פיני גרשון

התפתחות בחקירת פרשת מוני פנאן ז"ל: רשות המסים חשפה רשת של חשבונות על שמו של פנאן במספר מדינות, ושדרכם לפי החשד העביר פנאן כסף לשחקנים הזרים במכבי תל-אביב הכדורסל. הרשות לאיסור הלבנת הון ורשות המסים פנו באחרונה לאותן מדינות, בבקשה לאפשר להן גישה לחשבונות בכדי לקבל מידע - כך "נודע לגלובס".

עבירות מס

בחקירה, המתנהלת במשרד פקיד שומה חקירות תל-אביב בראשות רון חכם, נמצאו בין היתר, חשבונות בשוויץ, אנגליה והונג-קונג. בעקבות המידע הזה מבקשת כעת רשות המסים להתחקות אחר החשבונות ולקבל מידע על פעולות כספיות שנעשו בחשבונות אלה.

מהחקירה עלה כי נעשו העברות כספיות מהחשבונות של פנאן בחו"ל לחשבונות השחקנים שהשקיעו באמצעות פנאן. פנאן היה מעביר לשחקנים את רווחי ההשקעות שלהם מחשבונותיו בחו"ל.

עוד נודע כי השחקנים שהשקיעו באמצעות ה"בנק" של פנאן הם בעיקר שחקנים זרים. כמו כן, בחלק מהמקרים גם התגלו עבירות מס, בלי קשר לעניין פנאן. עם זאת, ברוב המקרים מדובר בהשקעות בהיקפים נמוכים ממה שנראה בתחילה, וההערכה מהחקירה עד כה היא כי המס שנחסך אצל השחקנים שהשקיעו מגיע להיקף של עשרות אלפי שקלים לכל היותר.

בהתייחס לחשד לעבירות הלבנת הון בפרשה זו אומרת עו"ד אילת אפיק-חכמון, מומחית לנושא הלבנת הון, כי בחוק איסור הלבנת הון, קיימות שתי עבירות עיקריות: האחת - עשיית פעולה פיננסית ברכוש שמקורו בעבירה; והעבירה השנייה היא עבירת דיווח.

לדבריה, עבירת דיווח מוגדרת כעשיית פעולה ברכוש או מסירת מידע כוזב, במטרה שלא יהיה דיווח לרשויות (למשל לרשויות המס), או כדי לגרום לדיווח לא נכון.

לצורך עבירת הדיווח, אומרת אפיק-חכמון, אין חשיבות אם מקור הכספים הוא חוקי לחלוטין. לדבריה, "גם אם מקור הכספים הוא ממשכורות (או מחלק מהמשכורות), מבונוסים, כספי ירושה או מכל מקור אחר - ניתן להעמיד לדין אם בוצעה פעולה במטרה להימנע מדיווח לרשויות. כמובן שבהקשר זה יש לבחון האם כספי ההשקעות הועברו לחו"ל, שכן אז היתה חובה לדווח על כל סכום הגבוה מ-200 אלף שקל".

נזכיר כי בתוך כך נחקר היום (ה') בפרשה מאמן מכבי תל-אביב, פיני גרשון. לפני מספר ימים נחקר השחקן דרק שארפ.