נוסעת לעבר הענן

ההיי-טק מחפש נקודות הבקעה שיאפשרו לחשוף את משתמשי הקצה ליתרונות ענן המחשוב

ענן המחשוב הולך ומתפשט במהירות אבל נראה כי יחלוף עוד זמן רב עד שהוא ימטיר את גשם ההכנסות החזוי. אמנם הרעיון הבסיסי של יישומי המחשוב מבוססי הרשת נקלט היטב בתעשיית ההיי-טק וגם ארגונים גדולים נוטים להתלהב מהיתרונות הפוטנציאליים שלו, אבל הבעיה, כמו תמיד, נמצאת בנקודה החלשה של המערכת, שהיא כל אותם מיליארדי משתמשי קצה טרדנים וקשי עורף, שכבר עברו את גיל 16 ומתעקשים להיצמד בשמרנות לטכנולוגיות המוכחות היטב שלהם, מתנגדים לאמץ ממשקי הפעלה עתידניים ומאמינים שהם יכולים להמשיך ולחיות את חייהם ללא שירותי אונליין של ניווט, מולטימדיה, משחקים ותכנות עסקי.

לצערם של קברניטי ההיי-טק, דווקא המשתמשים נטולי הרקע הטכנולוגי הם אלה שאמורים לייצר את הכסף הגדול, שבלעדיו עלול הענן להתפוגג ולהיעלם באטמוספרה. לפיכך, מחפשת כיום התעשייה נקודות הבקעה שיחשפו את משתמשי הקצה ליתרונות של הענן ולהדליק את פתיל ההצתה השיווקי.

הרכב: פלטפורמת ענן אידיאלית

אחת מנקודות ההבקעה הראשונות תהיה, כנראה, המכונית. מבחינות רבות זוהי פלטפורמה אידיאלית לענן מחשוב; מדובר בקהל פוטנציאלי של מאות מיליונים הלכוד באי מבודד, שבו קשה לתפעל יישומים ממוחשבים בצורתם המקובלת.

מלבד המגבלות של מרחב, כוח חשמלי ובטיחות, תעשיית הרכב גם מקצצת כיום כל דולר אפשרי ומעבירה את כל האקסטרה אל המשתמש בצורה של אבזור, שמכפילות ומשלשות את מחיר העלות שלהן עד להגעתן ללקוח. לפיכך, למרות שתיאורטית ניתן להטמיע ברכב מחשב אמיתי, ספק אם רוב הלקוחות יסכים לשלם עבורו.

ענן מחשוב אמור לחסוך משמעותית בעלויות. במקום להטעין את המכונית בחומרה ובתוכנה בשווי מאות דולרים, מסתפקים בהצבת מסכי מגע זולים עם זיכרון מקומי ותיווך אלחוטי, שמחבר את הרכב באופן קבוע ורצוף לאינטרנט ומספק לנוסעים נגישות תמידית למגוון רחב של יישומים ברשת.

הממשק האלחוטי היה עד כה הנקודה החלשה בסיפור מכיוון, שהפתרונות היציבים היחידים, שהוצעו עד כה, לקו בפס צר, שאינו מתאים ליישומי מולטימדיה. אבל כיום, כאשר הדור הרביעי של רשתות הסלולר נמצא בפתח עם הבטחה לספק תקשורת בפס רחב תוך כדי תנועה מהירה בכל מקום בו יש כיסוי סלולרי, החלקים בפאזל מתחילים ליפול למקומם.

אינטגרציה של בידור ועסקים

הניסיון הרציני ביותר עד כה לבצע ברכב אינטגרציה בין כל הטרנדים נעשה כיום במסגרת פרויקט ngConnect, שהוקם על-ידי גרעין של חברות דומיננטיות מתחום הרכב, המחשוב והתוכן וביניהן טויוטה, אלקטל לוסנט ועוד. הפרויקט, שהולך ומתרחב במהירות, ממזג את ענן המחשוב ואת הדור הסלולרי הרביעי בטכנולוגיית LTE, שאמור לצבור תאוצה החל מהשנה הבאה.

רמז ראשון להתפתחות הוצג החודש בניו-יורק בתוך אב-טיפוס של טויוטה פריוס והוא כולל שורה של מסכי מגע עצמאיים, שעומדים לרשות הנוסעים והנהג ברכב ומרכזיית דור רביעי, שאחראית לניתוב הקליטה והשידור של הנתונים אל הרכב וממנו ולחיבור קבוע של ממשקי ההפעלה לרשת.

באמצעות החומרה הלא יקרה יחסית ומערכת הפעלה אינטואיטיבית של חברת QNX, עתידים הנוסעים ברכב העתידי להיחשף למגוון אדיר של יישומים מקוונים בפס רחב: וידיאו לפי דרישה (VOD) תוך כדי נסיעה; מאגר בלתי נדלה של משחקים מקוונים ומוזיקה; ערוצי טלוויזיה ורדיו אינטרנטיים; חיבור למערכת ניווט מקוונת ומבוססת של גוגל; חיבור לרשתות חברתיות; חנות אפליקציות והרשימה עוד ארוכה.

על הכיוונים השיווקיים העתידיים של הפרויקט אפשר ללמוד גם מרשימת שותפי התוכן והפיתוח שלו, שהולכת ומתארכת בהתמדה. רק בחודש שעבר הצטרפו לפרויקט, למשל, רשת תוכניות הבידור הפופולרית לילדים Kabillion, שמפעילה ערוץ VOD עצמאי משלה. ביחד עם עוד כמה ספקי תוכן אופנתיים ומבוססי אינטרנט לבני נוער, אמורה הרשת לתת כיסוי לתחום החיוני ומייצר ההכנסות של הרגעת הילדים בנסיעות משפחתיות.

באגף העסקי אפשר למצוא שותפות חדשות כמו R360, שמתמחה בחבילות יישומים עסקיים מבוססות רשת לארגונים ואילו הצירוף של Gemalto, המתמחה באבטחה דיגיטלית וזיהוי משתמש, מעידה כנראה על כוונות רציניות בתחום הסחר האלקטרוני המקוון - משהו בנוסח "לצאת לשופינג בלי לצאת מהרכב".

מרוץ מכוניות

פרויקט ngConnect אינו היחיד שמסמן את הרכב כמטרה לענן מחשוב. בגוגל, שהשיקה החודש את מערכת ההפעלה שלה מבוססת הענן כרום OS, מסמנים את תעשיית הרכב כמטרה. לגוגל כבר יש באמתחתה שורה של יישומים אידיאליים לנמצאים בתנועה וכנראה זה רק עניין של זמן עד שנשמע על שיתוף פעולה אסטרטגי להטמעת מערכת ההפעלה בכלי רכב של ענקית רכב כזו או אחרת.

לקוואלקום יש גם כוונות רציניות בנושא כאשר נקודת ההבקעה שלה היא לאו דווקא האינטרנט אלא טכנולוגיית שידורי הטלוויזיה האלחוטיים-אינטראקטיביים MediaFLO, שכבר מחלחלת כיום בהדרגה למספר יצרני OEM של ציוד בידור לרכב. כך או כך, לפחות בתחום הרכב, נראה שהאופק מכוסה עננים.