וול סטריט תגיב השבוע לדיווחים המוקדמים מעונת הקניות

ביום חמישי יתפרסמו נתוני התעסוקה: על פי ההערכות, המשק האמריקני איבד בנובמבר 114 אלף משרות ושיעור האבטלה נותר על 10.2%

בשבוע הקרוב בוול סטריט, דיווחים מוקדמים מעונת הקניות וגורלה של דובאי וורלד יתחרו על תשומת לבם של המשקיעים. תשומת לב זו תופנה בסוף השבוע לדו"ח התעסוקה החודשי.

המניות ברחבי העולם, סחורות ומטבעות של מדינות העשירות בסחורות - ההשקעות שעלו השנה על רקע האמונה שהסתיים השלב הגרוע ביותר במשבר האשראי - כולן התממשו בשבוע החולף. הטריגר הוא כמובן המשבר בדובאי - קרן ההשקעות הממשלתית של דובאי, דובאי וורלד, נקלעה לקשיים להחזיר את חובותיה, העומדים על כ-60 מיליארד דולר. כתוצאה, דובאי הכריזה על הקפאת החזר החובות בחצי שנה. סוג זה של הארכת חוב נחשב כברירת מחדל בעיני משקיעי אג"ח ומעלה זכרונות עגומים מההפסדים שהגיעו לאחר קריסתה של ליהמן ברדרס.

מניות בנקים וחברות ביטוח, שירדו ביום ו', עשויים להמשיך במגמה זו גם מחר, כשהמשקיעים בודקים אילו בנקים הלוו כספים לדובאי וורלד. "נוכח התחרות והחיבור ההדדי של השווקים הפיננסיים בעולם, אנו עשויים להמשיך לחוות זעזועים בשוק", אמר דן קוק, אנליסט בכיר ב-IG מרקטס.

יחד עם זאת, נציין כי התגובה בוול סטריט למשבר דובאי ביום ו' לא הייתה כה חריפה, ויום המסחר המקוצר ננעל בירידות של 1.5%-1.7% במדדים המובילים.

"הצרכן האמריקני חשוב יותר מדובאי"

החששות מפני הפסדים פוטנציאליים במוסדות פיננסיים גלובליים האפילה ביום ו' על דיווחים מוקדמים מהמכירות ביום שישי השחור, שהיו חיוביים. אנליסטים וקמעונאיים אומרים שהנחות עצומות משכו את הקונים, שמתמודדים עם שיעור האבטלה הגבוה יותר מזה 26 שנים. דיווחים נרחבים יותר על מצב המכירות יפורסמו במהלך השבוע.

כשהצריכה הפרטית מהווה 70% מהכלכלה האמריקנית, התאוששות של הוצאות הצרכנים נחשבת לחיובית על מנת שהמניות תמשכנה לרשום עליות - בייחוד נוכח החששות שהראלי בן 8 החודשים הרחיק לכת. "בעונת החגים בארה"ב, נתוני המכירות בחנויות חשובים מאוד וזה יהיה הסיפור המרכזי של השבוע. הלך הרוח המרכזי יגיע מהחנויות של וול-מארט ובסט ביי. אם הרשתות הקמעונאיות יוציאו נתונים טובים על קצב המכירות, זה יספק תמיכה לשווקים. אם המכירות לא יהיו טובות, דובאי רק תעכיר את האווירה". את הדברים האלה אומר היום בשיחה עם "גלובס" רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב.

"הנתונים של יום שישי השחור בסך הכל טובים עד כה, וזה יותר מעניין מדובאי", מוסיף אייכל. "יותר חשוב מה קורה לצרכן האמריקני מאשר המגדלים בדובאי. אם הצרכן האמריקני יציג התחזקות בהוצאה זה חשוב וחיובי ויאפיל על המשבר בדובאי".

צפי: שיעור האבטלה נותר על 10.2%

ההערכה היומית בשוק סביב השאלה האם הכלכלה האמריקנית עדיין צועדת לקראת התאוששות תקבל השבוע חומר רב עמו תוכל לעבוד, כשהשיא יגיע ביום ו', עם דו"ח התעסוקה.

