חתיכת ויתור: מחזיקי האג"ח של לנדמארק ואינטרקולוני נפרדו מכ-132 מיליון שקל כ"א

שתי חברות הנדל"ן בעלות השמות המפוצצים, הגיעו לאחרונה להסדרי אג"ח חסרי תקדים מבחינת הוויתור של בעלי האג"ח ■ עו"ד יוסי שגב: "זה שבעלי אינטרקולוני גייסו 163 מיליון שקל ממוסדיים זה פשוט לא יאומן. אם היית מבקש מהבנק סכום כזה היו זורקים עליך נעליים"

מחזיקי האג"ח בשתי חברות הנדל"ן הקטנות בעלות השמות המפוצצים לנדמארק ואינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני) קרובים מאוד לאישור הסדרי חוב שבהם הם מוותרים, מחוסר ברירה, על החלק הארי של חובות השתיים כלפיהם. בשני המקרים מגיע הוויתור לכ-132 מיליון שקל וקשה להאמין שנטילת השליטה בשתי החברות, כפי שקובע הסדר החוב, מנחמת מישהו מהמחזיקים.

הסדר החוב של לנדמארק, שכרגע נמצאת עדיין בשליטת נמרוד טבי, מתקדם, וביום חמישי הוגשה לבית המשפט בקשה לכינוס אסיפות בעלי האג"ח ובעלי המניות של החברה לצורך אישורו. לנדמארק, הפעילה במזרח אירופה, איננה עומדת בהחזר החובות לנושיה ודוחותיה הכספיים נושאים הערת "עסק חי".

מחזיקי האג"ח, המיוצגים על ידי עורכי הדין אמיר ברטוב ועיינה וקסלר ממשרד ליפא מאיר ועו"ד ארז רוזנבוך, פועלים לאישור הסדר בהיקף של 222 מיליון שקל, הכולל דילול של בעל השליטה טבי מ-75% אחזקה ל-19% בלבד. השליטה בחברה תעבור כאמור לידי בעלי האג"ח.

חברת לנדמארק גייסה בשנת 2007 260 מיליון שקל באג"ח בריבית נמוכה, שאותם השקיעה במיזמי נדל"ן בארה"ב, רוסיה, פולין, רומניה וגם בישראל. כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי התקשתה לנדמארק להשלים את מיזמי הנדל"ן שלה, ובחודש אפריל האחרון הודיעה שלא תעמוד בהתחייבויותיה.

כעת, במסגרת ההסדר, יוותרו מחזיקי האג"ח על חוב של כ-132 מיליון שקל בתמורה לקבלת 75% מהון המניות של החברה. האג"ח שיוותרו במחזור - בהיקף של 90 מיליון שקל - תעמודנה לפירעון בשלושה תשלומים שנתיים רצופים החל מחודש אוגוסט 2016 ועד לשנת 2018, ויישאו ריבית של 6.75%.

בחודש יולי האחרון פנה בנק לאומי לבית המשפט בדרישה להכריז על טבי כפושט רגל, בטענה שהוא לא פרע בזמן חוב של כ-15 מיליון שקל לבנק. מעבר להסתבכות האישית, מסתבר שלנדמארק נטלה הלוואות בריביות של שוק אפור כמו למשל 25% לשנה ו-13% לרבעון, אך טבי הסביר זאת בעבר למחזיקי האג"ח בכך שהמטרה הייתה להציל את הנכסים של החברה כדי לא למכור אותם במחירי שוק נמוכים.

חברת הנדל"ן עדיין לא פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה. את הרבעון השני היא סיימה עם גרעון של 75.5 מיליון שקל בהון העצמי, ומנגד יש לה התחייבויות ענק של 407 מיליון שקל. ההכנסות במחצית הראשונה הסתכמו ב-9.3 מיליון שקל בלבד, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 42 מיליון שקל. תזרים המזומנים של החברה שלילי, כך שהיא אינה יכולה לעמוד בהחזר החובות בזמן.

הסיפור הקלאסי של משבר האג"ח

בחברה השנייה, אינטרקולוני, הסיפור דומה לזה של לנדמארק. סיפורה של חברת הנדל"ן הקטנה הוא למעשה הסיפור הקלאסי של משבר האג"ח הנוכחי: יזמים אלמונים שהנפיקו חברת נדל"ן שצצה משום מקום, גייסו כסף בקלות רבה מדי מכספי הפנסיה של כולנו, ויצאו למסע רכישת קרקעות במזרח אירופה. התוצאה העגומה ידועה וב-13.12 יצביעו מחזיקי האג"ח על הסדר חוב שבמסגרתו יוותרו על חוב של ענק של 132 מיליון שקל, בתמורה ל-90% מהחברה.

