מכירת השוק הסיטונאי תניב לתנובה רווח של כ-1.5 מיליארד ש'

על פי הערכות בשוק ההון, הקרקע הנמכרת רשומה בספרי תנובה לפי שווי של כמיליארד שקל, בעוד שהכוונה היא למכור אותה לפי שווי של 3-4 מיליארד שקל ■ לכן, אם הקרקע אכן תימכר לפי שווי כזה, הרי שיצרנית החלב תוכל לרשום רווח הון מרשים של כ-1.5 מיליארד שקל

מכרז הקרקעות הגדול במדינה, מכרז השוק הסיטונאי בתל אביב, מגיע לישורת האחרונה. היום (ה') אחר הצהריים הוא המועד האחרון להגשת הצעות במכרז, ונכון לשעת כתיבת שורות אלה עדיין לא ברור מי יזכה בו. אבל מה שבטח הוא שכבר כעת ניתן לסמן לפחות מנצחת אחת גדולה בו: חברת תנובה, שבשליטת קרן אייפקס ומאיר שמיר, המחזיקה בכ-60% מהקרקע.

על פי הערכות בשוק ההון, הקרקע הנמכרת רשומה בספרי תנובה לפי שווי של כמיליארד שקל, בעוד שהכוונה היא למכור אותה לפי שווי של 3-4 מיליארד שקל. לכן, אם הקרקע אכן תימכר לפי שווי כזה, הרי שיצרנית החלב תוכל לרשום רווח הון מרשים של כ-1.5 מיליארד שקל.

בהנחה שתנובה תחלק לבעלי המניות שלה את מלוא הרווח כדיבידנד, הרי שקרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, ומבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, יכולים כבר להכתיר את רכישת השליטה בתנובה כהצלחה.

לפני קרוב לשנתיים רכשו אייפקס ומבטח שמיר את מניות השליטה בתנובה (76.7%) תמורת 2.88 מיליארד שקל. אייפקס מחזיקה כיום ב-56% מהמניות, וחלקה של מבטח שמיר בחברה עומד על 20.7%. יתרת המניות נותרה בידי הקיבוצים והמושבים, שמכרו לשתיים את מניות השליטה.

מאז הרכישה, חילקה תנובה דיבידנד של 570 מיליון שקל, כך שחלקם של אייפקס ושמיר בהם היה כ-440 מיליון שקל. אם נוסיף לכך גם את חלקם של השניים ברווחי תנובה מהמכרז כעת, שעומדים על 1.15 מיליארד שקל, הרי שבעלי השליטה החדשים מחזירים כמחצית מהשקעתם תוך פחות משנתיים, ונשארים עם הנכס המרכזי אותו קנו (פעילות המזון).

לאייפקס ושמיר ניתנה אופציה לרכוש את אחזקות של תאגיד הקיבוצים עד לינואר 2011. לא מן הנמנע כי בעקבות העובדה שמרבית ההשקעה תוחזר לשני הגופים, הם יבחרו לממש את האופציה ולהגדיל את אחזקותיהם בחברה.

2008 הייתה שנה רווחית

ספק אם כאשר כהן ושמיר רכשו את תנובה, הם האמינו שתוך זמן כה קצר הם יחזירו חצי מהשקעתם, בעיקר באמצעות נכסי הנדל"ן של החברה. במיוחד לאור העובדה שמכירת מתחם השוק הסיטונאי נגררת כבר כ-11 שנה. על פי הערכות, תהליך הפשרת הקרקעות היה כרוך בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

ומה באשר למצבה של תנובה עצמה? תנובה היא חברה פרטית, ולכן תוצאותיה אינה מתפרסמות. יחד עם זאת, מבטח שמיר היא ציבורית, והיא מפרסמת באופן חלקי את תוצאות קונצרן המזון. שנת 2008 הייתה שנה רווחית למדי לתנובה, ולפי דיווחי מבטח שמיר הסתכמו הרווחים אשתקד ב-240-290 מיליון שקל, לעומת הפסד של 200 מיליון שקל בשנת 2007, שנבע בעיקר בשל הפסדי פעילות המחלבות ברומניה, ובפעילות הבקר של חברת אדום אדום (שבעבר פורסם כי תנובה רוצה למכור אותה).

אין הכרח שכל המתחם יימכר

מי שעוד צפוי לגזור קופון נאה מהמכירה הוא עו"ד שרגא בירן המחזיק בכ-6% מהקרקע, ושטיפל בכל תהליך ההפשרה. בהנחה שהקרקע אכן תימכר ב-3-4 מיליארד שקל, יעמוד חלקו של בירן על 180-240 מיליון שקל. בנוסף, 25% מהמתחם מוחזק על ידי עיריית תל אביב, ויתר תשעת האחוזים מוחזק על ידי סוחרים של השוק.

מכרז השוק הסיטונאי כולל תוכנית בנייה למתחם של 55 דונם בין הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין. התוכנית כוללת 1,800 דירות, המחולקות לארבעה מגדלים גבוהים בני 40 קומות כל אחד, ומספר בניינים נמוכים יותר של 12 קומות. בנוסף כולל המתחם הקמת קניון, מתחם משרדים, מבני ציבור וחניונים.

במסגרת המכרז הנוכחי, כלל לא בטוח שכל המתחם יימכר. מנהלי המכרז מאפשרים להגיש הצעות שאינן כוללות בהכרח את כל המתחם, ויכולות לכלול, למשל, רק את המגדלים הגבוהים או רק את אלה הנמוכים, וזאת כדי למקסם את התמורה מבחינתם. בהתאם להצעות שיתקבלו יוחלט איזה חלק למכור, כשאם הצעות יהיו טובות מספיק, בהחלט ייתכן שבסופו של דבר המתחם כולו יימכר.

ככל הידוע ישנן שלוש קבוצות המתכוונות להגיש הצעות במכרז: קבוצת גינדי, קבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון הכוללת בין היתר גם את אמות של נתן חץ ויורוקום נדל"ן של שאול אלוביץ'. בקבוצה השלישי חברה מחבס, של הרצל חבס, ונכללות בה, בין היתר, בריטיש ישראל וחברת הביטוח מגדל.