■ מחר יפורסם מדד ה-PMI של שיקגו לחודש נובמבר, הצפוי לרדת ל-53 נקודות מרמה של 54.2 נקודות בחודש אוקטובר. ציין כי כל קריאה מעל 50 נק' משמעה התרחבות.

■ ביום ג', ה-1 בדצמבר, יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אוגוסט, הצפוי לרדת ל-54.8 נקודות מ-55.7 נקודות בספטמבר.

■ כמו כן, יפורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אוקטובר. כלכלנים צופים ירידה של 0.4%, לעומת עלייה של 0.8% בחודש ספטמבר.

■ עוד בום ג' - נתונים אודות מס' מכירות הבתים הנמצאות בתהליך לחודש אוקטובר, כשהצפי הוא לקיטון של 0.5%, לאחר עלייה חדה בספטמבר, בשיעור 6.1%.

■ לקראת סוף יום המסחר יפורסמו גם נתונים לגבי מכירת מכוניות בחודש יולי.

■ ביום ד' יפורסם נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש נובמבר, כשהצפי הוא לגריעה של 148 אלף משרות, בהמשך לקיטון של 203 אלף משרות בחודש אוקטובר.

■ כמו כן יפורסם ספר הבז', הסוקר את המצב הכלכלי בארה"ב ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב.

■ יום ה' יפורסמו נתונים מעודכנים בדבר פריון העבודה ברבעון השלישי, הצפויים להראות גידול של 8.5%, לעומת 9.5% בהערכה הראשונית.

■ במקביל, הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות עלייה ל-483 אלף תביעות חדשות מ-466 אלף בשבוע לפני כן.

■ בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש נובמבר, הצפוי להראות עלייה ל-51.5 נקודות, לעומת 50.6 נקודות בחודש אוקטובר.

■ שכר העבודה הממוצע לחודש נובמבר, שנתונים לגביו יתפרסמו ביום ו', צפוי להראות גידול של 0.2%, בהמשך לעלייה של 0.3% בחודש אוקטובר. שבוע העבודה הממוצע בארה"ב צפוי עלות מעט לרמה של 33.1 שעות.

■ להערכת כלכלנים, המשק האמריקני איבד בחודש נובמבר 114 אלף משרות (לא חקלאיות), לאחר שבחודש אוקטובר חלה גריעה של 190 אלף משרות.

■ שיעור האבטלה צפוי להיוותר על 10.2%.

■ נתון ההזמנות ממפעלים לחודש אוקטובר יפורסם גם כן, והוא צפוי להצביע על עלייה של 0.1%, בהמשך לגידול של 0.9% בחודש ספטמבר.

מארוול צפויה לדווח ביום ה' על רווח של 27 סנט למניה עבור הרבעון האחרון, לעומת 23 סנט ברבעון המקביל.

מניותיהן של בסט ביי , וול-מארט ומייסי'ס , בין היתר, ירכזו עניין ככל שזורמים יותר ויותר דיווחי חיוביים על מצב המכירות ביום שישי השחור.

האייפון של אפל הגיע לדרום קוריאה, אחת מהחברות היותר מודעות בעולם, במונחי טכנולוגיה.

ממידע שנמסר לראשונה ל"גלובס" עולה כי העסקה למכירת אקספון לאיש העסקים דוד סלע נתקלת בקשיים וספק עם תצא לפועל. זאת לאחר שבשבוע שעבר הגיע סלע לסיכום על רכישת השליטה בחברה מידי אקספון אינק לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר.

מחקירה של מפלג ההונאה בתל אביב עולה כי מעבדה פרטית לתיקוני מכשירים סלולריים, שהעניקה שירותי תיקונים לסלקום במוקדי שירות, מסרה נתונים שקריים. על פי חשד המשטרה, בשנים 2004-2008 מנהל המעבדה ביחד זייף נתונים, יצר דרישות פיקטיביות של תיקונים וחלפים, כל זאת כדי להגדיל במרמה ובאופן מלאכותי את רווחי חברתו. מדובר בנזק המוערך על ידי המשטרה בעשרות מיליוני שקלים.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]