רבעון חזק לבינלאומי: הרווח זינק, הלימות ההון עלתה ל-14.3%

ירידה חדה של 32.5% בהפרשות לחובות מסופקים ורווח של 73 מיליון שקל מפעילות הנוסטרו הקפיצו את הרווח הנקי פי 3 לרמה של 167 מיליון שקל ■ גם רווח של 66 מיליון שקל ממכירת מניות בזק סייע לבינלאומי

הבנק הבינלאומי , בניהולה של סמדר ברבר-צדיק, ממשיך להוביל את המערכת הבנקאית בסעיף הלימות ההון, ובמקביל מציג שורת רווח נקי חזקה ברבעון השלישי הודות ל-3 גורמים עיקריים: ירידה בהפרשות לחומ"ס, מכירת מניות בזק ורווחים מפעילות הנוסטרו של הבנק.

הבינלאומי פרסם היום (ה') את הדו"חות הכספיים שלו לרבעון השלישי של השנה, מהם עולה כי הלימות ההון הגיעה לרמה של 14.3% וכי הלימות ההון הראשוני עלתה ל-9.8%. בכך, הותיר הבנק הרחק מאחור את יעד הלימות ההון של בנק ישראל (12% עד סוף השנה), מה שיאפשר לו לבקש מהמפקח על הבנקים לחלק דיבידנד ברבעון הרביעי. הבנק מציין כי לאחר יישום כללי באזל 2 בסוף השנה, תרד הלימות ההון שלו ב-0.7%.

השורה התחתונה של הבנק, כאמור, חזקה מאוד. הרווח הנקי זינק פי 3 (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד) והסתכם ב-167 מיליון שקל. רווח זה מהווה עלייה של 19.3% בהשוואה לרבעון הקודם. כתוצאה מהצמיחה החדה ברווח הנקי, התשואה על ההון של הבנק עלתה ל11.5% ברבעון השלישי, לעומת 4% בלבד ברבעון המקביל ו-9.9% ברבעון השני של השנה.

אך השיפור בתוצאות הכספיות לא מסתיים כאן. ההפרשות של הבנק לחובות מסופקים ירדו ב-32.5% ל-56 מיליון שקל, מה שמשקף שיעור הפרשות לחומ"ס של 0.38% בלבד - נמוך יותר מהשיעור הנהוג של 0.4-0.5% ונמוך בהרבה משיעור ההפרשות המאפיין תקופות מיתון (יותר מ-1%). ההכנסות התפעוליות של הבנק (המורכבות בעיקר מעמלות) זינקו ב-38% ל-472 מיליון שקל, עלייה שנבע בעיקר מרווחים חד פעמיים שרשם הבנק ממימוש מניות בזק והוט.

הדו"ח מראה גם שהבנק שומר על הוצאותיו: ההוצאות התפעוליות ירדו ב-3.7% ל-658 מיליון שקל, כאשר הוצאות השכר ירדו ב-6.4% ל-353 מיליון שקל.

מכירת מניות בזק הניבה 66 מיליון שקל

הבנק הבינלאומי הוא הבנק החמישי בגודלו בישראל, והוא מאגד תחתיו גם את בנק מסד, אוצר החייל, יו-בנק ופאג"י (בנק פועלי אגודת ישראל). בשבועות האחרונים התמקד הבנק בחשבונות לניהול תיקי השקעות ויצא בקמפיין שיווק אגרסיבי שקרא לציבור לפתוח חשבון השקעות מיוחד אשר לא מחייב את הלקוח להעביר את פעילות העו"ש אלא לנהל את תיקי ההשקעות שלו בלבד. הפעילות בשוק ההון הניבה לבנק רווח של 23 מיליון שקל ברבעון השלישי, צמיחה של 21% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לא רק הירידה החדה בהפרשות לחומ"ס סייעו לבנק להקפיץ את הרווח הנקי שלו, אלא רווחים מפעילות הנוסטרו שלו. הרווח ממגזר הניהול הפיננסי, הכולל בעיקר את פעילות הנוסטרו שלו, עלה ב-170% ל-73 מיליון שקל ברבעון השלישי. הרווח מהמגזר העסקי הסתכם ב-65 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 9 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. הגידול הושג בעיקר בגלל מכירת מניות בזק של גד זאבי, אשר הזרימו לבינלאומי 66 מיליון שקל (לפני מס) ברבעון השלישי.

הבנק נהנה גם מרווח של 13 מיליון שקל בגין מכירת מניות HOT ברבעון השלישי, כאשר הוא מתכנן לרשום רווח נוסף של 14 מיליון שקל נוספים בגין מכירת מניות HOT ברבעון הרביעי. יצוין כי ב-4 ביוני מכר הבנק 2.58% מניות HOT לפטריק דרהי, מכירה שהושלמה בסוף חודש יולי.

למול המספרים הטובים בדו"ח ניצב הרווח המימוני, שירד ב-2% ברבעון השלישי והסתכם ב-536 מיליון שקל. הסיבה לירידה היא, כמובן, הריבית הנמוכה במשק אשר לוחצת מטה את המרווח המימוני של הבנקים. מרווח זה של הבינלאומי ירד ל-1.23% ברבעון השלישי, לעומת 1.56% ברבעון המקביל.

"הבינלאומי מפתיע שוב!", אמר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים. בעקבות הדו"חות, בן זאב העלה את המלצתו למניית הבינלאומי ל"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 70 שקל למניה. "הבינלאומי נסחר הבוקר במכפיל הון 0.97. הדו"ח הנוכחי המצביע על התייצבות וצפי לתשואה להון של 10-12% בשנים 2010-2011".