תוצאות פושרות להפניקס: רווח רבעוני של 30 מיליון שקל

בית ההשקעות אקסלנס שתוצאותיו אוחדו לראשונה בדוחות הפניקס הציג עלייה בהכנסות מקרנות הנאמנות, שקיזזה את הירידה בתעודות הסל

חברת הביטוח הפניקס , המשתייכת לקבוצת דלק , פרסמה היום את דוחותיה לרבעון השלישי, ובהתחשב בגאות בשוקי ההון ניתן לומר כי הם פושרים. הנתונים מראים כי פרת המזומנים הוותיקה של ענף הביטוח - פוליסות ביטוחי החיים - לא הניבה להפניקס דבר ברבעון השלישי לבד מהפסד בסך 19 מיליון שקל. בסך הכל רשמה הפניקס ברבעון השלישי רווח מיוחס לבעלי המניות של כ-30 מיליון שקל, וזאת לאחר הטבת מס של 10.5 מיליון שקל ברבעון.

בחודשים ינואר-ספטמבר רשמה הפניקס שיפור ניכר ומעבר מהפסד של 19 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים אשתקד, לרווח של כ-154 מיליון שקל (חלק בעלי המניות) בתקופה המקבילה ב-2009. בסך הכל, רשמה החברה רווח כולל של כ-360 מיליון שקל בשקלול רווחים מהשקעות שנזקפו להון, לעומת הפסד של 130 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ואולם, מדובר בשינוי צפוי, הנובע בראש ובראשונה מהגאות בשוקי ההון, שהובילה להכנסות מרווחי השקעה בפעולות הקבוצה.

בצל החולשה היחסית בחיסכון לטווח ארוך של החברה - להוציא פעילות הגמל של אקסלנס - התייחס היום המנכ"ל, אייל לפידות, לשינויים ברווחיות של חברות הביטוח ביחס לעבר. "רמת הרווחיות כיום בתחום החיסכון לטווח ארוך בלתי סבירה ולא הגיונית. כוחות השוק יגרמו לזה להיפסק כי זה לא הגיוני ולא כלכלי ונצטרך לשמור על שולי רווח סבירים".

בהקשר לבית ההשקעות אקסלנס , שתוצאותיו מאוחדות לראשונה בדוחות הפניקס, הבהיר היום לפידות כי לא צפוי שינוי ביחס בין הפניקס לבית ההשקעות שבשליטתו. "ה-DNA של בתי ההשקעות שונה מזה של חברות הביטוח. חשוב לשמור על עצמאות של בתי השקעות מחברות הביטוח. לא אמזג את אקסלנס להפניקס". הגמל של אקסלנס הניב לחברה רווח של 50 מיליון שקל מתחילת השנה, כך שללא בית ההשקעות פעילות החיסכון לטווח ארוך של הפניקס עצמה - פעילות גדולה וותיקה - רשמה רווח נמוך ביחס לצפוי של 75 מיליון שקל בלבד.

למרות המשך השיפור בתוצאות בביטוחי הבריאות ומעבר לרווח של 97 מיליון שקל בביטוח הכללי מתחילת השנה (לעומת הפסד של 23 מיליון שקל בתקופה המקבילה), בשל השיפור בהכנסות מהשקעות, הסיפור של דוחות הפניקס נמצא בחיסכון לטווח ארוך. מגזר זה הניב רווח של 125 מיליון שקל לעומת הפסד של 70 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כשברבעון השלישי נרשם בו הפסד סמלי ומפתיע של כחצי מיליון שקל. כמו כן, בביטוחי חיים הפסידה החברה ברבעון החולף 19 מיליון שקל.

אקסלנס: חשיבות הביזור

בית ההשקעות אקסלנס, שלראשונה, כאמור, אוחדו תוצאותיו לתוך תוצאות הפניקס סיים את הרבעון השלישי של 2009 ברווח של 30 מיליון שקל. זהו שיפור של 25% לעומת הרבעון המקביל, שנבע מעלייה מרשימה בהכנסות מקרנות נאמנות, בעקבות מיזוג קרנות פריזמה.

ההכנסות מדמי הניהול הסתכמו ב-44 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות מתעודות סל, לעומת זאת, הצטמקו ל-18 מיליון שקל ברבעון - ירידה של 45%. בסיכום החודשים ינואר-ספטמבר עלה הרווח הנקי ב-12% ל-93 מיליון שקל.

