הרווח הנקי של תע"א נשחק ברבעון השלישי ב-27%

למעט הפעולה החד פעמית הזאת, ניכר שיפור בביצועיה ברבעון לעומת הרבעון השני, אולם בתע"א נזהרים מלהבטיח שזה שיפור יציב ■ החברה בוחנת כניסה לתחום אנרגיית הרוח ■ הערכות בשוק: עדיין יכולה לעמוד ביעד של תוספת 900 מיליון דולר לצבר ההזמנות עד סוף השנה

התעשייה האווירית מראה סימנים ראשונים של התאוששות מהמשבר הכלכלי בדו"חותיה לרבעון השלישי. הרווח הנקי אמנם נשחק ב-27% לעומת הרבעון הקודם, אך בגין פעולה חד פעמית. עקב האכילס של הדו"חות נותר המגזר האזרחי, שהתכווץ ב-50% לעומת הרבעון השלישי של 2008, אבל הוא צמח ב-24% לעומת הרבעון הקודם. נציין כי החברה משקיעה רבות במו"פ במגזר האזרחי, מתוך מטרה להתייצב בחוד החנית של התחום לאחר היציאה מהמשבר.

מהדו"חות של תע"א לרבעון השלישי עולה, כי המכירות ברבעון הסתכמו ב-678 מיליון דולר, ירידה של 23% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל הן טובות מעט מרמה של 667 מיליון דולר ברבעון הקודם.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי של שנת 2009 הסתכם ב-86 מיליון דולר (13% מהמכירות), לעומת 117 מיליון דולר (13% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים את הגידול בשיעור הרווח בביצוע פעולות של התייעלות תפעולית בכל פעילויות החברה.

הוצאות המו"פ גדלו ב-10% ברבעון השלישי ל-29 מיליון דולר (4% מהמכירות) לעומת 26 מיליון דולר (3% מהמכירות) בתקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ההוצאות על המו"פ ב-85 מיליון דולר. נזכיר, כי בחודש אוקטובר השיקה תע"א את הדור החדש של מטוס המנהלים שלה בשיתוף פעולה עם גאלפסטרים, ה-G250. חלק גדול מהמו"פ מוקצה לפיתוח המטוס הזה, שמשתייך לזירה שהסבה לתע"א את מרבית הקשיים מאז פרוץ המשבר הכלכלי, המגזר האזרחי. הסיבה להשקעה המאסיבית בפיתוח המטוס החדיש היא שתע"א מאמינה שהשוק האזרחי יתייצב ואף יצמח לאחר המשבר הכלכלי, ובכוונתה להיות בעלת המוצר האטרקטיבי ביותר תחום מטוסי המנהלים.

גידור המט"ח המשיך להגן על החברה גם ברבעון הזה, בהמשך לרבעון שעבר, וכך היא רשמה הכנסות מימון של 15 מיליון דולר נטו בהשוואה להוצאות מימון נטו בסך 3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של החברה מסתכם ב-697 מיליון דולר לאחר תשלום דיבידנד למדינה בסך 90 מיליון דולר בשנים האחרונות.

בשורה התחתונה מציגה תע"א רווח רבעוני נקי של 16 מיליון דולר בדומה לרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד אבל נמוך משמעותית מרווח של 22 מיליון דולר ברבעון שעבר. השחיקה ברווח נגרמה מכך שהחברה נאלצה להקטין את נכס המס ב-12 מיליון דולר, בגלל חוק ההתייעלות הכלכלית שעבר בממשלה שחייב את הקטנת מס החברות העתידי.

צבר ההזמנות גדל ברבעון ב-100 מיליון דולר מ-8 מיליארד דולר בסוף יוני השנה. במחצית השנה העריך המנכ"ל יצחק ניסן כי עד תום השנה הצבר יגדל ל-9 מיליארד דולר. גורמים בתעשייה הביטחונית העריכו היום שהיעד הזה הוא ריאלי, "אבל דברים יכולים לקפוץ לרבעון הראשון של השנה הבאה", העירך אחד הגורמים.

נקודה מעניינת בדו"חות היא העובדה שתע"א שוקלת להיכנס לתחום אנרגיית הרוח. "התעשייה האווירית בוחנת הזדמנויות עסקיות שונות לכניסה לתחום אנרגיית הרוח, תחום בעל סינרגיה טכנולוגית לתחום פעילות התעופה האזרחית של התע"א", אמר ניסן. בתעשייה האווירית מסרבים לפרט אולם סביר שהכוונה היא לייצר פרופלורים לטורבינות רוח.