מנכ"ל לאומי קארד: "לגייס לקוחות עולה כסף, אך זה העתיד"

רווחי לאומי קארד ירדו ברבעון השלישי ב-4.8% והסתכמו ב-40 מיליון שקל, בעוד במחזור העסקאות נרשמה דווקא עלייה של 4.7% מתחילת השנה גדלה כמות הכרטיסים החוץ בנקאיים של החברה ב-20%

ירידה ברווחי לאומי קארד. חברת כרטיסי האשראי שבבעלות בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%) דיווחה היום על רווח של 40 מיליון שקל ברבעון השלישי - ירידה של 4.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה עמד הרווח של החברה, המנוהלת על ידי דני כהן, על 108 מיליון שקל, בהשוואה ל-107 מיליון שקל אשתקד.

מחזור העסקאות המשיך לצמוח בקצב עולה. המחזור הסתכם ברבעון השלישי ב-11.6 מיליארד שקל, עלייה של 4.7% בהשוואה לעלייה של 3.2% ברבעון השני ו-1.9% ברבעון הראשון. מתחילת 2009 עמד מחזור העסקאות על 32.1 מיליארד שקל, עלייה של 3.3% בהשוואה לתקופה המקבילה.

הירידה ברווחי לאומי קארד נבעה מקיפאון בשורת ההכנסות. ברבעון השלישי עמדו ההכנסות על 212 מיליון שקל בהשוואה ל-210 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה עמדו הכנסות לאומי קארד על 615 מיליון שקל, עלייה של 4.6% בהשוואה לאשתקד.

כהן, מנכ"ל החברה, מתמקד בחצי הכוס המלאה ומסביר כי הצמיחה האיטית בהכנסות וברווח נובעת מעלייה בקצב גיוס הלקוחות, ובניית מנועי צמיחה לעתיד. "האטנו את קצב הצמיחה בגלל המשבר, אך להבדיל מישראכרט שהכנסותיה ירדו, לאומי קארד צמחה אם כי באופן צנוע. כעת, כשיוצאים מהמיתון, נתחיל לגדול. כבר עכשיו אנחנו רואים עלייה במחזור העסקאות ובעיקר צמיחה במספר כרטיסי האשראי החוץ בנקאי שיביאו בעתיד לעלייה במחזורים".

יש לכם עלייה בהוצאות.

"אשראי חוץ בנקאי זה מנוע הצמיחה ואני בונה תשתית. ההוצאות גדלו כי לגייס לקוחות עולה כסף. אבל זה הבסיס לעתיד. פתחנו מועדון חדש, עם 'יש', רשת השיווק החרדית, והגענו בזמן קצר ל-30 אלף לקוחות, ויש לזה עלויות".

"לא גדלנו בטירוף"

מתחילת 2009 עלתה כמות הכרטיסים החוץ בנקאים ב-20% והגיעה ל-389 אלף. הכנסות המימון מכרטיסי האשראי חוץ בנקאיים הסתכמו מתחילת השנה ב-89 מיליון שקל, עלייה של 11% בהשוואה לאשתקד. ההפרשה לחובות מסופקים הגיעה ל-21 מיליון שקל, בהשוואה ל-16 מיליון שקל אשתקד. שיעור ההפרשות לחובות מסופקים הוא הנמוך מכל החברות - 1.1% מתיק האשראי. "לא גדלנו בטירוף ואנחנו מנהלים את הסיכון בצורה שמרנית", אומר כהן.

האשראי החוץ בנקאי הקמעונאי עלה ב-7% בהשוואה לסוף 2008, והגיע למעל מיליארד שקל. הריבית הנגבית בכרטיסים אלו ירדה מ-10.8% בממוצע 2008 ל-10.3%. באשראי עסקי צמחה החברה בעיקר בניכיון שוברי עסקאות בכרטיסי אשראי ומקדמות לבתי עסק. אלו עמדו בסוף הרבעון על 829 מיליון שקל, לעומת 473 מיליון שקל בסוף 2008.

חברת הבת, לאומי צ'ק, עברה להפסד של 530 אלף שקל לאחר רווח של 157 אלף שקל בתקופה המקבילה. בלאומי קארד שוקלים כעת מחדש לאלו כיוונים ניתן לפתח את לאומי צ'ק . סוכם כי החברה תשולב לתוך לאומי קארד ותיכנס לתחום ניכיון כרטיסים. בתחום זה פועלת גמא, שהייתה בבעלות לאומי קארד ונמכרה להפניקס לפני שנה.