הדוחות מוכיחים שוב את חשיבות מבנה ההכנסות המבוזר של אקסלנס. בית ההשקעות, המנוהל על ידי דוד ברוך, סבל משחיקת הרווחיות בתעודות סל וקיטון בהכנסות מקופות גמל, אך בשורה התחתונה קטן סך ההכנסות ב-3% בלבד, כשאלה הסתכמו ב-395 מיליון שקל.

"אין בדוח שום דבר חד פעמי, לטוב ולרע, הוא רנטגן של הפעילויות של אקסלנס", אמר היום ברוך והוסיף כי "מלאי הנכסים של אקסלנס (העומד על 52 מיליארד שקל - ת.ק) בהחלט עושה את העבודה".

כאמור, אקסלנס סבלה מקיטון חד בהכנסות מתעודות סל (של חברת הבת, קסם), שסבלו מתנועה דו כיוונית של צמיחה בהיקף הנכסים מחד, אך שחיקה ברווחיות עקב מתן הנחות גדולות בעיקר ללקוחות מוסדיים, מאידך. כך, הן תרמו הכנסות 53 מיליון שקל מתחילת השנה - ירידה של כ-45%. תעודות הסל תרמו מתחילת השנה רק כ-15% לרווח לפני מס של אקסלנס, לעומת קרוב ל-40% בתקופה המקבילה.

לאור השקת קרנות הסל כמוצר מתחרה לתעודות הסל, ההכנסות מהתעודות צפויות ולהמשיך ולרדת. רק לאחרונה אקסלנס הצהיר כי ינהל את שני המוצרים במקביל וכן יישם את שיטת הפניקס לניהול חסכון ארוך טווח במדדים. "אני בטוח שכל תעשיית המדדים תעשה מהלך משמעותי, בין אם דרך תעודות ובין אם דרך קרנות סל", אמר ברוך. "אני לא יודע להגיד אם קרנות הסל יניבו הכנסות גבוהות יותר, אבל אנחנו ננצל יתרונות לגודל. מי שמתחיל מאפס ולא נשען על תשתית קיימת, יסבול מהוצאות גבוהות של טעויות עקיבה ועוד", הוסיף.

אקסלנס מדווח על קיטון בהכנסות מקופות הגמל, שהסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-167 מיליון שקל, ירידה של כ-7% לעומת התקופה המקבילה. למרות שנכסי קופות אקסלנס צמחו בכשני מיליארד שקל מתחילת השנה, ממוצע הנכסים בשנה שעברה, היה גבוה יותר.

ההכנסות מענף קרנות הנאמנות מתחילת השנה, בו אקסלנס היא השחקן השני בגודלו עם קרוב ל-15 מיליארד שקל נכסים, הסתכמו ב-61 מיליון שקל - עלייה של 52% לעומת התקופה המקבילה. העלייה מיוחסת ברובה לאיחוד קרנות פריזמה שנרכשו בתחילת השנה, שתרמו כמחצית מההכנסות ברבעון. כן נהנו הקרנות ממעבר המשקיעים מקרנות זולות (כספיות ושקליות) לקרנות אג"ח ובעלות רכיב מנייתי, הגובות דמי ניהול גבוהים יותר.

דוחות טובים לאליהו: הכפיל הרווח בינואר-ספטמבר

דוחות טובים לחברת הביטוח אליהו, שבבעלות שלמה אליהו, הצפוי לשחק תפקיד מרכזי במאבק השליטה העתידי של בנק לאומי . החברה דיווחה היום כי רשמה מתחילת השנה רווח נקי של 163 מיליון שקל, כפול מבתקופה המקבילה אשתקד, כשברבעון השלישי בלבד רשמה החברה רווח נקי של 44 מיליון שקל.

בשקלול הרווחים מהשקעות שנזקפו להון, רשמה אליהו רווח כולל של כ-481 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים השנה. זאת, לעומת הפסד כולל של כ-127 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ברבעון השלישי רשמה החברה רווח כולל של כ-191 מיליון שקל.

מתחילת השנה רשמה החברה רווח לפני מס של כ-200 מיליון שקל בעסקי הביטוח - גידול של 290% ביחס לרווח של 51 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מקור הרווח העיקרי של החברה הוא ביטוח החובה לרכב שהניב רווח של 133 מיליון שקל מתחילת השנה. הפרמיות שרשמה החברה, בביטוחים הכלליים ובביטוחי החיים, הסתכמו בסוף שלושת הרבעונים הראשונים של השנה בכ-765 מיליון שקל. זאת, לעומת כ-791 מיליון שקל בתקופה המקבילה.