מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל דוחים את ההצעה החלופית של הבנקים

הבנקים שיגרו למוסדיים הצעה חלופית כדי לקדם את המו"מ, אך המוסדיים לא מוכנים לקבל אותה ■ גורם מוסדי ל"גלובס": "אין טעם בקיום פגישה" ■ היכנסו לצפות בדף המתוקן של הסדר האג"ח המפרט את הצעת הבנקים

האם הקרע בין המוסדיים והבנקים בסוגיית הסדר החוב באפריקה ישראל ניתן לאיחוי? בינתיים, הצדדים ממשיכים "לעשות שרירים": הבנקים שיגרו אתמול (א') הצעה חלופית למוסדיים וקשה לומר שהם התגמשו בעמדותיהם, ולפני שהדיו על ההצעה החלופית יבש - המוסדיים כבר דחו אותה.

מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל היו אמורים להיפגש היום (ב') במשרדו של עו"ד ליפא מאיר, המייצג את נציגות בעלי האג"ח, אך נציגות המוסדיים טוענת כי "הצעת הבנקים אינה מקובלת ולאור זאת אין טעם בקיום פגישה שתוכננה להיום". גורם מוסדי המקורב למו"מ אמר ל"גלובס": "אין טעם בקיום פגישה עם הצעה זו שאינה מקובלת על אף אחד ממחזיקי האג"ח".

בשבוע שעבר נודע כי לאחר שלב לבייב הגיע להסכמים עם הבנקים לגבי החובות הפרטיים שלו דרך חברת ממורנד, המוסדיים התנגדו לחלק מהסעיפים בהסכמים אלו, בטענה שאותם סעיפים מרוקנים מתוכן את מתווה ההסדר שלהם עם אפריקה. נזכיר כי במסגרת ההסכמים עם הבנקים, התחייב לבייב להזרים מכיסו 450-500 מיליון שקל לבנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר שלו, וסכום נוסף של 250-300 מיליון שקל לבנקים האחרים.

אולם המוסדיים דחו את ההסכמים אליהם הגיע לבייב עם הבנקים ואיימו לפוצץ את מתווה ההסדר שהושג בינם לבין אפריקה בשלהי אוקטובר. הנציגות הבהירה כי אין היא מוכנה לשנות את מתווה ההסדר שהושג באוקטובר, והיום הבנקים התקפלו ראשונים ושיגרו הצעה חליפית. זאת, לאחר שבתקופה האחרונה התקיים גם קו ישיר בין מחזיקי האג"ח והבנקים והם ניהלו מו"מ ישיר ביניהם.

כזכור, הסעיפים הבעייתים מבחינת המוסדיים הם ההגבלות שמבקשים הבנקים להטיל על מכירת מניות המוחזקות על ידי ממורנד, חברה פרטית של לבייב שבאמצעותה הוא פעיל בתחומי יהלומים, נדל"ן ותעשייה. סעיף בעייתי נוסף הוא דרישה שבמקרה של קיזוז דיבידנד לא יחול סעד כפי שהוסכם בנוסף לקיזוז הדיבידנד. בנוסף, לבנקים תהיה זכות להיכנס בנעלי קבוצת ממורנד למתווה מסמך העקרונות עם מחזיקי האג"ח (Step-In). המשמעות של סעיפים אלו היא שאם לבייב לא יעמוד בהסכמים שלו כלפי הבנקים אז הוא "משוחרר" גם מההסכמים שלו עם מחזיקי האג"ח, דבר שלא מקובל על המוסדיים.

לפי ההצעה ששיגרו הבנקים, הם מוכנים להחיל את ההגבלות על מכירת מניות אפריקה של ממורנד רק לאחר שלבייב יעמוד בהתחייבות להזרים 200 מיליון שקל, שנתיים לאחר התחלת ההסכם, במה שמכונה בהסדר "התחייבות ה-200 מיליון שקלים". נזכיר כי במסגרת ההסדר התחייב לבייב להזרים 300 מיליון שקל באופן מיידי למוסדיים, ולאחר מכן הוא יזרים עוד 450 מיליון שקל בתשלומים שנתיים. "התחייבות ה-200 מיליון שקלים" מתייחסת לשנתיים לאחר ביצוע ההסכם, אז ישלים לבייב הזרמה של 200 מיליון שקל נוספים.

אפריקה ישראל