מארק מוביוס: "חדלות פירעון בדובאי תיצור גל של פשיטות רגל"

"גורו השווקים המתעוררים": "יתכן שזה הטריגר שיביא לתיקון בשווקים שכולם מחכים לו" ■ כלכלנים: "זה רק ההתחלה - בקרוב נשמע עוד חדשות רעות מכיוונה של דובאי"

"אם דובאי תגיע למצב של חדלות פירעון, הדבר עלול ליצור גל של פשיטות רגל באיזורים אחרים", אמר "גורו השווקים המתעוריים", מארק מוביוס, בראיון לבלומברג. "יתכן שזה הטריגר שיביא לתיקון בשווקים שכולם מחכים לו".

"חשתי כי יהיה תיקון משמעותי בשווקים לאחר הראלי הארוך שחווינו", הוסיף מוביוס. נציין כי כלכלנים מעריכים כי זה רק ההתחלה - בקרוב נשמע עוד חדשות רעות מכיוונה של דובאי.

דובאי וורלד, חברת האחזקות של ממשלת דובאי, מתמודדת עם חובות בהיקף כולל של 59 מיליארד דולר, ומנסה לדחות את תשלום מרבית חובותיה. סך החוב של ממשלת דובאי עומד על 80 מיליארד דולר."דובאי וורלד מתכוונת לבקש מנאחיל להמתין ולדחות את פדיון כספם עד 30 במאי 2010 לכל המוקדם", נכתב בהודעה של החברה ביום רביעי בערב.

מוחמד בן ראשיד אל מקטום ראש ממשלת דובאי / צלם: רויטרס

המהלך המפתיע של ממשלת דובאי גרם לחברות הדירוג S&P ומודי'ס להנמיך מאוד את דירוג החובות של כמה גופים ממשלתיים במדינה זו. מודי'ס הפחיתה את דירוג חלק מהאג"ח של דובאי ל"זבל" ו-S&P מסרה שהארגון מחדש של דובאי וורלד יכול להיחשב לחדלות פירעון.

ההחלטה על הקפאת החוב עוררה זעם בקרב משקיעים שבמשך חודשים קיבלו הבטחות מידי נציגי הממשל בדובאי, כי העיר תעמוד בכל התחייבויותיה על אף המשבר הפיננסי וקריסת שוק הנדל"ן העולמי.

הבנקים באירופה חשופים לחוב של דובאי ב-40 מיליארד דולר.