זהירות מוקש: 30 המוסדות הפיננסיים המסוכנים בעולם

את הרשימה חיברו רשויות הפיקוח בחסות מועצת היציבות הפיננסית (FSB), בניסיון למנוע את התפשטותם של סיכונים מערכתיים ברחבי העולם במהלך משברים פיננסיים עתידיים

שלושים מוסדות פיננסיים עולמיים כלולים ברשימה שחיברו רשויות הפיקוח לצורך פיקוח חוצה-גבולות. כך נודע לפייננשל טיימס. את הרשימה חיברו רשויות הפיקוח בחסות מועצת היציבות הפיננסית (FSB), בניסיון למנוע את התפשטותם של סיכונים מערכתיים ברחבי העולם במהלך משברים פיננסיים עתידיים.

הרשימה כוללת שש חברות ביטוח - אקסה, אגון, אליאנץ, אביבה, ציריך וסוויס רה - וכן 24 בנקים מבריטניה, מאירופה, מצפון אמריקה ומיפן. חברות הביטוח נחשבות לבעלות חשיבות מערכתית מכמה סיבות. לחלק מהן, כמו אביבה, יש יחידת אשראי, וכמה מהן, כמו סוויס רה, פועלות בשוקי ניירות הערך בעלי המבנה המורכב.

הסיכון המערכתי האדיר של חברת הביטוח האמריקנית, AIG, התברר אשתקד לאחר שהחברה הגיעה לסף קריסה, והוא נובע בחלקו מגיוון פעילות החברה בשוקי ני" ע בעלי מבנה מורכב.

ראג' סינג, מנהל הסיכונים הראשי של סוויס רה, אמר: "הקשרים ההדדיים האמיתיים בתעשיית הביטוח נסתרים יותר מהעין בגלל שיש צורך בטריגר כפול כדי ליצור השפעה מערכתית נרחבת כלשהי".

אחת מתוצאות הלוואי של תהליך זה היא שהחברות הכלולות ברשימה יתבקשו גם להתחיל לגבש "צוואות בחיים" - מסמכים שמפרטים כיצד ניתן לפרק כל בנק במקרה של משבר.

רשויות הפיקוח מעוניינות מאוד שכל המוסדות הפיננסיים בעלי החשיבות המערכתית יגבשו צוואות בחיים, אך גישה זו מפלגת את תעשיית הבנקאות, והחברות בעלות המבנה המורכב יותר טוענות שכמעט ולא ניתן לחבר מסמכים כאלה מבלי לדעת את סיבת המשבר העתידי.

רשויות פיקוח לאומיות, ובראשן רשויות הפיקוח בבריטניה, החלו בשבועות האחרונים לערוך פרויקטי פיילוט של צוואות בחיים לכמה מהבנקים שמניותיהם נסחרות בבורסה.