לקטסטרופה הזאת השתרבבה גם אשת העסקים ורדה בורשטיין, לשעבר עיתונאית כלכלית והיום אשת עסקים שמתגוררת בברלין ובלונדון. בנובמבר 2008 העמידה בורשטיין הלוואה בסך 11.5 מיליון שקל לרועי לוסטרניק, אחד מבעלי השליטה (השותף האחר הוא משה גבריאל), שבתמורה שעבד את מלוא אחזקותיו בחברה לטובתה. בנוסף, ניתנה לבורשטיין אופציה לפיה תוכל לרכוש את מניות לוסטרניק תמורת 32 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של 75 מיליון שקל, בזמן ששווייה בבורסה עמד באותה עת על כ-40 מיליון שקל.

חודש אחד בלבד לאחר קבלת ההלוואה אמר לוסטרניק במהלך אסיפת אג"ח כי "אנחנו בונים ונמשיך את העסקים כרגיל, למרות המשבר בעולם". אלא שהתוצאות המשיכו להידרדר בעקביות מרבעון לרבעון, והדוחות הכספיים לרבעון השני נושאים הערת "עסק חי". לחברה התחייבויות של 382 מיליון שקל, גרעון בהון העצמי של 43.3 מיליון שקל, וגרעון בהון החוזר של 125.5 מיליון שקל.

מי שהמשיך להאמין לחלומות שפיזרו לוסטרניק ושותפו משה גבריאל עד היום, נותר עם חברה ששווי השוק שלה עומד על 11 מיליון שקל בלבד. זאת לאחר שערב המשבר היא נסחרה לפי שווי של כ-450 מיליון שקל. הגופים המוסדיים העניקו לצמד לוסטרניק-גבריאל אשראי של 163 מיליון שקל באמצעות שתי סדרות אג"ח לא מדורגות וכמעט ללא שעבודים.

לאחרונה, במסגרת הסדר עם הלווה, נאלצה בורשטיין לקבל לידיה את מניותיו בחברה הכושלת, ערב העברתה לידי מחזיקי האג"ח. ואם לא די בכך, עורך הדין שייצג אותה מול לוסטרניק הטיל בשבוע שעבר צו עיקול זמני על מניותיה בגין תביעה כספית בסך של 2.5 מיליון שקל.

"אי אפשר להאשים רק את מי שלקח"

עו"ד יוסי שגב שמייצג את בורשטיין מעלה טענות קשות נגד לוסטרניק וגבריאל, כמו גם כלפי הדרך שבה העניקו להם המוסדיים אשראי: "במהלך בדיקת החברה הסתבר לה ששני החבר'ה הצעירים האלה פיארו את היכולות שלהם ויצאו לבורסה, ולאחר מכן גייסו 163 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים. זה פשוט לא יאומן. אם היית הולך לבנק ומבקש כזה סכום היו זורקים עליך את הנעלים. נתנו להם אשראי בלי שום בטחונות ושום ערבויות ובלי שום הוכחה ליכולות שלהם. אי אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף, אלא גם את מי שנתן אותו הכסף והפקיר אותו".

*מה התרשמותך מדרך ההתנהלות של החברה?

"התחוללו שם דברים משונים כמו קרקע שנרכשה ברומניה וזמן קצר קודם לכן הייתה עסקה במחצית מהסכום. זה מריח לא טוב. איך שווי קרקע מוכפל בחודשיים? לא גילו נפט ברומניה. עניין אחר - דירות בנווה צדק שנמכרו ב-250 אלף שקל למקורבים שלא משלמים שלוש פעמים וכשמוכרים בסוף את הדירה 'על אמת', אז פתאום חלק מהכסף הולך לחברה, וחלק לא קטן הולך לאותו מקורב כביכול, על זה שהוא מוותר על זכותו לקחת את הדירה. זה פשוט מזוויע".

*מה אתם מתכוונים לעשות עכשיו?

"ורדה החליטה לבטל את ההסכם כי רימו אותה. במהלך הבוררות היא יוצגה על ידי עו"ד דקל שלדבריה התרשל במלאכתו והיא נאלצה להתפשר, אך מבלי לוותר על זכויותיה שהחברה תתבע את הכספים. היום היא נוקטת בצעדים כדי לוודא שלוסטרניק וגבריאל ישלמו לחברה כל סכום שנלקח ממנה שלא כדין אם נלקח".

*יש כבר אישור של בית המשפט ובעוד שבועיים יהיו הצבעות לאישור הסדר החוב.

"לוסטרניק שוכח לספר שכבר אין לו בכלל מניות והוא מבקש פטור מתביעות ומערבויות להלוואות וגם גבריאל מבקש פטור. הם עשו קונץ ואמרו שמי שזכאי להצביע באסיפה הכללית זה רק מי שהוא בעל מניות בתאריך מסוים שבו לבורשטיין עוד לא היו מניות. פנינו לשופטת דליה קרת ולרשות ניירות ערך ואמרנו להם שזה פשוט מרמה והרשות הורתה להם שהם חייבים לשנות את התאריך כך שבורשטיין תוכל להצביע". *