לקראת שינוי: HOT ובזק יחויבו למכור למתחרות דקות בהנחה

ועדת התעריפים, שתקום לצורך בחינת מבנה התעריפים של בזק, תבחן גם אפשרות ליצור שוק סיטונאי של דקות שיחה בטלפוניה הנייחת, שיאפשר למפעילים שונים לרכוש צבר (Bulk) דקות ולשווק אותו בנפרד

בשורה רעה ל-HOT ולבזק ? ועדת התעריפים שתקום לצורך בחינת מבנה התעריפים של בזק, תבחן גם אפשרות ליצור שוק סיטונאי של דקות שיחה בטלפוניה הנייחת, שיאפשר למפעילים שונים לרכוש צבר (Bulk) דקות ולשווק אותו בנפרד.

יצירת שוק סיטונאי של דקות שיחה דומה למודל MVNO (מפעיל וירטואלי) בסלולר, לפיו מתחרה חדש רוכש צבר דקות עליהם הוא מקבל מחיר נמוך ומוכר אותם ברווח. בישראל לא נקבעו הוראות ספציפיות לנושא מכירת הדקות בשוק הנייח, אם כי דובר על יצירת עקרון של שוק סיטונאי בכללותו. שר התקשורת, משה כחלון, קיבל לאחרונה את החומר בנושא ובימים אלה הוא מגבש את רשימת הנושאים שיטופלו בוועדה. ההצעה שאותה בוחן כחלון נדחפת על-ידי חלק מחברות הסלולר.

ההצעה שהוגשה לכחלון בעניין יצירת שוק סיטונאי של דקות שיחה בשוק הנייח, פועלת לרעת בזק ו-HOT, אך במיוחד נגד בזק שמנסה בכל כוחה לשכנע את משרד התקשורת שלא להקים את הוועדה ולא להתערב במחירים. בזק טוענת כי קיימת תחרות בשוק הטלפוניה והעובדה היא שנתח השוק שלה נמצא בירידה והגיע לאזור ה-75%. בזק חוששת כי בעקבות ההתייעלות שעברה, יופחת מחיר השיחה אצלה בצורה משמעותית, מה שייאלץ אותה לפטר עובדים.

יש לציין כי הרפורמה שמתכנן המשרד משתלבת במהלך להכנסת מפעילים חדשים לשוק הסלולרי, כך שאותו מפעיל סלולרי חדש יוכל להציע ללקוחות שלו גם דקות שיחה בשוק הנייח.

שוק סיטונאי גם באינטרנט

מנגד, טוענים במשרד התקשורת כי גם אם צריך לסגת מהפיקוח על מחירי בזק בטלפוניה ולהותיר לשוק החופשי לעשות את העבודה, גם זה מחייב הקמת ועדה שתחליט על כך. בנוסף, סבור המשרד כי ועדת התעריפים חייבת לעסוק בשורה של נושאים נוספים ולא רק במחירי השיחות של בזק.

במקביל ליצירת שוק סיטונאי של דקות שיחה בטלפוניה הנייחת, בוחנים במשרד התקשורת גם יצירת שוק דומה בעולם האינטרנט. כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", המשרד החליט לייצר שוק סיטונאי לקווי אינטרנט, כלומר ספקיות האינטרנט יוכלו לרכוש צבר של קווי תשתית אינטרנט מבזק או מהכבלים ולמכור אותם הלאה כתשתית ללקוחותיהם. מדובר בדרישה עקבית של ספקיות האינטרנט שטוענות כי HOT ובזק אינן מוכנות למכור להם צבר קווים ולקבל עליהם הנחות - דבר שיוזיל את המחירים גם לצרכנים.

ועדת התעריפים, שהמשרד עובד על הקמתה בימים אלה, אמורה ליצור סדר חדש לחלוטין בכל מבנה התעריפים של בזק ובעקבות זאת להביא לשינוי בכל מבנה התעריפים בענף. הוועדה אמורה גם לבחון את כל שוק התמסורות וכיצד להביא להקטנת המחיר ולהגברת התחרות בשוק זה וכן, תבחן לעומק אם וכיצד להביא להשוואת תעריפי דמי הקישוריות בסלולר ובנייח, כפי שהוחלט באירופה.