הדמגוגית יחימוביץ' וחילול ההייטק

אצה רצה ח"כית, לוחמת זכויות עובדים, להכות באינטל, מבלי לברר עובדות ונתונים

אתמול גרמו הרבנים החרדים הקיצוניים לחילול שבת בירושלים. הם עשו זאת על ידי שליחת מאות חרדים לעוד הפגנה מיותרת מול שערי מפעל אינטל בהר חוצבים. בהפגנתם, הפרו החרדים את מנוחת השבת, גרמו להזרמת כוחות משטרה לאזור, להקפצת עיתונאים לשטח, להפעלת כלי רכב, חשמל ואמצעי תקשורת. כל המהומה הזו איננה באמת סביב ערכים ומסורת. היא מתרחשת על רקע מאבקי כוח ויוקרה בחצרות הרבנים, שהסמן הקיצוני שביניהם - הרב טוביה וייס, סירב לקבל את הפשרה שהוביל הרב אלישיב, המתואם עם הרב עובדיה יוסף.

להזכירכם, המפעל בהר חוצבים בירושלים, 8 FAB, פעל 22 שנה לפני סגירתו במארס 2008. בשיאו, עבדו במפעל כ-700 עובדים. סגירתו היוותה מכה קשה לכלכלת העיר, וגרמה לירושלמים כמו ח"כ רובי ריבלין וניר ברקת, עדיין כחבר אופוזיציה בעיריית ירושלים, להשקיע מאמצים רבים עד ששיכנעו את אינטל לפתוח את המפעל מחדש, הפעם כשלוחה של 28 FAB מקרית גת. כיום, מועסקים במפעל כ-150 עובדים, והתקווה היא להכפיל מספר זה בעתיד.

8 FAB לא ממש הטריד את מנוחת השבת של הרבנים במשך 22 שנים, מאחר שהיה חלק מהסטטוס קוו. ואולם, ברגע שנסגרו השערים נתקבעה תודעה של מציאות חדשה, ומכאן ההתפרעויות האחרונות.

למעשה, יש שני מבנים לאינטל בהר חוצבים. האחד - מפעל הייצור, והשני - במרחק 150 מטר - הוא מרכז הפיתוח של אינטל בירושלים, המעסיק כ-500 עובדים, חמישה ימים בשבוע. רבים מהעובדים הינם דתיים, כולל 40 נשים חרדיות שקיבלו היתר מיוחד לעבוד שם מהרבנים ליברמן ודביר. ההתפרעויות והוונדאליזם של לפני שבוע התרחשו בכלל במרכז הפיתוח, שאינו עובד בשבת, הוכחה נוספת לאבסורד שבפרשה זו.

אף אחד מההיי-טק לא קם

אל הסיפור ההזוי הזה נשאבה בחדווה רבה, מי אם לא היא, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', לוחמת זכויות הפועלים. בהצהרה דמגוגית נמוכה, המופיעה גם באתר האינטרנט שלה, קראה יחימוביץ' לחילונים להפגין נגד אינטל, שכן "לכל אדם עובד מגיע לפחות יום אחד בשבוע של מנוחה".

הח"כית יחימוביץ' הטעתה בכוונה את קהל שומעיה. היא יודעת היטב שבמפעלי הייצור של אינטל ישראל, כמו בכל מקום בעולם, העובדים אינם עובדים שבעה ימים בשבוע. המפעל עובד שבעה ימים, אבל עובד נותן בין שלוש לארבע משמרות בשבוע. בממוצע, משמרת שבת מתבצעת פעם בשלושה שבועות.

העובדים, שגם השנה בחרו באינטל כאחד ממקומות העבודה הטובים ביותר בישראל, בהחלט נחים כל שבוע הרבה יותר מיום אחד. אבל הח"כ יחימוביץ' לא נתנה לעובדות לבלבל אותה, ושוב יצאה במסע מתוקשר היטב, אפוף אגו, שיש לו סיכוי מצויין לפגוע באינטל, אחד המעסיקים החשובים ביותר במדינת ישראל, ולאחריה גם בהיי-טק הישראלי כולו.

התנהגות חברת הכנסת יחימוביץ' איננה מפתיעה, אבל אני כן מופתע מהשקט המוחלט המגיע מיציעי ההיי-טק הישראלי. לא שמעתי אף מנכ"ל יוצא להגנת אינטל ונגד האבסורד. לא ראיתי את נציגי איגודי ההיי-טק השונים מוקיעים מאבקים פוליטיים אינטרסנטיים על חשבון הענף. לא ראיתי את ראשי ההסתדרות יוצאים להגנת 150 עובדים, שאם המאבק של יחימוביץ' והחרדים יצליח, ימצאו את עצמם מצטרפים לאבטלה הירושלמית המתגברת.

איפה הקול השפוי?

מי יעזור למנוע את חילול ההיי-טק הישראלי?